Browsing by Issue Date, starting with "2021-06-03"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Identifying project corporate behavioral risks to support long-term sustainable cooperative partnershipsPublication . Nunes, Marco; Abreu, António; Saraiva, CéliaProjects are considered crucial building blocks whereby organizations execute and implement their short-, mid-, and long-term strategic visions. Projects are thought, developed, and implemented to solve problems, drive change, satisfy unique needs, add value, and exploit opportunities, just to name a few objectives. Although existing project management tools and techniques aim to deliver projects with success, according to the latest reviewed literature, projects still keep failing at an impressive pace. Among the extensive list of factors that may threaten project success, several articles from the research literature place particular importance on a still underexplored factor that may strongly lead to unsuccessful project delivery. This factor—usually known as corporate behavioral risks—usually emerges and evolves as organizations work together to deliver projects across a bounded period of time, and is characterized by the mix of formal and informal dynamic interactions between the different stakeholders that constitute the different organizations. Furthermore, several articles from the research literature also point out the lack of proper models to efficiently manage corporate behavioral risks as one of the major factors that may lead to projects failing. To efficiently identify and measure how such corporate behaviors may contribute to a project’s outcomes (success or failure), a heuristic model is proposed in this work, developed based on four fundamental fields ((1) project management, (2) risk management, (3) corporate behavior, and (4) social network analysis), to quantitatively analyze four critical project social networks ((1) communication, (2) problem-solving, (3) advice, and (4) trust), by applying the theory of social network analysis (SNA). The proposed model in this work is supported with a case study to illustrate its implementation and application across a project lifecycle, and how organizations can benefit from its application.
- Foco, colaboração e escuta: uma aplicação do jogo teatral no 2.º ano de escolaridadePublication . Correia, Cátia Maria Rodrigues; Falcão, MiguelO presente trabalho parte de uma intervenção baseada nos jogos teatrais de Viola Spolin com crianças do 2º ano do Ensino Básico, em contexto de educação não formal, mais concretamente nas Atividades de Enriquecimento Curricular de Expressão Dramática, com incidência em tópicos como colaboração, escuta e foco. O estudo partiu da seguinte pergunta: “Como podem as atividades de expressão dramática/teatro em contexto de AEC contribuir para o desenvolvimento de competências de foco, escuta e colaboração em crianças do 2º ano de escolaridade?”. Foram definidos três objetivos gerais: (I) Promover a participação regular das crianças nas várias dimensões – organizativa, relacional, lúdica e artístico-pedagógica – das sessões de Teatro; (II) Proporcionar a prática e o reconhecimento das potencialidades do Jogo Teatral em contexto educativo; (III) Estimular o desenvolvimento de competências intra e interpessoais, também específicas da prática teatral, como o foco, a escuta e a colaboração. Concretamente o estudo visou perceber se as crianças conseguiriam melhorar algumas dificuldades verificadas, como: escutar o outro sem interrupções; manter a atenção por maiores períodos de tempo e colaborar, com maior recorrência e por iniciativa própria, com os colegas. A intervenção decorreu num total de 16 sessões, com periodicidade semanal. A metodologia inscreveu-se na abordagem qualitativa, num estudo do tipo investigaçãoação e integrou, como técnicas de recolha de dados, a observação participante, a planificação diária das sessões, a respetiva descrição e avaliação em diários de bordo e a produção escrita das crianças e, como técnica privilegiada de tratamento, a análise de conteúdo. Concetualmente, a intervenção assentou em propostas inspiradas nos jogos teatrais de Viola Spolin, que podem ser desenvolvidos por todos os que pretendam expressarse através do teatro, quer sejam amadores, profissionais ou crianças. O jogo teatral tem regras, entre as quais a definição de premissas como “onde”, “quem” e “o quê”, bem como o objeto (“foco”) de acordo com as características do grupo. Os resultados obtidos permitem concluir que, após a intervenção, a maioria das crianças demonstrou uma notória melhoria na forma e tempo de escuta do outro, revelando maior interesse em ouvi-lo. Foi igualmente constatada melhoria ao nível da concentração, permitindo que o processo de trabalho nas atividades fluísse de um modo mais autónomo, bem como a consciência da necessidade de colaborar com o outro.
- A multilevel converter topology for a STATCOM system based on Four-leg Two-level inverters and cascaded Scott TransformersPublication . Fernao Pires, Vitor; Cordeiro, Armando; Foito, Daniel; Silva, FernandoThis paper presents a new power electronic topology for a STATCOM allowing the generation of multilevel AC voltages. This topology is characterized by a modular configuration since it uses two well known four-leg two-level voltage source inverters. A Scott transformer with multiple secondary windings connects the two four-leg inverters to the grid. One of the important features of the proposed power topology is the capability to generate AC voltages with high number of levels, in spite of using only two four-leg two-level voltage source inverters. To maximize the number of voltage levels a geometric progression ratio of 3 between the windings of the transformers connected in cascade is proposed. However, to reduce the turns-ratio span, alternatively a fractional geometric ratio of 1.5 is also proposed and analyzed. A control strategy adapted to the proposed power converter topology is also presented. Besides the control of the reactive power the regulation of the four-leg inverter DC voltage will also be considered. To support the theoretical studies and assumptions, simulations and experiments are presented. Experimental results were obtained using a low power laboratory prototype. The results shown give evidence to the characteristics and features of the proposed power converter topology and control system.