Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The role of emotional intelligence in consumer responses to advertising

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

As diferenças existentes entre consumidores podem originar reacções distintas face à publicidade. A presente investigação é um estudo exploratório que pretende analisar a influência da inteligência emocional, da necessidade de cognição e da necessidade de emoção nas respostas à publicidade dadas pelos consumidores. Os resultados obtidos confirmam a importância de considerar a inteligência emocional como um factor relevante para prever a opinião global e a atitude desenvolvida relativamente ao anúncio, bem como as respostas emocionais do consumidor quando confrontado com o anúncio. É ainda discutida a influência da necessidade de cognição e da necessidade de emoção nas reacções emocionais perante a publicidade.
ABSTRACT: Individual differences can lead to changes in the responses given towards an advertising appeal. This is an exploratory study that analyses the influence of emotional intelligence, need for cognition and need for emotion in the consumers’ response to advertising. The results confirm the importance of considering emotional intelligence as an important factor to predict the global opinion towards the ad, the attitude towards the ad and the emotional responses to advertising. The influence of need for cognition and need for emotion in the emotional responses to advertising is also discussed.

Description

Keywords

Inteligência emocional Necessidade de cognição Necessidade de emoção Resposta dos consumidores à publicidade Emotional intelligence Need for cognition Need for emotion Consumer responses to advertising

Citation

Antunes, A.C. & Pereira, F.C. (2007). The role of emotional intelligence in consumer responses to advertising. Comunicação Pública, 3(5), 29-44. https://doi.org/10.4000/cp.795

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Escola Superior de Comunicação Social

Collections

Altmetrics