Loading...
7 results
Search Results
Now showing 1 - 7 of 7
- Constructing reference in children's narrativesPublication . Sousa, OtíliaIn this paper we are concerned with the role played by adverbials in the construction of reference in children's narratives.
- Reconto e aquisição da gramatica textualPublication . Sousa, OtíliaOmnipresente, a narrativa é indossociável do quotidiano da criança...
- Imperfeito e predicação de existênciaPublication . Sousa, OtíliaA presente comunicação insere-se num estudo cujo objectivo é descrever os usos do pretérito imperfeito num corpus de aquisição do português europeu.
- Da força argumentativa de até agora: a oralidade no pré-escolarPublication . Sousa, OtíliaA expressão até agora marca a constreução de uma situação durativa limitada à direita. O limite é estabelecido por agora, marcador que refere o tempo da fala...
- Da variedade à invariância : então um caso exemplarPublication . Sousa, OtíliaNo quadro da teoria formal enunciativa proponho-me analisar os diferentes empregos do marcador então.
- Children's metalinguistic activity in the construction of linguistic existencePublication . Sousa, OtíliaIn this paper we examine the construction of first entities in narratives produced by children of 5, 7, 10 years and adults1 . The study demonstrates that when children reformulate they try to construct entities detached from the situation of enunciation, which means that they construct a detached or a translated plane and they construct linguistic existence of entities. Entities must first be introduced into the enunciative space and then comments will be made in subsequent utterances. Constructing existence supposes extraction. This consists of “singling out an occurrence, that is, isolating and drawing its spatiotemporal boundaries” (Culioli, 1990, p. 182) . Once the occurrence of the notion is constructed (which means it has become a separate occurrence with situational properties), children can predicate about it. However, there are children who do not construct the linguistic existence of entities. I hypothesize that the mode of task presentation influences the success of constructing linguistic existence. Sharing the investigator’s knowledge about the stimulus images, children do not ascribe an existential status to the occurrence of the notional domain.
- O pretérito imperfeito do indicativo: do discurso das gramáticas a uma linguística das operaçõesPublication . Sousa, OtíliaApós a apresentação do discurso de diferentes grmáticas do Português sobre o pretérito imperfeito do indicativo, apresenta-se uma proposta de explicação do funcionamento do imperfeito.