Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
603.01 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Enquadramento conceptual: a avaliação de desempenho docente no ensino superior
constitui um tema de grande atualidade e importância no mundo, e particularmente
em Angola. No entanto, faltam estudos empíricos nesta área, com instrumentos
válidos. Objetivos: com esta investigação pretende-se caraterizar o desempenho dos
Professores, visto pelos estudantes no ISCED do Sumbe, Identificar os fatores e analisar
as correlações entre o desempenho dos professores percebido pelos estudantes com o
ano de escolaridade, género e habilitações literárias dos pais, e, desta forma,
contribuir para melhorar a eficiência do Desempenho Docente no ISCED do Sumbe,
Angola. Metodologia: a natureza desta investigação assume uma abordagem mista, ou
seja, qualitativa e quantitativa, tendo como instrumento de recolha de dados o
inquérito, com questionário e entrevista. A amostra é composta por 137 elementos,
dos quais 72% são do sexo Masculino e 28% do Feminino; com idades compreendidas
entre 21 e 58 anos de idade; 56 inquiridos (47,9%) frequentam o 4º ano e 45 (38,5%)
frequentam o 1º ano, ambos do Instituto Superior de Educação do Sumbe. Resultados:
para o alcance dos resultados recorreu-se à análise estatística descritiva e não
paramétrica, dada a natureza dos dados. Admite-se que a informação recolhida
permitiu encontrar os fatores e analisar as Correlações entre o desempenho dos
professores percebido pelos estudantes com o ano de escolaridade, género e
habilitações literárias dos pais. Desta forma, contribuiu para melhorar a eficiência do
Desempenho Docente no ISCED do Sumbe, Angola.
Abstract Evaluating higher education lecturers’ teaching ability is of outmost importance and there is a need for empirical studies and for the development of reliable research tools, especially in Angola. We attempt to cover this gap by analysing what higher education students think about their lecturers’ teaching skills, at the Higher Institute for Educational Studies (ISCED), Sumbe, Angola, thus aiming to contribute to a significant improvement and effectiveness of the evaluation process. A quantitative and qualitative methodology will be used. Data will be collected through questionnaire and interviews. The participants are twenty (N=20) students ending their first honours degrees. Content analysis and non-parametric statistics will be performed. We expect to identify dimensions and indicators allowing for the understanding of lecturers’ teaching effectiveness, level of participation on the development of evaluation criteria and how those are judged for their subjectivity, and what procedures were used to develop the present Model of Teaching Evaluation, at ISCED. We also hope to bring in new knowledge enabling the restructuring of a new and more effective model of teachers’ evaluation.
Abstract Evaluating higher education lecturers’ teaching ability is of outmost importance and there is a need for empirical studies and for the development of reliable research tools, especially in Angola. We attempt to cover this gap by analysing what higher education students think about their lecturers’ teaching skills, at the Higher Institute for Educational Studies (ISCED), Sumbe, Angola, thus aiming to contribute to a significant improvement and effectiveness of the evaluation process. A quantitative and qualitative methodology will be used. Data will be collected through questionnaire and interviews. The participants are twenty (N=20) students ending their first honours degrees. Content analysis and non-parametric statistics will be performed. We expect to identify dimensions and indicators allowing for the understanding of lecturers’ teaching effectiveness, level of participation on the development of evaluation criteria and how those are judged for their subjectivity, and what procedures were used to develop the present Model of Teaching Evaluation, at ISCED. We also hope to bring in new knowledge enabling the restructuring of a new and more effective model of teachers’ evaluation.
Description
Keywords
Avaliação Desempenho docente Ensino superior Estudantes Teachers’ teaching skill Higher education Evaluation criteria
Citation
Nangayafina, E. (2014). Avaliação de desempenho docente, feita pelos alunos: um estudo no ISCED do SUMBE. In C. Tomás & C. Gonçalves (Org.). VI Encontro do CIED - I Encontro Internacional em Estudos Educacionais. Avaliação: Desafios e Riscos (pp. 517-535). Lisboa: CIED
Publisher
CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais/Escola Superior de Educação de Lisboa