Browsing by Issue Date, starting with "2022-09-26"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- A aprendizagem da ortografia pela descoberta no 1.º CEBPublication . Henrique, Cátia Alexandra Rodrigues; Cardoso, AdrianaO presente relatório, realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II, encontra-se dividido em duas partes. A primeira consiste na descrição e análise das práticas decorridas em 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Já a segunda recai no estudo empírico desenvolvido no contexto de 1.º Ciclo. O estudo empírico, subordinado ao tema A aprendizagem da ortografia pela descoberta no 1.º CEB, resulta da identificação de fragilidades e potencialidades do grupo que levou à definição de um plano de intervenção que incidia, entre outros aspetos, no desenvolvimento de competências ortográficas. Assim, aliou-se, à necessidade de potenciar a descoberta de regras ortográficas, a aprendizagem com recurso a laboratórios gramaticais. Definiu-se, então, como eixos orientadores os seguintes objetivos específicos: I) criar laboratórios gramaticais tendo em vista o desenvolvimento de competências ortográficas no 1.º ano; II) analisar o efeito da utilização dos laboratórios gramaticais no desenvolvimento de competências ortográficas em alunos do 1.º ano. Para a realização do estudo, recorreu-se aos princípios metodológicos da investigação-ação e adotou-se uma abordagem qualitativa. Com efeito, as técnicas e instrumentos de recolha de dados foram a observação direta e participante (com recurso a notas de campo), a análise documental e as entrevistas (três das quais na modalidade de focus group). A análise dos dados recolhidos permitiu chegar às seguintes conclusões: (i) os recursos criados possibilitam a descoberta de regras ortográficas de base fonológica, por parte dos alunos, responsabilizando-os pela sua aprendizagem; (ii) a utilização de LG revela-se pertinente para a aprendizagem da ortografia, uma vez que potencia a atitude reflexiva e investigativa sobre a língua, dando origem a aprendizagens mais significativas.
- The motivation for ISO 9000 certification: a multivariate predictive approachPublication . Texeira Fernandes Justino, Maria Do Rosário; Almaça, José Figueiredo; Texeira Quirós, Joaquín; Antunes, Marina Godinho; Mucharreira, Pedro RibeiroOur empirical study compares the responses provided by certified and non-certified companies using multivariate predictive models. Conceptually, there is a subtle difference between comparing questionnaire responses with T-tests and multivariate predictive models. The former should be employed when we conjecture that certification conducts to different responses to the questionnaire; the latter should be used when we believe that the respondent’s perception on the intensity with which quality practices are implemented in their firms is a predictor of certification. That is, rather than asking whether certified companies provide responses that are statistically different from those provided by non-certified companies, we try to understand which of these responses predict, or are associated to the likelihood of the firm being certified. Using a multivariate approach, we identify the set of questionnaire items that are statistically associated to this likelihood, after we control for other items. We consider two types of multivariate models. First, we implement a parametric logistic regression model. Then, because an incorrect specification of the expected value of the dependent variable in the logistic model may lead to incorrect inferences, we also implement a nonparametric decision tree model. It is shown that companies in which the respondent manifests greater concern with respect to the increased competition due to globalization, the motivation of employees, and strategic planning have higher likelihood of being certified. Using a questionnaire answered by a sample of certified companies and a control sample of companies which have not been certified, we show that T-tests and multivariate models provide different insights. According to the T-tests, most responses are significantly different whether they are provided by certified or non-certified companies. On the other hand, the logistic regression model suggests that only three questionnaire items are statistically significant in predicting if a firm is certified or not. The decision tree model indicates that a fourth item also explains the likelihood of certification.