Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
574.72 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Este trabalho teve como objecto colocar o estagiário em contacto com o Ensino Especializado da Música observando, durante o ano lectivo 2014/2015, aulas de três alunas de diferentes graus da disciplina de piano leccionadas pela Professora Cooperante na Escola de Música do Conservatório Nacional. Foram também leccionadas e gravadas aulas pelo estagiário no final de cada trimestre e posteriormente analisadas e avaliadas para a disciplina de Didáctica do Ensino Especializado. As observações das aulas foram anotadas nas Fichas de Observação ao longo do ano e utilizadas para a realização deste relatório de estágio.
Resumo II - A presente investigação visa apresentar as vantagens e desvantagens da integração da tecnologia no Ensino Especializado da Música. Foca-se principalmente na mudança do paradigma gerado pela evolução tecnológica nos últimos anos e as suas repercussões na aprendizagem musical. Este trabalho apresenta e analisa várias tecnologias, bem como diferentes dispositivos, que podem facilitar e melhorar o trabalho de professores e alunos como o uso da Internet, E-Learning e partituras em formato digital. Estas são demonstradas neste estudo como complementares e nunca como substitutas de uma aprendizagem tradicional. Foi também aplicado e analisado um questionário a alunos da Escola de Música do Conservatório Nacional sobre a temática aqui apresentada.
Abstract I - This work had the purpose of placing the trainee in contact with the Specialized Music Education observing, throughout the 2014/2015 school year, classes of three different students of different piano levels taught by the Cooperative Teacher. Classes were also taught and recorded by the trainee at the end of each trimester and further analyzed for the subject of Didática do Ensino Especializado. Observations of those classes were noted on the Observation Sheets throughout the year and used for the completion of this internship report.
Abstract II - This investigation aims to present the advantages and disadvantages of technology integration into Music Education. It focuses mainly on the paradigm shift generated by the evolution of technology in the last few years and its repercussion on music learning. This work presents and analyzes various technologies, as well as different devices, which can ease and improve teacher’s and student’s tasks like the use of the Internet, E-learning and digital sheet music. These are demonstrated in in this study as complementary and never as substitutes of a traditional learning. A questionnaire was also applied and analyzed to students of the Escola de Música do Conservatório Nacional about the topic here presented.
Resumo II - A presente investigação visa apresentar as vantagens e desvantagens da integração da tecnologia no Ensino Especializado da Música. Foca-se principalmente na mudança do paradigma gerado pela evolução tecnológica nos últimos anos e as suas repercussões na aprendizagem musical. Este trabalho apresenta e analisa várias tecnologias, bem como diferentes dispositivos, que podem facilitar e melhorar o trabalho de professores e alunos como o uso da Internet, E-Learning e partituras em formato digital. Estas são demonstradas neste estudo como complementares e nunca como substitutas de uma aprendizagem tradicional. Foi também aplicado e analisado um questionário a alunos da Escola de Música do Conservatório Nacional sobre a temática aqui apresentada.
Abstract I - This work had the purpose of placing the trainee in contact with the Specialized Music Education observing, throughout the 2014/2015 school year, classes of three different students of different piano levels taught by the Cooperative Teacher. Classes were also taught and recorded by the trainee at the end of each trimester and further analyzed for the subject of Didática do Ensino Especializado. Observations of those classes were noted on the Observation Sheets throughout the year and used for the completion of this internship report.
Abstract II - This investigation aims to present the advantages and disadvantages of technology integration into Music Education. It focuses mainly on the paradigm shift generated by the evolution of technology in the last few years and its repercussion on music learning. This work presents and analyzes various technologies, as well as different devices, which can ease and improve teacher’s and student’s tasks like the use of the Internet, E-learning and digital sheet music. These are demonstrated in in this study as complementary and never as substitutes of a traditional learning. A questionnaire was also applied and analyzed to students of the Escola de Música do Conservatório Nacional about the topic here presented.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Música Ensino Aprendizagem Tecnologia Internet Music Education Learning Technology
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa