Browsing by Issue Date, starting with "2014-11-27"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Organizational communication and performance appraisal: the organizational communication under 360º evaluationPublication . Mourão, Rita Monteiro; Miranda, SandraThe performance evaluation and organizational communication have a central role in organizations, because promote organizational effectiveness (Proctor and Doukakis, 2003). Some limitations of top-down performance appraisal (e.g. subjectivity) and new technologies (i.e., intranet) have been urging other evaluations, like 360o evaluation (Kondrasuk, 2012). This is a specific evaluation that considers more than one appraiser (Brutus and Gorriti, 2005). We intend to realize what type of communication that leaders adopt (i.e., support communication or defensive communication) after applying the 360o evaluation. We intend to realize, too, which might be the consequences of this type of communication for some attitudes and behaviors of employees (e.g. commitment, satisfaction, trust and cynicism). To construct a research question, firstly it becomes pertinent to conducting an exploratory qualitative study, through interviews with experts. In theoretical terms, we will present some categories and sub-categories constructed with data from the exploratory interviews (e.g. “360o evaluation as advantageous for organizational communication”). In general, we conclude that 360o evaluation may increase an active voice of employees and promotes a bi-directional and a symmetrical communication among them. In practical terms, the aim is a promotion of the application of 360o evaluation and organizational communication, exceeding any limitations of existing communicative and evaluative processes.
- O espaço ‘Opinião’ do jornal Público: perfil e agenda dos comentadores no início de 2014Publication . Lopes, Melissa Catarina da Silva; Rezola, Maria InáciaO presente relatório foi elaborado no âmbito do Mestrado em Jornalismo, da Escola Superior de Comunicação Social do Instituto Politécnico de Lisboa. O seu objetivo central é suscitar uma reflexão sobre a dimensão política do comentário no espaço de opinião na imprensa portuguesa. O ponto de partida para o nosso estudo foi a experiência de estágio no jornal Público na secção de política. Ao longo dos meses que aí trabalhámos foi-nos possível levantar hipóteses de trabalho, questionar algumas ideias que tínhamos sobre o assunto e refletir, de uma forma fundamentada, sobre o espaço opinião deste jornal. A experiência permitiu-nos, num segundo plano, centrar a nossa atenção nos artigos de opinião do ‘Espaço Público’. Foi nosso objetivo procurar perceber quem são os formadores de opinião (opinion makers) do jornal, traçando um perfil socioprofissional dos mesmos. Paralelamente, procurámos verificar quais são os temas privilegiados no espaço opinião e perceber com que tom são abordadas as questões políticas. Através da análise do ‘Espaço Público’ pretendemos delinear uma hipótese de resposta à seguinte questão: estará a opinião pública dos colunistas do Público a contribuir para a formação de opinião e para o enriquecimento do debate político junto dos cidadãos, cuja informação, interesse e participação cívica se revela reduzida? A principal conclusão do nosso estudo é que o espaço de comentário pertence sobretudo a uma elite académica e/ou política que não consegue capitalizar interesse nos cidadãos.