Browsing by Author "Pinto, Ricardo"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Evaluation of young elite soccer players food intake on match day and highest training load daysPublication . Granja, Diana Silvério; Cotovio, Ricardo; Pinto, Ricardo; Borrego, Rute; Mendes, Lino; Carolino, Elisabete; Macedo, Paula; Ferreira, Diogo; Caetano, Carlos; Mendes, BrunoIt is crucial to ensure an adequate nutritional support for young soccer players under high physical stress situations, including match days and high training load days. Therefore, this study aimed to investigate the dietary intake of young male soccer players from a Portuguese first league soccer club, both on match day and on the highest training load day of the week. All players recorded their ingestion at these moments for 3 consecutive weeks, by completing a food diary and making a photographic record. On match day, the intake of carbohydrates (5.2 ± 0.6 g.kg-1. d-1), proteins (2.1 ± 0.2 g.kg-1. d-1), and fats (1.0 ± 0.2 g.kg-1. d-1) represented 55.1 ± 5.0 %, 22.3 ± 1.52 %, and 23.9 ± 5.1%, respectively, of the average daily energy intake. Regarding the highest training load day, the intake of carbohydrates (5.2 ± 0.9 g.kg-1. d-1), proteins (2.0 ± 0.3 g.kg-1. d-1), and fats (1.0 ± 0.3 g.kg-1. d-1) represented 54.8 ± 5.3 %, 21.8 ± 1.8 %, and 24.6 ± 4.6 %, respectively. There were no statistically significant differences between intakes during match day and on the highest training load day, for all the variables analyzed, except for percentage of fat intake (Energy intake p = 0.873; Protein p = 0.335; Carbohydrates p = 0.814; Fat p=0,000). The results obtained are in line with previous research and reveal that energy and carbohydrate intake are below the recommendations for this population.
- Um Portugal de imigrantes: exercício de reflexão sobre a diversidade cultural e as políticas de integraçãoPublication . Rodrigues, Dulce; Correia, Tânia; Pinto, Inês; Pinto, Ricardo; Cruz, Cristina BarrosoApesar da pluriculturalidade que caracteriza algumas regiões de Portugal, existe um desconhecimento e por vezes resistência, em particular das comunidades mais tradicionais e das gerações mais antigas, na aceitação dos imigrantes que escolhem o nosso País como destino de acolhimento. Conhecer as comunidades imigrantes pode ajudar a perceber e a minimizar as dificuldades do convívio pluricultural. Este será, na atualidade, um dos papéis que o animador sociocultural será chamado a desempenhar. Para isso, é necessário que reconheça os recursos legais, metodológicos e teóricos que tem ao seu dispor, sendo estas as premissas que norteiam o presente exercício. Esta análise nasceu de uma proposta de trabalho da Unidade Curricular de Multiculturalidade e Cidadania, mas rapidamente se revelou um importante contributo para o conhecimento da diversidade cultural no nosso país. Após uma contextualização teórica relativa aos principais fluxos migratórios em Portugal, é apresentada a análise dos dados relativos à composição das origens dos imigrantes em Portugal na atualidade e a sua distribuição pelo território português. Este é o ponto de partidapara a reflexão que se lhe seguiu, que visa, por um lado, identificar algumas das problemáticas que resultam dos contextos de diversidade cultural e, por outro, conhecer as propostas do Estado para promover a integração do “outro”. Estes pilares sustentaram a abordagem final relativa ao papel da Animação Sociocultural (ASC) e do animador neste contexto.