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Tendo em conta a crescente preocupação ecológica pela sociedade, o tema da sustentabilidade é cada vez mais pertinente na gestão dos negócios. Os stakeholders têm interesse em aceder a informações que lhes permita ter uma visão global do comportamento das empresas, para além da componente financeira e incluindo as suas ações de responsabilidade social corporativa e sustentabilidade. A comunicação destas ações pela empresa surge como forma de gerir estas preocupações de transparência, criar a confiança dos consumidores na empresa e potenciar as suas vantagens competitivas, nomeadamente, ao nível do valor de marca e da reputação organizacional.
Assim sendo, esta dissertação pretende responder à pergunta “qual o impacto da comunicação de sustentabilidade na perceção do valor de marca e na reputação organizacional?”, recorrendo ao caso particular da EDP.
Para isso, recorreu-se a uma metodologia quantitativa, tendo sido aplicado um inquérito aos consumidores da EDP, completada por uma entrevista a um colaborador da EDP, em representação da Direção de Comunicação e Sustentabilidade.
Os resultados mostraram que os consumidores têm uma perceção positiva do conceito de responsabilidade social corporativa e que gostariam que a EDP investisse mais na comunicação das suas iniciativas de responsabilidade social corporativa e sustentabilidade. Além disso, a comunicação de sustentabilidade tem, efetivamente, um impacto positivo no valor de marca e na reputação das organizações.
ABSTRACT: Given the growing ecological concern of the society, sustainability has been a very pressing issue in business management. Stakeholders are increasingly interested in accessing information that allows them to have a global view of the company's behaviour beyond its financial performance, including initiatives of corporate social responsibility and sustainability. Communicating these initiatives emerges as a way of managing transparency concerns, creating consumer confidence in the company and enhancing its competitive advantages such as brand equity and reputation. This dissertation intends to answer the question “what is the impact on the consumer of sustainability communication in terms of brand equity and reputation perception?” by using the case study of EDP. For that, the quantitative method was used, and an questionnaire survey was applied to EDP consumers, complemented by an interview with an EDP employee, representing the Communications and Sustainability Department. The results showed that the consumers have a positive perception of the concept of corporate social responsibility and that they would like EDP to invest more in the communication of their corporate social responsibility and sustainability initiatives. Furthermore, the sustainability communication has a positive impact on the brand equity and reputation of organizations as well.
ABSTRACT: Given the growing ecological concern of the society, sustainability has been a very pressing issue in business management. Stakeholders are increasingly interested in accessing information that allows them to have a global view of the company's behaviour beyond its financial performance, including initiatives of corporate social responsibility and sustainability. Communicating these initiatives emerges as a way of managing transparency concerns, creating consumer confidence in the company and enhancing its competitive advantages such as brand equity and reputation. This dissertation intends to answer the question “what is the impact on the consumer of sustainability communication in terms of brand equity and reputation perception?” by using the case study of EDP. For that, the quantitative method was used, and an questionnaire survey was applied to EDP consumers, complemented by an interview with an EDP employee, representing the Communications and Sustainability Department. The results showed that the consumers have a positive perception of the concept of corporate social responsibility and that they would like EDP to invest more in the communication of their corporate social responsibility and sustainability initiatives. Furthermore, the sustainability communication has a positive impact on the brand equity and reputation of organizations as well.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Comunicação Responsabilidade social corporativa Valor da marca Reputação organizacional Sustentabilidade EDP - Energias de Portugal Communication Corporate Social Responsibility (CSR) Brand equity Corporate reputation Sustainability
Citation
Garcia, H.I.A. (2018). O impacto da comunicação de sustentabilidade na perceção do valor de marca e da reputação organizacional: o caso da EDP. Dissertação de mestrado. IPL, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, Portugal.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social