Browsing by Author "Sarreira, Pedro"
Now showing 1 - 10 of 19
Results Per Page
Sort Options
- Aprendizagem de astronomia na formação inicial de educadores e professores do 1º e 2º CEBPublication . Sarreira, Pedro; Valente, Bianor; Maurício, PauloEsta comunicação tem como objetivo a apresentação dos primeiros resultados de um projeto de investigação sobre o ensino e aprendizagem de astronomia na formação inicial de educadores e professores do 1º e 2º Ciclo do Ensino Básico de uma instituição de formação da região de Lisboa. Para que os educadores e professores do 1º e 2º CEB desenvolvam o seu trabalho de modo a inspirar os alunos para as áreas STEM, devem adquirir na sua formação inicial, um sólido conhecimento de conteúdo e pedagógico. No que respeita à astronomia e espaço, a literatura relevante diz-nos que o conhecimento dos movimentos elementares da Terra, Lua e planetas e suas consequências, bem como uma apreciação das escalas do Sistema Solar e das estrelas em conjunto com algum conhecimento da estrutura do universo e do espaço, fornecem as componentes de um adequado conhecimento de conteúdo. Com base na literatura, desenvolvemos um questionário fechado com o objetivo de avaliar o conhecimento de conteúdo. Depois de pilotado com uma amostra de estudantes da formação inicial de e validado por peritos, foi aplicado antes e depois do ensino e aprendizagem do tema aos estudantes no primeiro ano da sua formação inicial. Foram realizadas entrevistas de followup a uma amostra de respondentes para explicitar o raciocínio. Dado que a sequência de ensino e aprendizagem tem sido usada desde há vários anos, o questionário foi também aplicado a uma amostra de estudantes nos restantes anos da formação inicial. Pretendemos deste modo avaliar como o conhecimento de conteúdo de astronomia e espaço evolui com o tempo. Os dados recolhidos pelo questionário foram sujeitos a uma análise estatística descritiva, enquanto os dados resultantes da entrevista de follow-up contribuíram para a interpretação dos resultados. A análise dos resultados revela a prevalência de retenção de conhecimento de conteúdo de curto prazo que atribuímos à proximidade da aplicação do questionário da sequência de ensino e aprendizagem. Os estudantes nos anos subsequentes revelam um declínio do conhecimento de conteúdo, o qual, ainda que esperado, é demasiado para ser atribuído apenas à passagem do tempo. Serão avançadas algumas hipóteses explicativas.
- Avaliação de um protótipo de alta-fidelidade de uma ferramenta de apoio à pesquisa das aprendizagens essenciaisPublication . Silva, Maria João; Valente, Bianor; Sarreira, PedroEste capítulo descreve o desenvolvimento e avaliação do protótipo AE.MAPS, uma ferramenta interativa para pesquisa sobre Aprendizagens Essenciais no Ensino Básico. Utilizando uma abordagem participativa com docentes e futuros/as docentes, o design da ferramenta passou por iterações, desde esboços até um protótipo de alta-fidelidade. O processo de avaliação do protótipo de alta-fidelidade envolveu inquéritos e observação participante, proporcionando uma análise detalhada da utilidade e usabilidade da ferramenta. Os resultados indicam uma resposta positiva em relação à utilidade da ferramenta. A observação da utilização do protótipo revelou que os/as futuros/as professores/as conseguiram realizar tarefas com autonomia, embora algumas dificuldades tenham sido mencionadas, apontando para necessidades de mudança ao nível da usabilidade. Os resultados do questionário reforçaram a perceção de satisfação geral, com a maioria dos/as participantes expressando facilidade de aprendizagem e satisfação com a ferramenta. No entanto, foram identificadas sugestões de melhoria, como a inclusão de um texto explicativo, aumento da visibilidade da barra de pesquisa por palavras, assim como melhorias na apresentação dos resultados.
