Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.68 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
No âmbito do mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico, o presente relatório descreve a experiência vivenciada na Prática de Ensino Supervisionada II (PES II), realizada em duas escolas: uma privada, no 1.º ciclo do Ensino Básico (CEB) em Lisboa, e outra pública, no 2.º CEB, na Amadora. A primeira parte deste relatório analisa as práticas pedagógicas observadas nos dois contextos, com especial ênfase na organização curricular, na relação pedagógica e nos processos de avaliação. A segunda parte apresenta um estudo de caso sobre a assembleia de turma no 1.º CEB, investigando a sua implementação e o seu contributo para processos de cidadania democrática em contexto escolar. A abordagem qualitativa adotada neste estudo envolveu a observação e análise dos diários individuais de 19 crianças durante a Assembleia de Turma (AT), com o objetivo de analisar as suas representações e vivências sobre esse processo. A análise dos dados aponta para o reconhecimento por parte das crianças da importância da AT como um espaço propício para o diálogo e para a resolução colaborativa de questões do/no quotidiano escolar. O relatório é concluído com uma reflexão acerca do contributo da
PES II para o meu desenvolvimento profissional, identificando os aspetos mais significativos e dimensões a melhorar na minha prática pedagógica futura.
ABSTRACT Within the scope of the master’s degree in Teaching the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic1 Education, this report describes the experience lived in Supervised Teaching Practice II (STP II), carried out in two schools: a private one, in the 1st Cycle of Basic Education (CBE) in Lisbon, and a public one, in the 2nd CBE in Amadora. The first part of this report analyses the pedagogical practices observed in the two contexts, with special emphasis on curricular organization, pedagogical relationship, and assessment processes. The second part presents a case study on the class assembly in the 1st CBE, investigating its implementation and contribution to democratic citizenship processes in the school context. The qualitative approach adopted in this study involved observing and analysing of the individual diaries of 19 children during the Class Assembly (CA), to explore their representations and experiences about this specific school practice. The data analysis point to the recognition by the children of the importance of CA as a space conducive to dialogue and collaborative resolution of pertinent issues in everyday school life. The report concludes with a reflection on the contribution of STP II to my professional development, identifying the most significant aspects and dimensions to improve my future pedagogical practice.
ABSTRACT Within the scope of the master’s degree in Teaching the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic1 Education, this report describes the experience lived in Supervised Teaching Practice II (STP II), carried out in two schools: a private one, in the 1st Cycle of Basic Education (CBE) in Lisbon, and a public one, in the 2nd CBE in Amadora. The first part of this report analyses the pedagogical practices observed in the two contexts, with special emphasis on curricular organization, pedagogical relationship, and assessment processes. The second part presents a case study on the class assembly in the 1st CBE, investigating its implementation and contribution to democratic citizenship processes in the school context. The qualitative approach adopted in this study involved observing and analysing of the individual diaries of 19 children during the Class Assembly (CA), to explore their representations and experiences about this specific school practice. The data analysis point to the recognition by the children of the importance of CA as a space conducive to dialogue and collaborative resolution of pertinent issues in everyday school life. The report concludes with a reflection on the contribution of STP II to my professional development, identifying the most significant aspects and dimensions to improve my future pedagogical practice.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada II apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal
Keywords
Prática de ensino supervisionada 1.º e 2.º ciclo do ensino básico Crianças Assembleia de turma Cidadania democrática Supervised teaching practice 1st and 2nd cycle of basic education Children Class assembly Democratic citizenship
Citation
Castro, M. A. M. (2024). A assembleia de turma como espaço de vida democrática: um estudo no 1.º ciclo do ensino básico [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Institucional do Politécnico de Lisboa http://hdl.handle.net/10400.21/21451
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa