Browsing by Issue Date, starting with "2019-11-07"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Hybrid dot-product calculation for convolutional neural networks in FPGAPublication . Véstias, Mário; Duarte, Rui Policarpo; De Sousa, Jose; Cláudio de Campos Neto, HorácioConvolutional Neural Networks (CNN) are quite useful in edge devices for security, surveillance, and many others. Running CNNs in embedded devices is a design challenge since these models require high computing power and large memory storage. Data quantization is an optimization technique applied to CNN to reduce the computing and memory requirements. The method reduces the number of bits used to represent weights and activations, which consequently reduces the size of operands and of the memory. The method is more effective if hybrid quantization is considered in which data in different layers may have different bit widths. This article proposes a new hardware module to calculate dot-products of CNNs with hybrid quantization. The module improves the implementation of CNNs in low density FPGAs, where the same module runs dot-products of different layers with different data quantizations. We show implementation results in ZYNQ7020 and compare with state-of-the-art works. Improvements in area and performance are achieved with the new proposed module.
- Os conhecimentos precoces e a aprendizagem da linguagem escritaPublication . Machado, Graça Marília Chulo; Gonçalves, Carolina; Morin, Marie-FranceO presente estudo, realizado no âmbito do Mestrado em Didática da Língua Portuguesa, pela Escola Superior de Educação de Lisboa, incide na área do português, nomeadamente no que se refere à aprendizagem da linguagem escrita. Pretende contribuir para a reflexão sobre a forma como os comportamentos emergentes de literacia influenciam a aprendizagem formal da linguagem escrita por parte das crianças. Para tal, foram realizadas provas incidentes em cinco domínios fundamentais: i) o conhecimento do código alfabético; ii) a consciência fonológica; iii) os aspetos figurativos da linguagem escrita; iv) a escrita inventada e v) o projeto pessoal de leitor, aplicadas no início do 1.º ano de escolaridade do Ensino Básico, a 29 crianças a frequentar duas turmas, numa escola do ensino público. Os resultados obtidos nas provas foram, posteriormente, comparados com uma prova de avaliação da capacidade de leitura, aplicada no final do ano letivo ao mesmo grupo de alunos, com o objetivo de compreender de que forma os conhecimentos iniciais influenciam esta aprendizagem. Na análise dos dados, foram igualmente consideradas as variáveis: i) sexo; ii) idade; iii) número de anos de frequência de educação pré-escolar e iv) horário letivo. Os resultados deste estudo sugerem a existência de relação entre a escrita inventada e a aprendizagem da linguagem escrita, bem como entre a consciência fonológica e a aprendizagem da leitura e da escrita. Verifica-se ainda a existência de relação entre a idade com que as crianças iniciam a aprendizagem formal da leitura e a aquisição desta competência. Também o sexo dos alunos foi uma variável que apresentou resultados positivos no que concerne à sua relação com a aprendizagem da linguagem escrita.
- Patchy particles at a hard wall: orientation-dependent bondingPublication . Teixeira, Paulo; SCIORTINO, FrancescoThe well-known and widely used Wertheim thermodynamic perturbation theory (TPT) of associating fluids averages over the orientational dependence of the bonding interactions. For this reason, density functional theories based on the otherwise very successful TPT have been unable to describe the structure of patchy particle fluids at hard walls, when the coupling of positional and orientational degrees of freedom becomes importante at low temperatures [N. Gnanetal., J. Chem. Phys. 137, 084704 (2012)]. As a first attempt at remedying this, we propose to introduce into the theory an additional, nonbonding, anisotropic interparticle potential that enforces end-to-end alignment of two-patch particles. Within the simplest mean-field approximation, this additional potential does not change the thermodynamics of the bulk system and hence preserves its phase diagram but has the qualitatively correct effect on the order parameter and density profiles at a hard wall, as determined from computer simulation.