Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.51 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo tem como objetivo identificar as crenças dos docentes do 1.º
CEB sobre as aprendizagens em Matemática fora da sala de aula e quais os aspetos
positivos e constrangimentos que os mesmos indicam existirem na implementação
de situações de aprendizagem fora do contexto de sala de aula. Utilizou-se uma
metodologia quantitativa, tendo os dados sido recolhidos através da aplicação de
um questionário. Os resultados encontrados permitem-nos concluir que os docentes
valorizam as aprendizagens matemáticas fora da sala de aula, na medida em que
consideram que estas consolidam e reforçam o trabalho desenvolvido dentro da sala
de aula e contribuem para a formação geral do aluno, diversificando os contextos de
aprendizagem. De igual modo, consideram que as conexões estabelecidas são mais
fortes porque resultam das interações realizadas e os conceitos desenvolvidos
passam a estar associados às práticas e contextos em que foram negociados,
tornando-se em aprendizagens contextualizadas.
This article aims to identify primary school teacher’s beliefs about mathematics learning outside of classroom and what are the positive aspects and limitations that those teachers indicate to exist in the implementation of those learning situations. We used a quantitative methodology approach, with a survey to collect the data. We may conclude that teachers value mathematics learning outside classroom, considering that it reinforces the work developed inside the classroom and contributes for general education of the students, diversifying the learning contexts. They also consider that the established connections are stronger because they result of interactions and the developed concepts are associated to specific practices and contexts, which become in contextualized learning.
This article aims to identify primary school teacher’s beliefs about mathematics learning outside of classroom and what are the positive aspects and limitations that those teachers indicate to exist in the implementation of those learning situations. We used a quantitative methodology approach, with a survey to collect the data. We may conclude that teachers value mathematics learning outside classroom, considering that it reinforces the work developed inside the classroom and contributes for general education of the students, diversifying the learning contexts. They also consider that the established connections are stronger because they result of interactions and the developed concepts are associated to specific practices and contexts, which become in contextualized learning.
Description
Keywords
Crença Professor Aprendizagem matemática Aprendizagem situada
Citation
Souza, A., & Rodrigues, M. (2018). Crenças dos docentes do 1.º ciclo sobre a aprendizagem matemática fora da sala de aula. In A. Caseiro, A. Domingos, J. M. Matos, F. L. Santos, M. Almeida, P. Teixeira, & R. Machado (Orgs.), Atas do XXIX Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 263–279). Lisboa: Associação de Professores de Matemática. ISBN: 978-972-8768-69-0