Browsing by Issue Date, starting with "2022-05-18"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Improvement of glycaemia and endothelial function by a new low-dose curcuminoid in an animal model of type 2 diabetesPublication . Oliveira, Sara; Alfredo, Tamaeh Monteiro-Alfredo; Tamaeh Monteiro; Henriques, Rita; Ribeiro; Seica, Raquel; Cruz, Maria Teresa; Cabral, C; Fernandes, Rosa; Piedade, Maria; Robalo, Maria Paula; Matafome, Paulo; Silva, SóniaCurcumin has been suggested as a promising treatment for metabolic diseases, but the high doses required limit its therapeutic use. In this study, a new curcuminoid is synthesised to increase curcumin anti-inflammatory and antioxidant potential and to achieve hypoglycaemic and protective vascular effects in type 2 diabetic rats in a lower dose. In vitro, the anti-inflammatory effect was determined through the Griess reaction, and the antioxidant activity through ABTS and TBARS assays. In vivo, Goto-Kakizaki rats were treated for 2 weeks with the equimolar dose of curcumin (40 mg/kg/day) or curcuminoid (52.4 mg/kg/day). Fasting glycaemia, insulin tolerance, plasma insulin, insulin signalling, serum FFA, endothelial function and several markers of oxidative stress were evaluated. Both compounds presented a significant anti-inflammatory effect. Moreover, the curcuminoid had a marked hypoglycaemic effect, accompanied by higher GLUT4 levels in adipose tissue. Both compounds increased NO-dependent vasorelaxation, but only the curcuminoid exacerbated the response to ascorbic acid, consistent with a higher decrease in vascular oxidative and nitrosative stress. SOD1 and GLO1 levels were increased in EAT and heart, respectively. Altogether, these data suggest that the curcuminoid developed here has more pronounced effects than curcumin in low doses, improving the oxidative stress, endothelial function and glycaemic profile in type 2 diabetes.
- As duas faces do espelho: conceções de educadoras cooperantes e de estagiárias sobre a PPS IIPublication . Silva, Bianca Miriam Almeida Laginha da; Tomás, Catarina AlmeidaO presente relatório surge no âmbito da Unidade Curricular Prática Profissional Supervisionada II (PPS II) do 2.º ano do Mestrado em Educação Pré-Escolar (MEPE) da Escola Superior de Educação de Lisboa (ESELx). Tratando-se de um trabalho reflexivo que carateriza o desenvolvimento de uma atitude investigativa e a prática pedagógica enquanto estagiária, apresenta-se o caminho percorrido entre o dia 18 de outubro de 2021 e o dia 18 de fevereiro de 2022, num Jardim de Infância da rede pública de Lisboa, com crianças com idades compreendidas entre os 3 e os 6 anos. Ao/à leitor/a é apresentada uma caracterização do contexto sobre o qual foi perspetivada a ação, alicerçada em intenções educativas e pedagógicas. Neste trabalho consta um capítulo em que se apresenta a investigação que emergiu da prática e que incide sobre as conceções de educadoras cooperantes e de estagiárias sobre a PPS II. Os objetivos da investigação são: i) compreender as motivações dos/as educadores/as cooperantes para a assunção do papel de cooperantes na PPS II do MEPE da ESELx e ii) analisar as conceções dos/as educadores/as cooperantes e de estagiárias relativamente à PPS II. Neste sentido, procurou-se escutar as vozes de estagiárias e educadoras cooperantes que colaboraram com a PPS II no presente ano letivo. Importa salientar que o trabalho desenvolvido se sustenta numa matriz multidisciplinar que coloca em diálogo a Pedagogia e a Sociologia da Infância. Do ponto de vista metodológico, a investigação assume uma natureza qualitativa, tendo-se recorrido ao método de estudo de caso, numa perspetiva explanatória e a diferentes técnicas de recolha de dados, nomeadamente, inquérito por questionário e entrevistas semiestruturadas. Os resultados deste estudo contribuem para a discussão sobre aspetos que carecem de atenção na PPS II, sendo que as conclusões apontam para: i) a partilha de práticas e propostas pedagógicas enquanto principal motivação para a assunção do papel de educadora cooperante, constituindo a reflexividade um benefício associado à orientação de estágios; ii) a adequação generalizada do processo de orientação; iii) o contacto com a realidade profissional e diferentes contextos, bem como a presença de mais um/a adulto/a na sala enquanto pontos fortes com maior expressão; iv) a sobreposição de UC e a curta duração da prática enquanto pontos fracos mais identificados; v) propostas de melhoria em consonância com os pontos fracos referidos: realização da PPS de forma isolada, mais acompanhamento por parte da ESELx, a revisão da duração da prática e a uniformização do processo.
- Dynamics of two-dimensional liquid bridgesPublication . Coelho, Rodrigo; Cordeiro, Luis A. R. G.; Gazola, Rodrigo B.; Teixeira, PauloWe have simulated the motion of a single vertical, two-dimensional liquid bridge spanning the gap between two flat, horizontal solid substrates of given wettabilities, using a multicomponent pseudopotential lattice Boltzmann method. For this simple geometry, the Young-Laplace equation can be solved (quasi-)analytically to yield the equilibrium bridge shape under gravity, which provides a check on the validity of the numerical method. In steady-state conditions, we calculate the drag force exerted by the moving bridge on the confining substrates as a function of its velocity, for different contact angles and Bond numbers. We also study how the bridge deforms as it moves, as parametrized by the changes in the advancing and receding contact angles at the substrates relative to their equilibrium values. Finally, starting from a bridge within the range of contact angles and Bond numbers in which it can exist at equilibrium, we investigate how fast it must move in order to break up.