Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
9.87 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio teve como objetivo principal fazer um estudo
exploratório no ano letivo 2022/2023, que incidiu no desenvolvimento da consciência espacial no trabalho de corpo de baile, na disciplina de Repertório Clássico, do 3º ano do ensino artístico especializado, na Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional, com recurso à aprendizagem e exploração das Danças Tradicionais Portuguesas.
A metodologia de investigação que desenvolvemos durante o Estágio, apoiou-se em técnicas e instrumentos da Investigação-Ação, obedecendo a etapas (de planificação, observação, ação, avaliação e reflexão), com a aplicação dos diversos instrumentos de recolha de dados (tabela de observação, diário de bordo, entrevistas, questionários e recolha
de registos audiovisuais).
Alcançou-se com o Estágio, uma análise sobre o valor pedagógico das Danças Tradicionais Portuguesas e como estas potenciaram o desenvolvimento de competências performativas, nomeadamente a consciência espacial nos alunos do Ensino Artístico Especializado, na disciplina de Repertório Clássico.
ABSTRACT - The main objective of this internship report was to carry out an exploratory study in the academic year 2022/2023, which was focused on the development of spatial awareness in the work of corps de ballet, in the repertoire discipline, of the 3rd year of specialized artistic education, at the Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional, using the learning and exploration of Traditional Portuguese Dances. The research methodology that we developed during the internship was supported by action-research techniques and instruments, according to stages (planning, observation, action, evaluation and reflection), with the application of the various data collection (observation table, logbook, interviews, questionnaires and collection of audiovisual records). The internship led to an analysis of the pedagogical value of Traditional Portuguese Dances and how they can boost the development of performative skills, namely spatial awareness in specialized artistic education students in the area of repertoire discipline.
ABSTRACT - The main objective of this internship report was to carry out an exploratory study in the academic year 2022/2023, which was focused on the development of spatial awareness in the work of corps de ballet, in the repertoire discipline, of the 3rd year of specialized artistic education, at the Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional, using the learning and exploration of Traditional Portuguese Dances. The research methodology that we developed during the internship was supported by action-research techniques and instruments, according to stages (planning, observation, action, evaluation and reflection), with the application of the various data collection (observation table, logbook, interviews, questionnaires and collection of audiovisual records). The internship led to an analysis of the pedagogical value of Traditional Portuguese Dances and how they can boost the development of performative skills, namely spatial awareness in specialized artistic education students in the area of repertoire discipline.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança do IPL com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Danças tradicionais portuguesas Consciência espacial Corpo de baile Traditional portuguese dances Corps de ballet Spatial awareness
Pedagogical Context
Citation
Nunes, S. (2023). A Dança Tradicional Portuguesa como ferramenta facilitadora da consciência espacial no trabalho de corpo de baile na disciplina de repertório clássico - 3ºano - Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional [Dissertação de Mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/16689
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa
Escola Superior de Dança
Escola Superior de Dança