Browsing by Issue Date, starting with "2016-10-27"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- A teaching model using social network sitesPublication . Santos, Vitor; Montargil, Filipe; Martins, José; Gonçalves, RamiroCurrently, new media and social network sites (SNSs) assume a relevant role in our society and in our daily practices (Boyd and Ellison 2008; Lister et al 2009; Watkins 2009; Papacharissi 2011). This has necessarily an impact on the way we learn together and we cannot ignore its potential, regarding collaborative learning. This trend is explored by research spanning through several areas and, in what regards higher levels of education, Facebook assumes growingly a prominent position, being more widely investigated as an instructional tool in the classroom than most SNSs (Tess 2013: A63). From the perspective of teaching and learning, Web 2.0 resources are seen as enablers of a vision where the student will find information potentially contradicting the knowledge acquired through the traditional formal learning process (Santos 2009). This feature leads to a continuous discussion of the facts, topics and subjects having, on one side, the consciousness of the existence of a common set of formally established knowledge, shared in a given community, and, on the other side, the joint reflection and debate within this same community. This new reality, where the roles of the teacher and of the student (or the roles of who teaches and of who learns) become fuzzier also brings the need for new ways to understand, describe and explain the learning process and the ways in which it develops. It is used, in this paper, the concept of social e-learning (Martins et al 2012), building on the connectivist perspective (Siemens 2004, 2006, 2008). A concrete format for the implementation of a social e-learning model is proposed and an experience is presented and discussed. The e-learning model presented has been successfully applied in a training course in the field of business communication, held at Citeforma – an institution with a relevant track record in the use of innovative features and resources for vocational education and training, in Portugal.
- Non-uniform microstrip antenna array for tolling using a single access lanePublication . Varum, Tiago; Matos, Joao; Pinho, PedroOver the last few years we have seen the progress of vehicular communications, as a way of development of the entire highway infrastructure, offering a set of new applications and functionalities to the users. The electronic collection for parking, tolls, gas stations, are some outcome of this technological development. This paper presents an antenna array according with the dedicated short range communications standards that rules the tolling applications, with the specific application in the access roads to highways. The radiation pattern with an innovative shape, combined with good wide operating band opens good perspectives for the application of this antenna in vehicular communications.
- Problemas, dilemas e riscos de um estudo sobre “poder”Publication . Pereira, Sandra Cristina MartinsO presente artigo resulta de uma reflexão crítica sobre os procedimentos técnico-metodológicos levados a cabo num estudo empírico sobre as relações de poder na área da comunicação organizacional, realizado no âmbito de uma dissertação de mestrado . Na referida dissertação houve um conjunto de dilemas ético-metodológicos que deixaram espaço para algumas considerações à luz das questões éticas levantadas pela pesquisa em ciências sociais, como o facto de ter optado por omitir informação sobre o objeto de estudo, para que a simples referência ao termo “poder” não enviesasse os resultados. Ao longo dos anos que continuei a desenvolver novos projetos de pesquisa tive sempre presente a experiência e os desafios que foram levantados naquela altura e procurei dar atenção especial às decisões relacionadas com a integridade ética dos trabalhos. Usei também os meus receios e dilemas como uma ferramenta pedagógica para alertar sobre a importância de alcançar elevados padrões éticos na pesquisa, planeando, desenvolvendo e explorando cada realidade de estudo com respeito, honestidade e preocupação com todos quantos colaboram na pesquisa. Esta reflexão também se justifica à luz das atuais discussões que apontam novos caminhos para pensar os problemas éticos colocados em evidência pelo desenvolvimento de pesquisas qualitativas, uma vez que o paradigma dominante que enquadra a maioria dos princípios, regulamentos e práticas utilizados para balizar a atuação dos investigadores segue ainda orientações e discursos que radicam em abordagens quantitativas da investigação. Por isso, este encontro sobre “Os Desafios da Investigação – Experiências de Pesquisa e Reflexividade” apresenta-se como uma oportunidade para recuperar e identificar os problemas enfrenados, mas também para estudar novas formas de pensar sobre as pressões a que o investigador fica exposto ao retratar as relações de poder numa organização moderna.