Browsing by Issue Date, starting with "2012-06-20"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Femtosecond laser ablation of dentinPublication . Alves, S.; Oliveira, Vitor; Vilar, RuiThe surface morphology, structure and composition of human dentin treated with a femtosecond infrared laser (pulse duration 500 fs, wavelength 1030 nm, fluences ranging from 1 to 3 J cm(-2)) was studied by scanning electron microscopy, x-ray diffraction, x-ray photoelectron spectroscopy and Fourier transform infrared spectroscopy. The average dentin ablation threshold under these conditions was 0.6 +/- 0.2 J cm(-2) and the ablation rate achieved in the range 1 to 2 mu m/pulse for an average fluence of 3 J cm(-2). The ablation surfaces present an irregular and rugged appearance, with no significant traces of melting, deformation, cracking or carbonization. The smear layer was entirely removed by the laser treatment. For fluences only slightly higher than the ablation threshold the morphology of the laser-treated surfaces was very similar to the dentin fracture surfaces and the dentinal tubules remained open. For higher fluences, the surface was more porous and the dentin structure was partially concealed by ablation debris and a few resolidified droplets. Independently on the laser processing parameters and laser processing method used no sub-superficial cracking was observed. The dentin constitution and chemical composition was not significantly modified by the laser treatment in the processing parameter range used. In particular, the organic matter is not preferentially removed from the surface and no traces of high temperature phosphates, such as the beta-tricalcium phosphate, were observed. The achieved results are compatible with an electrostatic ablation mechanism. In conclusion, the high beam quality and short pulse duration of the ultrafast laser used should allow the accurate preparation of cavities, with negligible damage of the underlying material.
- Entre o palco e o ecrã: feras amestradas: comédia musical negra à portuguesa: intermédiaPublication . Guerreiro, Afonso Miguel; Vasques, Eugénia; Rito, AnaEste texto é um Relatório de Projecto, descrição do método de construção do espectáculo FERAS AMESTRADAS – Comédia Musical Negra à Portuguesa, encenado por Afonso Guerreiro, que serviu de exercício final para a disciplina de Encenação II, ministrada por Carlos Pessoa que atribuiu a este trabalho 18 valores. A Intermédia nos mecanismos de encenação (a telecamara a captar imagens da actuação do actor em palco e a projectá-las em directo na tela) irá contribuir para o aprofundamento deste «binómio» facultado, cada vez mais, pelo fácil acesso às novas tecnologias e ao seu enorme e progressivo avanço. Por outro lado, o actor vai, também, aprofundar e desenvolver a sua consciência nestes dois planos de actuação simultânea. Verifica-se a sua presença no espaço físico (cena) e em simultâneo a reprodução da sua emoção amplificada através do grande-plano, no espaço virtual (ecrã). Esta ubiquidade, em que o actor é, ao mesmo tempo, a imagem e faz a imagem, dá lugar a uma actuação paralela que se funde de forma a permitir uma única leitura para o público. Com estas duas linguagens (Teatro/Cinema) distintas mas, de certa forma, próximas e muito utilizadas no universo da criação artística contemporânea, cria-se uma narrativa miscigenada criada pela conjugação destas duas disciplinas e através da qual não se perde a tridimensionalidade da actuação em cena. O teatro. As questões orientadoras deste trabalho são: a) nos mecanismos de encenação proporcionados pela «Intermédia», que discurso paralelo o actor/intérprete deve usar conscientemente na comunicação directa com o público e como se deve relacionar, em simultâneo, com a telecamara; b) por outro lado, tem-se em conta o desenvolvimento de um método de fusão, ao nível da narrativa dramática, na qual a simultaneidade das sintaxes teatral e cinematográfica se conjuga para criar um objecto híbrido. Esta estética insere-se nos parâmetros da criação contemporânea.