Browsing by Author "Pereira, Ana Isabel"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- “BebéPlimPlim”: A contribution to shared listening experiencesPublication . Pereira, Ana Isabel; Rodrigues, Helena; Rodrigues, Paulo Ferreira; Rodrigues, Paulo Maria“BebéPlimPlim” is currently a part of the project “GermInArte – Artistic Transformation for Social and Human Development since Infancy”, supported by Calouste Gulbenkian Foundation. Along with three other works from the project (“Colos de Música”, “Raps&Rimas” and “Super-Sonics”), it is designed as a transformative transitive training in the field of arts for infants for early childhood professionals, musicians and other artists. Transformative because it is built upon individual needs and motivations, shaping the capacity to express the art within each one and transitive because it is always in process. Its main idea evolves around singing and movement as being born in the mother’s lap, the cradle of the first communicative interactions of a human being. “BebéPlimPlim” is therefore grounded in the concept of communicative musicality developed by Stephen Malloch and Colwyn Trevarthen, highlighting that Music is part of our communication matrix and it can also be present in musical artistic creations. The repertoire from “BebéPlimPlim” is inspired by different sound landscapes, from Johann Sebastian Bach, Meredith Monk, Kurt Schwiters and Hugo Balla to Portuguese folk music and Javanese gamelan. Its wide-ranging influences intend to contribute to the enrichment of listening experiences since infancy. The main goals of this training are to explore communicative resources using the body and the voice, to be able to use the repertoire in different educational settings, to share meaningful moments of musical interaction, and to contact with professionals who work in different early childhood contexts. The demonstration aims to share one possible experience built upon this specific musical repertoire. The activities are centred in listening, movement, vocal landscapes and human interaction. The implications for this work are to offer complementary educational and artistic perspectives not yet provided in our higher education training programmes for teachers and artists, and to develop processes of autonomy, initiative and reflection within the context of musical creation for children. This work emphasises listening as a different possibility of connecting to music, and draws attention to sharing listening experiences as the basis of being human.
- O projeto musical “Na AFID eu sou Feliz!”: escutar a voz das pessoas com deficiênciaPublication . Lindeza, Inês Cardoso; Pereira, Ana Isabel; Gama, Ana; Arez, AbelNo âmbito da Música na Comunidade, os projetos de intervenção devem ser um motor de desenvolvimento pessoal e mudança social, envolvendo o “fazer” música de forma colaborativa através de atos de co-criação entre o facilitador e os participantes. Em Portugal, projetos deste teor são ainda pouco divulgados. Este artigo tem como objetivo apresentar o processo desenvolvido num projeto musical com pessoas com deficiência e analisar como foi escutada a voz dos participantes. Enquadrado na Unidade Curricular de Projeto Musical de Intervenção Comunitária II da licenciatura em Música a Comunidade da ESELx, o projeto “Na AFID eu sou Feliz!” foi implementado entre 5 de novembro de 2020 e 27 de maio de 2021 na Fundação AFID Diferença, instituída pela Associação Nacional de Famílias para a Integração de Pessoa Deficiente (AFID). Para delineamento e concretização desta intervenção foi adotada a grelha conceptual da Metodologia de Projeto. O processo culminou na apresentação de três objetos artísticos: um CD com criações musicais originais, um espetáculo e uma instalação visual. Ao longo deste projeto, constatou-se a importância da escuta e da intervenção ativa de todos os agentes. É urgente divulgar e refletir sobre o papel deste tipo de projetos para que os processos de transformação possam ter lugar em mais comunidades e sejam significativos em termos do bem-estar máximo das pessoas.