Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.04 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório final desenvolveu-se no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, inserida no último semestre do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico, da Escola Superior de Educação de Lisboa, em 2023/2024. Esta unidade curricular envolve a realização de duas Práticas de Ensino Supervisionadas (PES), uma no 1.º CEB e outra no 2.º CEB, seguidas pela elaboração de uma investigação. Tendo em consideração os contributos oriundos das Ciências da Educação e das Sociologias da Infância e do Género, a componente investigativa deste relatório, de natureza qualitativa, tem como objetivo principal caracterizar as conceções de crianças do 2.º ano do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) sobre género e a sua influência na escolha de pares e brincadeiras. Este relatório explora, assim, através do domínio de Igualdade de Género integrado no currículo de Educação para a Cidadania, como as conceções e estereótipos de género influenciam as interações e preferências lúdicas das crianças, procurando identificar padrões e diferenças nas suas escolhas. Os resultados evidenciam que as crianças tendem a selecionar pares e atividades que frequentemente são atravessadas por marcadores de diferenciação social, como o género, embora demonstrem também flexibilidade e capacidade de desafiar esses padrões em determinados contextos. As conceções das crianças sobre as expectativas sociais de género e a influência do ambiente escolar emergem como elementos cruciais na formação das suas identidades sociais. Esta investigação promove uma reflexão crítica sobre a socialização em meio escolar, sublinhando a importância de estratégias pedagógicas inclusivas que visem a desconstrução dos estereótipos de género desde a infância e com as crianças.
The present final report was developed within the scope of the Supervised Teaching Practice II course, part of the last semester of the master’s in teaching in the 1st Cycle of Basic Education (CEB) and Portuguese, History, and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic Education at the Lisbon School of Education, in 2023/2024. This course involves the completion of two Supervised Teaching Practices (PES), one in the 1st CEB and the other in the 2nd CEB, followed by the development of a research project. Considering the contributions from the Sciences of Education and the Sociologies of Childhood and Gender, the main objective of the qualitative investigative component of this report is to characterize the conceptions of 2nd-year children in the 1st Cycle of Basic Education (CEB) regarding gender and its influence on peer and play choices. Thus, this research report explores, through the domain of Gender Equality integrated into the Citizenship Education curriculum, how gender perceptions and stereotypes influence children's interactions and play preferences, seeking to identify patterns and differences in their choices. The results show that children tend to select peers and activities that are often influenced by social differentiation markers such as gender, although they also demonstrate flexibility and the ability to challenge these patterns in certain contexts. children's conceptions of social gender expectations and the influence of the school environment emerge as crucial elements in the formation of their social identities. This research project promotes a critical reflection on socialization within the school environment, emphasizing the importance of inclusive pedagogical strategies aimed at deconstructing gender stereotypes from childhood and with children.
The present final report was developed within the scope of the Supervised Teaching Practice II course, part of the last semester of the master’s in teaching in the 1st Cycle of Basic Education (CEB) and Portuguese, History, and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic Education at the Lisbon School of Education, in 2023/2024. This course involves the completion of two Supervised Teaching Practices (PES), one in the 1st CEB and the other in the 2nd CEB, followed by the development of a research project. Considering the contributions from the Sciences of Education and the Sociologies of Childhood and Gender, the main objective of the qualitative investigative component of this report is to characterize the conceptions of 2nd-year children in the 1st Cycle of Basic Education (CEB) regarding gender and its influence on peer and play choices. Thus, this research report explores, through the domain of Gender Equality integrated into the Citizenship Education curriculum, how gender perceptions and stereotypes influence children's interactions and play preferences, seeking to identify patterns and differences in their choices. The results show that children tend to select peers and activities that are often influenced by social differentiation markers such as gender, although they also demonstrate flexibility and the ability to challenge these patterns in certain contexts. children's conceptions of social gender expectations and the influence of the school environment emerge as crucial elements in the formation of their social identities. This research project promotes a critical reflection on socialization within the school environment, emphasizing the importance of inclusive pedagogical strategies aimed at deconstructing gender stereotypes from childhood and with children.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
1.º ciclo do ensino básico Género Escolha de pares Brincadeiras 1st cycle of basic education Gender Peer choices Play
Citation
Shocron, N. S. A. (2024). Estereótipos de género no 1.º ciclo do ensino básico: modos de pensar e fazer o género (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/18090