- Competences and use of ICT by future teachers and kindergarten educators: using an online survey to portray the case of a portuguese school of educationPublication . Valente, Bianor; Sarreira, Pedro; Maurício, Paulo; Silva, Maria JoãoNowadays, the preservice teachers’ education is faced with the complex and challenging issue of developing programs that improve both future teachers’ ICT competences as well as technological pedagogical content knowledge to incorporate them in their future practice. The aim of this study is twofold: describe and analyze the extent of ICT use and self-reported competences by preservice elementary teachers and kindergarten educators in a higher education institution in Lisbon; establish their expectations regarding the future use of collaborative technology for learning purposes. The study population is made up of 297 students enrolled at the Basic Education Bachelor degree during the 2016-2017 academic year. In this bachelor, although there are no ICT compulsory courses, students are presented to these tools and are expected to use and develop ICT knowledge and skills in different courses. For data collection we have used an on-line survey with closed questions about access, frequency, context, purpose and confidence regarding ICT use and motivation towards future use of collaborative ICT. A total of 131 students, 124 females and 7 males, answered the online survey. After a descriptive analysis, non-parametric tests were used in order to explore the existence of significant relationship between different variables. Almost all respondents reported to have internet access in their homes and to have computer as well mobile phone with camera. Of the respondents, 89% informed to use almost daily or even every day the computer at home, while only 22% reported using this device at school with the same frequency. More than 80% of the students stated the almost every day use of ICT tools to do school work and to navigate the internet. Of the ICT tools considered in the questionnaire, internet browsing, research, preparation of presentations, text edition and live conversational tools were the technologies which the majority of students reported having used with great confidence. However, more than 50% of the students do not know or do not know how to use data bases, statistic software and tools that allow the construction of concept maps and collaborative pages. Moreover, there is no relation between the reported use of almost ICT tools addressed in the questionnaire and the bachelor year on which students were enrolled. The only exception was the statistical tools. In addition, we only found a relation between sex and the reported use of research tools. Results also indicate that students reported positive expectations regarding using ICT for collaborative work. The introduction of these tools is significantly regarded by the students as an opportunity to learn new things and to improve the final product of their works as well as an interesting experience. Statistical calculations revealed that there is no significant relationship between students’ ICT motivations and bachelor year. Although the evaluation regarding ICT use is generally positive there are some important educational tools which even students’ in the third year of the bachelor don’t know. Based on the results obtained, this study suggests a set of recommendations in order to improve students’ knowledge and competences regarding ICT. These recommendations include the integration of compulsory science education curricular activities that require the use of data bases, statistic software and tools that allow the construction of concept maps and collaborative pages.
- Conhecimento de astronomia à entrada do ensino superior, percursos e interesses pela ciência: uma procura de influênciasPublication . Sarreira, Pedro; Valente, Bianor; Maurício, PauloEsta comunicação tem como objectivo a apresentação de resultados de um estudo sobre o conhecimento da astronomia de estudantes à entrada da Licenciatura em Educação Básica...
- Elementary preservice teachers’ knowledge of astronomic phenomena: What can be donePublication . Maurício, Paulo; Sarreira, Pedro; Valente, BianorUsing natural phenomena to scaffold children’s inner interest in doing questions and seeking for answers are current orientations to early childhood education. Recent research has shown that children at preschool bring unsuspected abilities in learning. Since some elementary astronomic phenomena are an everyday experience they should integrate the pool of resources from which the educators withdraw their material to promote an intentional teaching. This brings to the fore the assessment of pre-service teacher education in basic astronomic phenomena, their previous education in this subject and the robust misconceptions they hold. This communication reports a study on the misconceptions held by pre-service elementary teachers and educators in a higher education institution in Lisbon. We had developed and validate a closed questionnaire constructed to probe the understanding of basic astronomic phenomena (day and night, moon phases and movements, earth movements, stars and constellations). In the answers provided in the questionnaire was misconceptions reported in the literature, so they could be assessed. The questionnaire was applied in 2017 and 2018 before and after the teaching and learning module of astronomy. Here we will work on the answers obtained in 2017 and on those answers obtained in the application of the questionnaire in 2018 before the teaching and learning module. After a descriptive statistical analysis to the responses of the questionnaire, we proceed to group the answers in main alternative conceptions and assess how prevalent they were among pre-service teachers before they attend the module in elementary astronomy, and which misconceptions were robust enough to resist to the teaching and learning module to a high degree. The results show, as expected, a similar distribution of misconceptions before the teaching and learning module. The Moon movements and its phases are poorly understood; the explanation for the seasons rest largely in the distance to the Sun framework; the apparent movement of the stars (and constellations) in the sky are detached from the apparent diurnal movement of the Sun. Scales are poorly understood and the Universe is seen much smaller than he is. We conclude showing how the two main conceptual change frameworks, the Vosniadou’s ‘Framework theory” and Di Sessa’s “knowledge in pieces” explain our results and hint on what future work can improve our teaching and learning on elementary astronomy.
- Enhancing primary teacher education: research-based development of a pedagogical content knowledg rubricPublication . Valente, Bianor; Maurício, Paulo; Silva, Maria João; Melo, Nuno; Sarreira, PedroPedagogical Content Knowledge (PCK), introduced by Shulman [1], is crucial for teaching quality and student outcomes [2]. Shulman [1], [3] highlighted PCK as the key difference between a subject matter expert and an effective teacher, requiring both deep content understanding and the ability to implement effective teaching strategies. Since its introduction, PCK has been further reconceptualized and developed by several authors [4]. However, its elusive nature [5] makes it necessary to develop instruments that make it visible. Developing robust tools to measure PCK is essential for improving teacher education programs. This study details the development and validation of a rubric designed to measure the PCK of preservice primary teachers. The development of the PCK rubric followed a systematic process involving several key steps. First, a comprehensive review of existing literature on PCK and related assessment tools was conducted. This review provided a foundation for identifying the key dimensions of PCK relevant to preservice primary teachers. Based on the literature review, the critical components of PCK were identified, including curricular knowledge, knowledge about students, knowledge about teaching strategies, and knowledge about assessment. For each dimension, specific performance criteria were established to capture the range of preservice teacher capabilities. The rubric's validation involved several phases to ensure its reliability and validity. An initial version of the rubric was reviewed by a panel of education experts, whose feedback guided the refinement of criteria and descriptors. The revised rubric was subsequently pilot tested with a sample of preservice teachers, using two different instruments for assessment: i) CoRe (Content Representation) [6], which requires preservice teachers to select and justify key ideas essential for teaching a specific topic; and ii) lesson plans, specifically for a one-and-a-half-hour lesson on the respiratory system for third-grade students. The topic was chosen based on its familiarity to students, its abstract nature, and its inclusion in the Portuguese curriculum [7]. Inter-rater reliability was assessed by having multiple evaluators use the rubric to score the same set of teaching artifacts. The consistency of scores across different raters was analysed to ensure the rubric's reliability. The validation process indicated that the PCK rubric requires further refinement to serve as a valid tool for assessing PCK.
