Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
12.21 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de Estágio, foi elaborado no âmbito do Curso de Mestrado
em Ensino de Dança (10ª edição), ministrado pela Escola Superior de Dança (ESD) do
Instituto Politécnico de Lisboa (IPL), e pretende ser um relato claro e objetivo da prática
de estágio que foi desenvolvida no âmbito das unidades curriculares de Estágio I e
Estágio II.
Este estágio foi implementado no ano letivo 2021/2022 na escola cooperante An-
Dança – Conservatório de Dança de Vila Nova de Famalicão (CVNF) integrado na
disciplina de Técnica de Dança Clássica (TDC), com alunos do 8º ano do ensino regular
ou 4º ano do Ensino Artístico Especializado (EAE).
A intervenção pedagógica-didática foi desenvolvida tendo como objetivo estudar
as estratégias de ensino ao nível da técnica de dança clássica, em que o principal
modelo de instrução e correção a ser aplicado seria o toque.
Nesse sentido, aplicaram-se os princípios teóricos da metodologia de
investigação-ação, desenvolvendo durante toda a prática pedagógica um conjunto de
estratégias e abordagens metodológicas, em que a escolha dos parâmetros avaliativos
constantes dos instrumentos de recolha de dados (questionários, diário de bordo,
registos de vídeo e discussão aberta) privilegiou na incidência do toque como a principal
estratégia de ensino e modelo de instrução a utilizar.
No decorrer do estágio, procurou-se compreender os conteúdos programáticos
adquiridos e pretendidos para este nível de ensino, para que em conjunto com a
professora titular se encontrassem estratégias que permitissem estabelecer a temática
do estágio ao longo de toda a execução dos conteúdos programáticos exigidos.
Foi possível constatar-se a recetividade e interesse por parte das alunas participantes
em relação às diferentes práticas de intervenção por parte da estagiária.
Apesar de os métodos de instrução não serem desconhecidos para as alunas,
segundo as mesmas, a forma como foram aplicados, com especial relevância para o
toque, foram cruciais para a compreensão de elementos fundamentais da técnica de
dança clássica, e principalmente melhorando significativamente as suas competências
na área disciplinar em causa.
O toque como estratégia técnico-pedagógica de correção na técnica de dança clássica com alunos do 4º
ano do An-Dança – Conservatório de Dança de Vila Nova de Famalicão
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança
com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança
outubro de 2022 Rute Gomes 6
Concluiu-se deste modo, que o toque, como prática de instrução, foi
extremamente eficaz na perceção e compreensão da técnica de dança clássica e que
fez surtir efeitos imediatos na compreensão, desempenho e qualidade, quer da postura,
quer da qualidade de execução dos movimentos das alunas participantes no estágio.
ABSTRACT - This Internship report was prepared within the scope of the Master's Course in Dance Teaching (10th edition), taught by the Escola Superior de Dança (ESD) of the Instituto Politécnico de Lisboa (IPL), and aims to be a clear and objective account of the internship practice that was developed within the scope of the curricular units of Stage I and Stage II. This internship was implemented in the academic year 2021/2022 at the cooperating school An-Dança – Vila Nova de Famalicão Dance Conservatory (CVNF), integrated in the discipline of Classical Dance Technique (TDC), with students in the 8th year of regular education or 4th year of specialized artistic education (EAE). The pedagogical-didactic intervention was developed with the objective of studying the teaching strategies at the level of classical dance technique, in which the main model of instruction and correction to be applied would be the touch. In this sense, the theoretical principles of the research-action methodology were applied, developing throughout the pedagogical practice a set of strategies and methodological approaches, in which the choice of the evaluation parameters contained in the data collection instruments (questionnaires, logbook, video recordings and open discussion) focused on the incidence of touch as the main teaching strategy and instructional model to be used. During the internship, we sought to understand the syllabus acquired and intended for this level of education, so that together with the head teacher, strategies could be found that would allow establishing the subject of the internship throughout the execution of the required syllabus. It was possible to verify the receptivity and interest on the part of the participating students in relation to the different intervention practices by the intern. Although the instructional methods are not unknown to the students, according to them, the way in which they were applied, with special relevance to touch, were crucial for the understanding of fundamental elements of classical dance technique, and mainly significantly improving their skills. competences to the disciplinary area in question. In this way, it was concluded that touch, as an instructional practice, was extremely effective in the perception and understanding of classical dance technique and that it had immediate effects on understanding, performance and quality, both in posture O toque como estratégia técnico-pedagógica de correção na técnica de dança clássica com alunos do 4º ano do An-Dança – Conservatório de Dança de Vila Nova de Famalicão Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança outubro de 2022 Rute Gomes 8 and in the quality of execution of the dances. movements of the students participating in the internship.
ABSTRACT - This Internship report was prepared within the scope of the Master's Course in Dance Teaching (10th edition), taught by the Escola Superior de Dança (ESD) of the Instituto Politécnico de Lisboa (IPL), and aims to be a clear and objective account of the internship practice that was developed within the scope of the curricular units of Stage I and Stage II. This internship was implemented in the academic year 2021/2022 at the cooperating school An-Dança – Vila Nova de Famalicão Dance Conservatory (CVNF), integrated in the discipline of Classical Dance Technique (TDC), with students in the 8th year of regular education or 4th year of specialized artistic education (EAE). The pedagogical-didactic intervention was developed with the objective of studying the teaching strategies at the level of classical dance technique, in which the main model of instruction and correction to be applied would be the touch. In this sense, the theoretical principles of the research-action methodology were applied, developing throughout the pedagogical practice a set of strategies and methodological approaches, in which the choice of the evaluation parameters contained in the data collection instruments (questionnaires, logbook, video recordings and open discussion) focused on the incidence of touch as the main teaching strategy and instructional model to be used. During the internship, we sought to understand the syllabus acquired and intended for this level of education, so that together with the head teacher, strategies could be found that would allow establishing the subject of the internship throughout the execution of the required syllabus. It was possible to verify the receptivity and interest on the part of the participating students in relation to the different intervention practices by the intern. Although the instructional methods are not unknown to the students, according to them, the way in which they were applied, with special relevance to touch, were crucial for the understanding of fundamental elements of classical dance technique, and mainly significantly improving their skills. competences to the disciplinary area in question. In this way, it was concluded that touch, as an instructional practice, was extremely effective in the perception and understanding of classical dance technique and that it had immediate effects on understanding, performance and quality, both in posture O toque como estratégia técnico-pedagógica de correção na técnica de dança clássica com alunos do 4º ano do An-Dança – Conservatório de Dança de Vila Nova de Famalicão Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança outubro de 2022 Rute Gomes 8 and in the quality of execution of the dances. movements of the students participating in the internship.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Técnica de dança clássica Estratégias de ensino Modelos de instrução Toque Classical dance technique Teaching strategies Instruction templates Touch
Citation
Gomes, Rute. (2022).O toque como estratégia técnico-pedagógica de correção na técnica de dança clássica com alunos do 4º ano do An-Dança - Conservatório de Dança de Vila Nova de Famalicão. Instituto Politécnico de Lisboa
Publisher
Escola Superior de Dança
Instituto Politécnico de Lisboa
Instituto Politécnico de Lisboa