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- Aligning software engineering teaching strategies and practices with industrial needsPublication . Metrôlho, José Carlos; Ribeiro, Fernando; Graça, Paula; Mourato, Ana; Figueiredo, David; Vilarinho, HugoSeveral approaches have been proposed to reduce the gap between software engineering education and the needs and practices of the software industry. Many of them aim to promote a more active learning attitude in students and provide them with more realistic experiences, thus recreating industry software development environments and collaborative development and, in some cases, with the involvement of companies mainly acting as potential customers. Since many degree courses typically offer separate subjects to teach requirements engineering, analysis and design, coding, or validation, the integration of all these phases normally necessitates experience in a project context and is usually carried out in a final year project. The approach described in this article benefits from the close involvement of a software house company which goes beyond the common involvement of a potential customer. Students are integrated into distributed teams comprising students, teachers and IT professionals. Teams follow the agile Scrum methodology and use the OutSystems low-code development platform providing students with the experience of an almost real scenario. The results show that this approach complements the knowledge and practice acquired in course subjects, develops the students’ technical and non-technical skills, such as commitment, teamwork, and communication, and initiates them in the methodologies and development strategies used in these companies. The feedback from the teachers involved, software companies and students was very positive.
- Jornalismo e Democracia: a cobertura mediática dos movimentos de direita radical nos países ibéricosPublication . Grilo, Carlota Gomes Pinto; Rezola, Maria InáciaAs tendências antidemocráticas vividas no mundo, com especial foco na Europa, têm vindo a intensificar-se ao longo dos últimos anos. Nos vários países europeus verifica-se um crescimento de partidos políticos autoritários, extremistas e populistas. A liberdade, nomeadamente dos meios de comunicação social, tem sido fundamental para avaliarmos o estado da democracia em cada país. Não é possível haver uma democracia sem um jornalismo livre, e dispomos já exemplos de países onde os meios de comunicação são controlados pelos Estados. Noutros casos, a forma como tem sido feita a cobertura destes partidos extremistas dá-lhes visibilidade e faz com que o papel dos media possa ser posto em causa. Em Portugal e Espanha permanecem na memória as ditaduras que marcaram para sempre o percurso político destes países. Ainda assim, nos últimos anos, tem-se observado um crescimento de partidos populistas. O objetivo deste trabalho é compreender, através de uma análise comparativa entre os jornais Público e El País, de que forma é feita a cobertura dos partidos Chega e Vox, e se se perceciona uma aproximação dos países ibéricos às tendências antidemocráticas europeias. Foram selecionadas peças jornalísticas de três momentos eleitorais distintos em cada país e analisadas com recurso à análise de conteúdo. O estudo constatou que a cobertura mediática dos países ibéricos não é muito distinta e poderá ser um mecanismo de aproximação da população aos movimentos de direita radical.