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- Modifications of MCM-22 zeolite through sequential post-synthesis treatments. Implications on the acidic and catalytic behaviourPublication . Machado, V.; Rocha, J.; Carvalho, A. P.; Martins, A.Desilication and a combination of alkaline followed by acid treatment were applied to MCM-22 zeolite using two different base concentrations. The samples were characterised by powder X-ray diffraction, Al-27 and Si-29 MAS-NMR spectroscopy, SEM, TEM and low temperature N-2 adsorption. The acidity of the samples was study through pyridine adsorption followed by FTIR spectroscopy and by the analyses of the hydroxyl region. The catalytic behaviour, anticipated by the effect of post-synthesis treatments on the acidity and space available inside the two internal pore systems was evaluated by using the model reaction of m-xylene transformation. The generation of mesoporosity was achieved upon alkaline treatment with 0.05 M NaOH solution and practically no additional gain was obtained when the more concentrate solution, 0.1 M, was used. Instead, Al extraction takes place along with Si, as shown by Si-29 and Al-27 MAS-NMR data, followed by Al deposition as extraframework species. Samples submitted to alkaline plus acid treatments present distinct behaviour. When the lowest NaOH solution was used no relevant effect was observed on the textural characteristics. Additionally, when the acid treatment was performed on an already fragilized MCM-22 structure, due to previous desilication with 0.1 M NaOH solution, the extraction of Al from both internal pore systems promotes their interconnection, evolving from a 2-D to a 3-D porous structure. This transformation has a marked effect in the catalytic behaviour, allowing an increase of m-xylene conversion as a consequence of an easier and faster molecular traffic in the 3-D structure. On the other hand, the continuous deposition of extraframework Al species inside the pores leads to a shape selective effect that privileges the formation of the more valuable isomer p-xylene.
- A fusão de dois mundos: convergência do mundo real e digital nas acções de marketing na redePublication . Cruz, Ana Paula; Pina, Helena FigueiredoNo passado, as acções publicitárias eram rotuladas como above the line e below the line, referindo-se à dicotomia de pontos de contacto com os públicos-alvo via Meios de Comunicação Social ou via Ponto de Venda. A esta dicotomia de meios e instrumentos, os anos 90 vieram trazer um terceiro ponto de contacto, crescentemente omnipresente e hegemónico, a world wide web ou rede, a que se acedia via computador. As acções de marketing e comunicação passaram então a rotular-se como online e offline, passando, não já a referir-se aos pontos de contacto, mas aos canais pelos quais circulavam as mensagens e acções das marcas. Desde o início deste século, o poder do digital veio crescendo, em software e hardware, em terminais e tecnologias, assistindo-se a uma transferência de esforços de comunicação, da esfera real para a esfera do digital. O deslumbramento pelo digital conquistou mesmo algumas marcas de dimensão mundial que hoje apostam integralmente o seu orçamento nesta forma de marketing, nas suas múltiplas facetas. Contudo, e porque se tem tornado óbvio que os públicos distribuem os seus favores por múltiplos touch points, para maximizar o impacto, assiste-se agora a um fenómeno único, potenciado por novas tecnologias que surgem todos os dias: em estratégias que se podem denominar de all-line, verifica-se a fusão entre dois mundos, mundo real e mundo digital, em múltiplas actividades de marketing que fazem convergir estas duas realidades em plataformas que vão do computador ao tablet, do smartphone à vending machine interactiva, do facebook ao Google maps, da imprensa tradicional ao pinterest. É esta convergência mundo real - mundo digital que abre agora novas oportunidades à comunicação publicitária, potenciando os ingredientes das marcas de sucesso no futuro: sensações (estímulo dos sentidos), intimidade e mistério, num cocktail suportado por uma nova criatividade.
- Portugal mais inovador, no contexto europeuPublication . Montargil, FilipeA Comissão Europeia tem vindo a adotar a inovação como uma área central, na sua agenda para o crescimento. Foi recentemente publicado, neste âmbito, o Regional Innovation Scoreboard 2012.