- Ensino a distância com recurso a MOOC para a capacitação ambientalPublication . Miranda, Sandra; Almeida-Silva, M.; Sarreira, Pedro; Camus, Cristina Inês; Monteiro, Ana; David, Alexandra; Manteigas, Vítor; Abreu, RenatoO contínuo desenvolvimento das tecnologias de informação e comunicação (TIC) reorganizaram o modo como vivemos, comunicamos e aprendemos. Para as instituições de ensino superior, as TIC potenciaram o crescimento das modalidades do ensino a distância e a abertura de novos ambientes de aprendizagem, com recurso à educação digital. Como exemplo, os MOOC ganharam protagonismo a partir do movimento da educação aberta, do software livre e da disponibilização de conteúdos abertos e representam ainda uma inovação educativa, que combina e difunde os recursos tecnológicos. O Politécnico de Lisboa, naquela que foi uma iniciativa pioneira, conjunta e multidisciplinar, mobilizou quatro das suas unidades orgânicas (ESCS, ESELx, ESTeSL e ISEL), como o apoio do EaD@IPL – Grupo de Ensino a Distâncias do Politécnico de Lisboa, para a criação do MOOC “Sustentabilidade Ambiental: Mobilizar, Observar e Operacionalizar”, alojado na plataforma NAU – Ensino e Formação Online para Grandes Audiências”.
- Mathematics in Environmental Issues: Research-based interdisciplinary practices in preservice teacher educationPublication . Silva, Maria João; Rodrigues, Margarida; Melo, Nuno; Sarreira, PedroIn this chapter, the authors present and assess, in the context of , the process and results of the implementation of an interdisciplinary didactic sequence on environmental and mathematics education, developed to promote preservice teachers research-based interdisciplinarity. The data were gathered, using participant observation and the reports produced by the preservice teachers' groups. The collected data were treated using content analysis techniques. The results of the participant observation and the analysis of the preservice teachers report validated the research-based interdisciplinary didactic sequence on environmental and mathematics education. The critical and research-based activities, reflection, and assessment, developed by preservice teachers, allowed the production of knowledge to improve practices in higher and basic education contexts.
- Mudanças nas conceções de ciência durante a formação inicial de professores e educadoresPublication . Ramos, Maria das Mercês; Teodoro, Ana; Valente, Bianor; Melo, Nuno; Maurício, Paulo; Sarreira, Pedro; Ribeiro, Sandra; Antunes, José Abílio; Linhares, Elisabete; Cavadas, Bento; Dias, MariaO acesso à cultura científica e tecnológica tem vindo a ser considerado um direito de cidadania de todos, devendo ocorrer desde os primeiros anos de escolaridade. Mas, iniciar as crianças à ciência e tecnologia, desde os primeiros anos, exige uma adequada formação em ensino das ciências de professores e educadores. Para Lederman (1998) dotar os professores de uma compreensão funcional sobre a natureza da ciência e sobre a pesquisa científica é um “pré-requisito para a esperança de alcançar a visão de ensino e aprendizagem de Ciência especificadas nos diferentes esforços de reforma” (p. 2) tais como a proposta no Project 2061. Contudo, a investigação tem evidenciado a deficiente formação científica dos professores.
- Organizadores gráficos: ferramentas de ensino e aprendizagem da língua portuguesaPublication . Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia; Loureiro, Cristina; Sarreira, PedroOs organizadores gráficos (OG) constituem instrumentos de comunicação multimodal, podendo também ser usados para suportar a comunicação verbal. Tendo múltiplas aplicações ao nível educativo, os OG são recursos de grande utilidade se pensarmos no trabalho que pode ser feito em vários domínios como a matemática, as ciências naturais, mas também a língua. O objetivo deste texto é mostrar alguns dos benefícios associados à utilização de OG no processo de ensino e aprendizagem e problematizar algumas orientações para uma utilização construtiva de OG no ensino e aprendizagem da língua. Para tal, pretende-se aprofundar o valor transdisciplinar dos organizadores gráficos e discutir exemplos de utilizações de OG em situações de aprendizagem diversas, dando algumas pistas para os potenciar. Neste trabalho, faz-se uma breve síntese da investigação já realizada sobre a utilização de OG em domínios distintos e apresenta-se um conjunto de ideias sobre o potencial dos OG no desenvolvimento de competências linguísticas. Apresentadas as potencialidades, verifica-se que o poder transdisciplinar de ensino e aprendizagem com recurso a OG permanece um campo com múltiplas possibilidades.