Repository logo
 
Publication

Spatial structuring of 3D shapes: constructions supported by spatial reasoning

dc.contributor.authorConceição, Joana
dc.contributor.authorRodrigues, Margarida
dc.date.accessioned2022-03-08T16:20:52Z
dc.date.available2022-03-08T16:20:52Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThis paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.pt_PT
dc.description.abstractRESUMO Este artigo tem como objetivo aprofundar a compreensão acerca das estratégias usadas por alunos do 1.º ano de escolaridade para reproduzir figuras 3D, do ponto de vista da estruturação espacial e dos processos de raciocínio espacial envolvidos. Os dados foram recolhidos durante uma experiência de ensino, onde os alunos tinham de reproduzir duas figuras 3D, usando cubos, primeiro a partir de um modelo 3D e depois a partir de uma representação 2D de um modelo 3D. As estratégias utilizadas pelos alunos indicam diferentes níveis de estruturação local ou estruturação global e, algumas vezes, a progressão para níveis de estruturação mais elevados, a partir do estabelecimento de relações mais complexas entre componentes e compostos, que, por sua vez, surgem durante a manipulação dos materiais. Estas relações também parecem ser apoiadas por processos de raciocínio espacial.pt_PT
dc.description.abstractR ESUMEN Este artículo tiene como objetivo profundizar en la comprensión de las estrategias de estructuración espacial utilizadas por los estudiantes de 1er grado para reproducir figuras en 3D, desde el punto de vista de la estructuración espacial y de los procesos de razonamiento espacial involucrados. Los datos se recopilaron durante una experiencia de enseñanza, donde los estudiantes tuvieron que reproducir dos figuras en 3D, utilizando cubos, primero a partir de un modelo 3D y luego a partir de una representación 2D de un modelo 3D. Las estrategias empleadas por los estudiantes señalan diferentes niveles de estructuración local o estructuración global y, en ocasiones, la progresión a niveles de estructuración superiores, a partir del establecimiento de relaciones más complejas entre componentes y compuestos, que, a su vez, surgen durante el manejo de materiales. Estas relaciones también parecen estar respaldadas por procesos de razonamiento espacial.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25749/sis.25696pt_PT
dc.identifier.issn2182-9640
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/14411
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto de Educação da Universidade de Lisboapt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/25696pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subject3D spatial structuringpt_PT
dc.subjectSpatial reasoningpt_PT
dc.subjectCoordinationpt_PT
dc.subjectIntegrationpt_PT
dc.subjectEarly yearspt_PT
dc.subjectEstruturação espacial 3Dpt_PT
dc.subjectRaciocínio espacialpt_PT
dc.subjectCoordenaçãopt_PT
dc.subjectIntegraçãopt_PT
dc.subjectPrimeiros anospt_PT
dc.subjectEstructuración espacial 3Dpt_PT
dc.subjectRazonamiento espacialpt_PT
dc.subjectCoordinaciónpt_PT
dc.subjectIntegraciónpt_PT
dc.subjectPrimeros añospt_PT
dc.titleSpatial structuring of 3D shapes: constructions supported by spatial reasoningpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage99pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage73pt_PT
oaire.citation.titleSisyphus; Journal of educationpt_PT
oaire.citation.volume10pt_PT
person.familyNameBandeira da Conceição
person.familyNameRodrigues
person.givenNameJoana Rita
person.givenNameMargarida
person.identifier1782812
person.identifier.ciencia-id8217-1AF2-FB96
person.identifier.ciencia-id1B1C-88B5-75C4
person.identifier.orcid0000-0002-4295-0368
person.identifier.orcid0000-0003-4658-6281
person.identifier.scopus-author-id57202834296
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication42cdfc8b-7f79-4508-be19-9fee9882884d
relation.isAuthorOfPublication0c89e4a7-44b2-4315-a6ad-449015581c06
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0c89e4a7-44b2-4315-a6ad-449015581c06

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
25696-Article Text-108305-1-10-20220228.pdf
Size:
611.16 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections