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Study and modeling of CTT locker operation

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Abstract(s)

Abstract The rise of e-commerce, greatly accelerated by the COVID-19 pandemic, has created a need for more efficient and dependable delivery methods. As a result, alternative delivery points, such as parcel lockers, are being explored as effective solutions for distributing e-commerce products. As e-commerce continues to grow, so does the study of last-mile delivery solutions. Examining the social context, distribution, and density of parcel lockers is crucial in highlighting their importance. Previous research has identified the factors that influence the selection of delivery locations, assessed environmental risks and compared delivery methods. Few studies have been done regarding the social climate and population characteristics without surveys and questionnaires. This thesis studies and understands the social environment of parcel locker locations and density. It also suggests a method to optimise locations for installing new lockers. This study confidently analyses locker usage patterns, by studying 750 Portuguese lockers and more than 200,000 parcels, as well as load and turnover rates, by delving into the demographic characteristics of Portuguese parishes, focusing on age, education, and employment status, and Portuguese municipalities, focusing on gross income. Real-world data from a prominent Portuguese parcel locker provider reveals that education and employment status significantly impact the selection of parcel locker locations. A comparison of the top ten municipalities by gross income, number of boxes available and the number of parcels deposited shows that gross income and locker utilization are strongly correlated. Based on the models built, it can be concluded that the optimal algorithm to use is GBM with a complete dataset. By employing this algorithm, it becomes possible to forecast locker usage by examining the correlation between PL usage, population income, and other pertinent factors.
O aumento do mercado de comércio eletrónico (recentemente impulsionado pela pandemia de Covid-19) levou à necessidade de formas mais rápidas e melhores de entrega de mercadorias. Como resultado, pontos alternativos de entrega, como os cacifos, estão a ser explorados como soluções eficazes para a entrega de produtos de comércio eletrónico. À medida que o comércio eletrónico continua a crescer, também cresce o estudo de soluções de entrega de last-mile deliveries. Examinar o contexto social, a distribuição e a densidade dos cacifos de encomendas é crucial para destacar a sua importância. Investigações anteriores identificaram os fatores que influenciam a seleção dos locais de entrega, avaliaram os riscos ambientais e compararam os métodos de entrega. Poucos estudos foram feitos sobre o ambiente social e as características da população sem usar questionários. Esta tese tem como objetivo estudar e compreender o ambiente social da localização e densidade dos cacifos de encomendas. Também sugere uma forma de otimizar locais para instalação de novos cacifos. Este estudo analisa com segurança os padrões de utilização dos cacifos, estudando 750 cacifos e mais de 200.000 encomendas, bem como as taxas de carga e rotatividade, investigando as características demográficas das freguesias portuguesas, com foco na idade, escolaridade e situação profissional, e nos municípios portugueses, com foco no rendimento bruto. Este estudo utiliza dados reais de um grande operador de cacifos português e os dados revelam que a educação e a situação profissional impactam significativamente a seleção de locais para cacifos de encomendas. Uma comparação dos dez principais municípios por rendimento bruto, número de caixas disponíveis e número de encomendas depositadas mostra que o rendimento bruto e a utilização de cacifos estão fortemente correlacionados. Com base nos modelos construídos, pode-se concluir que o algoritmo ideal a ser utilizado é o GBM com um conjunto de dados completo. Ao usar este algoritmo, torna-se possível prever o uso de armários examinando a correlação entre o uso de cacifos de encomendas, o rendimento da população e outros fatores pertinentes.

Description

Dissertação para obtenção do Grau de Mestre em Engenharia Informática e de Computadores

Keywords

Visual data-analytics Locker service case study Decision-making Locker load Sociodemographic factors Machine learning Análise de dados Visualização Tomada de decisão Lockers Cargas

Citation

FERREIRA, Marta de Faria Rijo – Study and modeling of CTT locker operation. Lisboa: Instituto Superior de Engenharia de Lisboa. 2024. Dissertação de Mestrado.

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