Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.22 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - A secção I deste Relatório de Estágio foi desenvolvida no âmbito da Unidade Curricular Estágio de Ensino Especializado, incluída no segundo ano do Mestrado em Ensino de
Música da Escola Superior de Música de Lisboa, pertencente ao Instituto Politécnico de
Lisboa, no Ano Letivo de 2020/21. O Estágio foi realizado em regime de observação na
Escola Profissional da Metropolitana, onde foram observadas um total de 92 aulas e
lecionadas um total de 9 aulas a três alunos diferentes da classe de flauta da Professora
Marina Camponês. Ao longo do Relatório, encontra-se uma secção com uma breve
descrição das expectativas iniciais perante a realização do Estágio, uma descrição
detalhada da Escola Profissional da Metropolitana, da sua oferta educativa e dos seus
órgãos de gestão. Seguidamente, é elaborada a caraterização da classe de flauta e das
alunas selecionadas para o Estágio. São, depois, descritas de forma aprofundada as
práticas pedagógicas realizadas pela professora cooperante, mencionando as principais
dificuldades sentidas pelas alunas selecionadas e a forma como estas foram solucionadas,
relacionando o conhecimento pedagógico científico com a didática específica do
instrumento. São, também, abordadas de forma minuciosa as 9 sessões lecionadas às
alunas selecionadas, onde são justificadas as escolhas pedagógicas tomadas durante a
realização das mesmas. Por fim, é apresentada uma análise crítica às práticas pedagógicas
desenvolvidas, sendo mencionados aspetos positivos e negativos das mesmas e de que
forma contribuíram para o nível de consecução dos objetivos estipulados inicialmente.
Resumo II (Projeto de Investigação) - Há literatura que reconhece a formulação de objetivos como o elemento sobre o qual se desenrola um comportamento autorregulado e motivado (Carver & Scheier, 2000; Pintrich, 2000; Schunk, 1989; Sitzmann & Ely, 2011) e estudos apontam para que a comunicação entre o professor e o aluno é fundamental para a motivação e empenho do mesmo (Khan et al., 2017; McCroskey et al., 2006; She & Fisher, 2002). No entanto, ainda não foi analisado o conceito de comunicação como fator determinante à realização dos trabalhos para casa por parte do aluno no contexto da aula de instrumento. Desta forma, o Projeto de Investigação presente na segunda parte deste Relatório de Estágio propõe-se a analisar a perceção do aluno e o seu conhecimento real sobre os objetivos para trabalho de casa, bem como o nível de cumprimento dos mesmos, aplicando as técnicas de comunicação sugeridas por Johnston (2002). Foi utilizada uma amostra de quatro alunos que se dividiu em dois grupos (experimental e de controlo) e foi adotado o método de medição repetida, de forma a obter dados relativos aos momentos anteriores e posteriores à aplicação das técnicas de comunicação de Johnston (2002). Os resultados obtidos apontam para um efeito benéfico das técnicas de comunicação de Johnston (2002) na concretização dos objetivos trabalhos para casa e na real compreensão dos mesmos por parte do aluno, apesar de isso não se refletir na perceção que os alunos têm da sua compreensão dos mesmos.
Abstract I (Teaching) - Section I of this Internship Report was developed within the scope of the Curricular Unit Specialized Teaching Internship, included in the second year of the Master in Music Teaching at the Escola Superior de Música de Lisboa, belonging to the Instituto Politécnico de Lisboa, in the school year of 2020/21. The Internship was carried out under observation at the Escola Profissional da Metropolitana, where a total of 92 lessons were observed and a total of 9 lessons were taught to three different students in Professor Marina Camponês' flute class. Throughout the report, there is a section with a brief description of the initial expectations before the internship, a detailed description of the Escola Profissional da Metropolitana, of its educational offer and its management bodies. This is followed by a characterization of the flute class and the students selected for the internship. Then, the pedagogical practices carried out by the cooperating professor are described in depth, mentioning the main difficulties experienced by the selected students and how they were solved, relating the scientific pedagogical knowledge with the specific didactics of the instrument. The 9 lessons taught to the selected students are also thoroughly discussed, justifying the pedagogical choices made during its realization. Finally, a critical analysis of the pedagogical practices developed is presented, mentioning their positive and negative aspects and in how they contributed to the level of achievement of the objectives initially stipulated.
Abstract II (Research) - There’s literature that recognizes the formulation of goals as the element on which a selfregulated and motivated behaviour unfolds (Carver and Scheier, 2000; Pintrich, 2000; Schunk, 1989; Sitzmann and Ely, 2011) and studies suggest that communication between teacher and student is fundamental for their motivation and engagement (Khan et al., 2017; McCroskey et al., 2006; She and Fisher, 2002). However, the concept of communication hasn’t yet been analyzed as a determining factor for the completion of homework by a student in the context of the instrument class. Thus, the Research Project presented in the second part of this Internship Report aims to analyze the student’s perception and their real knowledge about the homework’s objectives, as well as their level of compliance with these, applying the techniques of communication suggested by Johnston (2002). A sample of four students was used and divided into two groups (experimental and control) and the repeated measurement method was adopted in order to obtain data on the moments before and after the application of Johnston's (2002) communication techniques. The results obtained point to a beneficial effect of Johnston’s (2002) communication techniques in the achievement of the homework’s objectives and their real understanding by the student, despite this not being reflected in the student’s perception of it.
Resumo II (Projeto de Investigação) - Há literatura que reconhece a formulação de objetivos como o elemento sobre o qual se desenrola um comportamento autorregulado e motivado (Carver & Scheier, 2000; Pintrich, 2000; Schunk, 1989; Sitzmann & Ely, 2011) e estudos apontam para que a comunicação entre o professor e o aluno é fundamental para a motivação e empenho do mesmo (Khan et al., 2017; McCroskey et al., 2006; She & Fisher, 2002). No entanto, ainda não foi analisado o conceito de comunicação como fator determinante à realização dos trabalhos para casa por parte do aluno no contexto da aula de instrumento. Desta forma, o Projeto de Investigação presente na segunda parte deste Relatório de Estágio propõe-se a analisar a perceção do aluno e o seu conhecimento real sobre os objetivos para trabalho de casa, bem como o nível de cumprimento dos mesmos, aplicando as técnicas de comunicação sugeridas por Johnston (2002). Foi utilizada uma amostra de quatro alunos que se dividiu em dois grupos (experimental e de controlo) e foi adotado o método de medição repetida, de forma a obter dados relativos aos momentos anteriores e posteriores à aplicação das técnicas de comunicação de Johnston (2002). Os resultados obtidos apontam para um efeito benéfico das técnicas de comunicação de Johnston (2002) na concretização dos objetivos trabalhos para casa e na real compreensão dos mesmos por parte do aluno, apesar de isso não se refletir na perceção que os alunos têm da sua compreensão dos mesmos.
Abstract I (Teaching) - Section I of this Internship Report was developed within the scope of the Curricular Unit Specialized Teaching Internship, included in the second year of the Master in Music Teaching at the Escola Superior de Música de Lisboa, belonging to the Instituto Politécnico de Lisboa, in the school year of 2020/21. The Internship was carried out under observation at the Escola Profissional da Metropolitana, where a total of 92 lessons were observed and a total of 9 lessons were taught to three different students in Professor Marina Camponês' flute class. Throughout the report, there is a section with a brief description of the initial expectations before the internship, a detailed description of the Escola Profissional da Metropolitana, of its educational offer and its management bodies. This is followed by a characterization of the flute class and the students selected for the internship. Then, the pedagogical practices carried out by the cooperating professor are described in depth, mentioning the main difficulties experienced by the selected students and how they were solved, relating the scientific pedagogical knowledge with the specific didactics of the instrument. The 9 lessons taught to the selected students are also thoroughly discussed, justifying the pedagogical choices made during its realization. Finally, a critical analysis of the pedagogical practices developed is presented, mentioning their positive and negative aspects and in how they contributed to the level of achievement of the objectives initially stipulated.
Abstract II (Research) - There’s literature that recognizes the formulation of goals as the element on which a selfregulated and motivated behaviour unfolds (Carver and Scheier, 2000; Pintrich, 2000; Schunk, 1989; Sitzmann and Ely, 2011) and studies suggest that communication between teacher and student is fundamental for their motivation and engagement (Khan et al., 2017; McCroskey et al., 2006; She and Fisher, 2002). However, the concept of communication hasn’t yet been analyzed as a determining factor for the completion of homework by a student in the context of the instrument class. Thus, the Research Project presented in the second part of this Internship Report aims to analyze the student’s perception and their real knowledge about the homework’s objectives, as well as their level of compliance with these, applying the techniques of communication suggested by Johnston (2002). A sample of four students was used and divided into two groups (experimental and control) and the repeated measurement method was adopted in order to obtain data on the moments before and after the application of Johnston's (2002) communication techniques. The results obtained point to a beneficial effect of Johnston’s (2002) communication techniques in the achievement of the homework’s objectives and their real understanding by the student, despite this not being reflected in the student’s perception of it.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Comunicação Objetivos Trabalhos de casa Pedagogia Ensino de música Communication Goals Homework Pedagogy Music teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa