Charréu, LeonardoDuarte, Maria Luísa Duarte2022-03-032022-03-032019Duarte, L., Charréu, L. (2019). Prossumidores: produção e consumo de conteúdos artísticos e sua integração na dinâmica disciplinar por alunos de História da Cultura e das Artes. In Queiroz, J. (Ed.) Olhar, Perceber, Criar, Intervir: VIII Congresso Internacional Matéria-Prima, (pp.382-394). Lisboa: Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes (CIEBA), Faculdade de Belas-Artes, Universidade de Lisboa978-989-8944-20-7http://hdl.handle.net/10400.21/14368A presente comunicação deriva de uma investigação de mestrado em curso onde se procura compreender que usos os adolescentes desta geração, conhecida como millenials (ou dos nativos digitais), estão a dar aos seus smartphones num dado contexto escolar português. Cada vez mais, estes artefactos parecem constituir extensões dos seus próprios corpos. Neste texto, tenciona-se ultrapassar, ou contornar as críticas que têm vindo a ser feitas sobre a suposta desumanização e falta de empatia pelo “outro” que o excesso de uso do telemóvel parece provocar nos seus jovens usuários. A presente investigação olha para este problema como uma oportunidade de, mediante um uso didático, produzir conteúdos artísticos. Ao mesmo tempo, ajuda os jovens alunos “produtores/consumidores” a reconhecerem-se na produção de subjetividade inerente a determinadas propostas de trabalho realizadas no âmbito da disciplina de História da Cultura e das Artes.Abstract: This communication comes from an ongoing masters degree research that seeks to understand what uses the teenagers of this generation, known as millenials (or digital natives), are giving to their smartphones in a given Portuguese school context. Increasingly, these artifacts appear to be extensions of their own bodies. In this text, it is intended to overcome, or to circumvent, the criticisms that have been made about the supposed dehumanization and lack of empathy for the “other” that the excessive use of the mobile phone seems to provoke in its young users. The present research looks at this problem as an opportunity to, through didactic use, produce artistic contents. At the same time, it helps young “producer/consumer” students to recognize themselves in the production of subjectivity inherent in certain work proposals carried out under the discipline of History of the Culture and Arts.porProssumidorAdolescênciaPedagogias ativasAutorretratoAbstract: This communication comes from an ongoing masters degree research that seeks to understand what uses the teenagers of this generation, known as millenials (or digital natives), are giving to their smartphones in a given Portuguese school context. Increasingly, these artifacts appear to be extensions of their own bodies. In this text, it is intended to overcome, or to circumvent, the criticisms that have been made about the supposed dehumanization and lack of empathy for the “other” that the excessive use of the mobile phone seems to provoke in its young users. The present research looks at this problem as an opportunity to, through didactic use, produce artistic contents. At the same time, it helps young “producer/consumer” students to recognize themselves in the production of subjectivity inherent in certain work proposals carried out under the discipline of History of the Culture and Arts.ProsumerAdolescenceActive pedagogySelf-portraitSubjectivitySubjetividadeProssumidores: produção e consumo de conteúdos artísticos e sua integração na dinâmica disciplinar por alunos de História da Cultura e as ArtesProsumers: production and consumption of artistic content and its integration in the disciplinary dynamics by students of History of Culture and Artsconference object