Repository logo
 
Publication

Perception of mental health in higher education students: changes due to the COVID-19 pandemic

dc.contributor.authorMinghelli, Beatriz
dc.contributor.authorMartins, Beatriz
dc.contributor.authorPereira, Carlos
dc.contributor.authorBento, Joana
dc.contributor.authorNogueira, Leonor
dc.contributor.authorCoelho, Mariana
dc.contributor.authorPargana, Mariana
dc.contributor.authorBorges, Miriam
dc.contributor.authorSousa, Rafaela
dc.contributor.authorCalado, Tatiana
dc.date.accessioned2023-05-30T10:29:35Z
dc.date.available2023-05-30T10:29:35Z
dc.date.issued2022-11
dc.description.abstractABSTRACT - The actual pandemic context took several changes in the routine of higher education students, including interruptions of face-to-face classes, implementation of education at a distance, interruption or delayed phases, and others, which could compromise mental health. This study aimed to assess the perception of mental health among higher education students in times of the pandemic COVID-19 and associated factors. The sample was constituted of 1,004 higher education students, aged 18 to 51 years (20.33±3.35), 725 (72.2%) female. The instrument includes a questionnaire, elaborated by the researchers, divided into four parts: characterization social-demographic, physical exercise practice, feeding, and mental health. Before the confinement, 99 (9.9%) students classify their mental health as poor and during the confinement 423 (42.2%) said that their mental health was poor (p≤0.001). Women presented 1.91 (CI=1.42-2.56; p≤0.001) more probabilities of having poor mental health and the students that did not practice physical exercise during the confinement had 1.56 (CI=1.22-2.04; p≤0.001) more chances of having poor mental health. Most students classified their mental health as inferior during confinement due to the COVID-19 pandemic, with women and the lack of physical exercise being the factors that were most related to poor mental health.pt_PT
dc.description.abstractRESUMO - O atual contexto pandémico levou a diversas alterações na rotina dos estudantes de ensino superior, incluindo interrupções de aulas presenciais, implementação do ensino à distância, interrupção ou adiamento de estágios, entre outras, o que pode comprometer a saúde mental. O objetivo deste estudo foi avaliar a perceção da saúde mental em estudantes do ensino superior em tempos de pandemia COVID-19 e os fatores associados. A amostra foi constituída por 1.004 estudantes do ensino superior, com idades compreendidas entre os 18 e 51 anos (20,33±3,35), sendo 725 (72,2%) do sexo feminino. O instrumento incluiu um questionário, elaborado pelos investigadores, dividido em quatro partes: caracterização sócio-demográfica da população, prática de exercício físico, alimentação e saúde mental. Antes do confinamento, 99 (9,9%) estudantes classificaram a sua saúde mental como má e durante o confinamento 423 (42,2%) disseram que a sua saúde mental estava má (p≤0,001). As mulheres apresentaram 1,91 (IC=1,42-2,56; p≤0,001) mais probabilidades de ter uma má saúde mental e os estudantes que não praticaram exercício físico durante o confinamento tiveram 1,56 (IC=1,22-2,04; p≤0,001) mais chances de ter uma saúde mental de má qualidade. A maioria dos estudantes classificou a sua saúde mental como má durante o período de confinamento decorrente da pandemia COVID-19, sendo as mulheres e a ausência de prática de exercício físico os fatores que estiveram mais relacionados com a má saúde mental.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMinghelli B, Martins B, Pereira C, Bento J, Nogueira L, Coelho M, et al. Perception of mental health in higher education students: changes due to the COVID-19 pandemic. Saúde & Tecnologia. 2022;(27):44-9.pt_PT
dc.identifier.doi10.25758/set.595pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/16176
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboapt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://journals.ipl.pt/stecnologia/article/view/595pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectMental healthpt_PT
dc.subjectCOVID-19pt_PT
dc.subjectConfinementpt_PT
dc.subjectUniversity studentspt_PT
dc.subjectPhysical exercisept_PT
dc.subjectFeedingpt_PT
dc.subjectSaúde mentalpt_PT
dc.subjectConfinamentopt_PT
dc.subjectEstudantes universitáriospt_PT
dc.subjectExercício físicopt_PT
dc.subjectAlimentaçãopt_PT
dc.titlePerception of mental health in higher education students: changes due to the COVID-19 pandemicpt_PT
dc.title.alternativeSaúde mental em estudantes do ensino superior: consequências da pandemia COVID-19pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage49pt_PT
oaire.citation.issue27pt_PT
oaire.citation.startPage44pt_PT
oaire.citation.titleSaúde & Tecnologiapt_PT
person.familyNameMinghelli
person.givenNameBeatriz
person.identifierhttps://www.researchgate.net/profile/Beatriz-Minghelli
person.identifier.ciencia-id4513-D145-50D5
person.identifier.orcid0000-0003-3341-3189
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication9b0e48fc-a334-4ca0-9d51-18cd3cd4e3ef
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery9b0e48fc-a334-4ca0-9d51-18cd3cd4e3ef

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Perception of mental health in higher education students_changes due to the COVID-19 pandemic.pdf
Size:
212.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections