Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.97 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Apresentamos neste relatório um projeto de intervenção em Educação Ambiental
que visou trabalhar com alunos do 1º Ciclo de Ensino Básico em torno do problema
do uso de embalagens de plástico descartáveis contidas na sua lancheira.
Este trabalho surge como fruto de uma preocupação pessoal sobre os problemas
ambientais que enfrentamos e, em particular, com a quantidade excessiva de resíduos
que a sociedade atual produz, bem como um especial interesse e curiosidade por
projetos realizados em Portugal que utilizam a arte como ferramenta de sensibilização
e educação ambiental.
Enquanto professora do 1º Ciclo do Ensino Básico, o projeto “A Lancheira” surgiu
da nossa observação das práticas dos alunos neste domínio e da perceção da sua
pouca responsabilidade perante os resíduos que são produzidos diariamente na escola.
Desta forma vimos a necessidade de os sensibilizar para a importância da sua ação
individual e efeito multiplicador em sala de aula — como essas ações convergem para
um impacto global no ambiente.
Para o desenvolvimento do projeto de intervenção em Educação Ambiental,
usámos uma metodologia com ferramentas que motivassem os alunos desta faixa
etária, a arts-based educational research.
O projeto demostrou como, através de observação, contabilização e
comparação que impliquem os protagonistas em processos lúdicos e criativos de
expressão artística visual, se pode contemplar a educação ambiental, nas escolas de
ensino básico. Tendo como ponto de partida um exemplo que nos é familiar — A
Lancheira — promovemos uma reflexão conjunta e individual sobre uma urgente
consciência global, em torno das questões ambientais.
ABSTRACT In this report, we present an intervention project in Environmental Education that aimed to work with students of the 1st Cycle of Basic Education around using disposable plastic packaging contained in their lunchbox. This work results from a personal concern about the environmental problems we face and, in particular, with the excessive amount of waste that present society produces and from interest and curiosity for projects carried out in Portugal that use art as a tool for awareness and environmental education. As a teacher in the 1st Cycle of Basic Education, "The Lunchbox" project arose from observing the students' practices in this field and the perception of their little responsibility towards the waste produced daily at school. In this way, we saw the need to raise awareness of the importance of their individual action and multiplier effect in the classroom - how these actions converge for a global impact on the environment. For the development of the Environmental Education intervention project, we used a methodology with tools that motivated students of this age group, arts-based educational research. The project demonstrated how, through observation, accounting, and comparison that involve the protagonists in playful and creative processes of visual artistic expression, elementary schools can contemplate environmental education. Starting from an example familiar to us - the lunchbox - we promote a joint and individual reflection on an urgent global awareness around environmental issue.
ABSTRACT In this report, we present an intervention project in Environmental Education that aimed to work with students of the 1st Cycle of Basic Education around using disposable plastic packaging contained in their lunchbox. This work results from a personal concern about the environmental problems we face and, in particular, with the excessive amount of waste that present society produces and from interest and curiosity for projects carried out in Portugal that use art as a tool for awareness and environmental education. As a teacher in the 1st Cycle of Basic Education, "The Lunchbox" project arose from observing the students' practices in this field and the perception of their little responsibility towards the waste produced daily at school. In this way, we saw the need to raise awareness of the importance of their individual action and multiplier effect in the classroom - how these actions converge for a global impact on the environment. For the development of the Environmental Education intervention project, we used a methodology with tools that motivated students of this age group, arts-based educational research. The project demonstrated how, through observation, accounting, and comparison that involve the protagonists in playful and creative processes of visual artistic expression, elementary schools can contemplate environmental education. Starting from an example familiar to us - the lunchbox - we promote a joint and individual reflection on an urgent global awareness around environmental issue.
Description
Projeto de intervenção apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de mestre em Educação Ambiental
Keywords
educação ambiental Plástico Embalagens de uso único Lancheira Environmental education Plastic Disposable plastic packaging Lunchbox Arts Education research
Citation
Abelha, A. I. P. (2021). A Lancheira : Um projeto de Educação Ambiental com os alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico para a redução de embalagens de uso único (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/13059
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa