Browsing by Author "Rodrigues, Paulo Ferreira"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- “BebéPlimPlim”: A contribution to shared listening experiencesPublication . Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo Ferreira; Rodrigues, Paulo Maria“BebéPlimPlim” is currently a part of the project “GermInArte – Artistic Transformation for Social and Human Development since Infancy”, supported by Calouste Gulbenkian Foundation. Along with three other works from the project (“Colos de Música”, “Raps&Rimas” and “Super-Sonics”), it is designed as a transformative transitive training in the field of arts for infants for early childhood professionals, musicians and other artists. Transformative because it is built upon individual needs and motivations, shaping the capacity to express the art within each one and transitive because it is always in process. Its main idea evolves around singing and movement as being born in the mother’s lap, the cradle of the first communicative interactions of a human being. “BebéPlimPlim” is therefore grounded in the concept of communicative musicality developed by Stephen Malloch and Colwyn Trevarthen, highlighting that Music is part of our communication matrix and it can also be present in musical artistic creations. The repertoire from “BebéPlimPlim” is inspired by different sound landscapes, from Johann Sebastian Bach, Meredith Monk, Kurt Schwiters and Hugo Balla to Portuguese folk music and Javanese gamelan. Its wide-ranging influences intend to contribute to the enrichment of listening experiences since infancy. The main goals of this training are to explore communicative resources using the body and the voice, to be able to use the repertoire in different educational settings, to share meaningful moments of musical interaction, and to contact with professionals who work in different early childhood contexts. The demonstration aims to share one possible experience built upon this specific musical repertoire. The activities are centred in listening, movement, vocal landscapes and human interaction. The implications for this work are to offer complementary educational and artistic perspectives not yet provided in our higher education training programmes for teachers and artists, and to develop processes of autonomy, initiative and reflection within the context of musical creation for children. This work emphasises listening as a different possibility of connecting to music, and draws attention to sharing listening experiences as the basis of being human.
- Formação e criação artística no Projeto Opus Tutti: arte para todos os lugares da infância através do peça a peça itenerantePublication . Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo Maria; Rodrigues, Paulo FerreiraNeste artigo apresentam-se algumas reflexões à educação de infância e ao que poderá ser definido como uma "arte para a infância", tomando como ponto de partida a iniciativa Peça a Peça Itinerante.
- Ritmos coreografados : reflexões e propostas de intervenção educativa em música e movimentoPublication . Rodrigues, Paulo FerreiraTendo como finalidade o desenvolvimento das competências ritmico-motoras de publicos com pouca experiência em dança iremoss refletir sobre questões de didática no que se refere à utilização de musicas e danças tradicionais de diferentes culturas em contextos de educação musical.
- Sementes de música para bébés e criançasPublication . Ferrão, Ana Maria; Rodrigues, Paulo FerreiraEste livro nasce de um trabalho feito com grande alegria, para que a música esteja cada vez mais com a criança – desde sempre no seu quotidiano infantil e, desejamo-lo, para sempre na sua vida de adulto. Queremos proporcionar o contacto com rimas infantis que integram diferentes elementos musicais, com canções que embalam ou que contam uma história, com jogos de ritmo e de interacção, com música gravada para escutar, dançar ou imaginar, com sons de instrumentos, com ambientes de ontem, de hoje e de sempre. Um livro para abrir ao acaso, numa teia de enredos com estradas por definir – para espreitar, para imaginar histórias cantadas, para saborear as ilustrações que segredam os mistérios da música, para ser utilizado com toda a liberdade criativa em família, na creche e no jardim de infância, com o educador ou com o professor de música.
- Tradições musicais portuguesas : na poéticada educação e da arte?Publication . Rodrigues, Paulo FerreiraA poesia faz-nos falta. Na vida e na educação. Em memórias da cultura passada que se recorda e reconstroi...
- Visão e perspectivas do projecto GermInArte: A qualificação de recursos humanos e profissionais nos cuidados prestados na infância como alicerce para o desenvolvimento social e humanoPublication . Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo Maria; Rodrigues, Paulo FerreiraO projecto GermInArte — TransFormação Artística para o Desenvolvimento Social e Humano a partir da Infância1 é um projecto artístico e educativo que tem como finalidades a concepção de boas práticas de formação e a qualificação de recursos humanos interventivos no âmbito do desenvolvimento social e humano a partir da primeira infância.