Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
639.57 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Em Portugal a receção e divulgação da obra de artistas plásticos africanos tem evidenciado, ao longo das últimas duas décadas uma descontinuidade, marcada pontualmente pela integração das artes plásticas no discurso da lusofonia ou do póscolonialismo. Verifica-se assim uma atenção rarefeita que não contribui para a discussão ou análise crítica das suas linguagens particulares, decorrentes, entre outros fatores, dos seus
trânsitos transnacionais ou permanências continuadas, bem como das dinâmicas históricas que envolvem Portugal e África. Com esta comunicação propõe-se em primeiro lugar, um olhar sobre a presença de artistas
africanos ou afro-descendentes, nos circuitos das artes plásticas em Portugal, atendendo à divulgação e receção crítica da sua obra. Em segundo lugar é sugerida uma análise de dois casos que têm conhecido algum destaque nas últimas duas décadas: os artistas angolanos António Ole e Yonamine. Através da sua obra procurar-se-á vislumbrar algumas dinâmicas que envolvem a criação artística, a história das relações entre a Europa e a África, desvendando continuidades entre passado e presente, ou as múltiplas transfigurações de uma temporalidade transformada pela experiência, pela memória ou pela pós-memória.
In Portugal the reception and dissemination of the work of African artists have shown, over the past two decades, a discontinuity, occasionally characterized by the integration of arts in the speech of Lusophony or post-colonialism. This scattered attention does not contribute to the discussion or critical analysis of their particular languages – which express their transnational transits or continued permanencies, as well as the historical dynamics involving Portugal and Africa. This communication proposes, in first place, a look at the presence of African or African descent artists, in the Portuguese circuits of visual arts, considering the disclosure and critical reception of their work. Secondly, it is suggested an analysis of two cases that have known some prominence in the last two decades: the Angolan artists Antonio Ole and Yonamine. Through their work, we will seek to focus some aspects involving artistic creation, the historical relations between Europe and Africa, continuities between past and present, or the multiple transfigurations of a temporality, transformed by experience, by memory or by post-memory.
In Portugal the reception and dissemination of the work of African artists have shown, over the past two decades, a discontinuity, occasionally characterized by the integration of arts in the speech of Lusophony or post-colonialism. This scattered attention does not contribute to the discussion or critical analysis of their particular languages – which express their transnational transits or continued permanencies, as well as the historical dynamics involving Portugal and Africa. This communication proposes, in first place, a look at the presence of African or African descent artists, in the Portuguese circuits of visual arts, considering the disclosure and critical reception of their work. Secondly, it is suggested an analysis of two cases that have known some prominence in the last two decades: the Angolan artists Antonio Ole and Yonamine. Through their work, we will seek to focus some aspects involving artistic creation, the historical relations between Europe and Africa, continuities between past and present, or the multiple transfigurations of a temporality, transformed by experience, by memory or by post-memory.
Description
Keywords
Artistas africanos Artes plásticas Memória histórica Pós-memória Identidade African artists Visual arts Historical memory Post-memory Identity
Citation
Pereira, Teresa Matos «Perceções e divulgação de artistas plásticos africanos em Portugal» in Actas do VII Congresso Português de Sociologi