
Xinjiang 
A Critical Discourse Analysis of Western Media Narratives 

Concerning the Region & the Uyghur People (2017-2022)

RUBEN DE ALMEIDA WU

DISSERTATION SUBMITTED IN PARTIAL FULFILMENT OF THE 

REQUIREMENTS FOR THE DEGREE OF MASTER IN 

JOURNALISM

Supervisor:

Prof. Fernanda Bonacho

December 2022



Anti-Plagiarism Declaration

I, Ruben de Almeida Wu, hereby declare on my honour that this dissertation,

being an integral part of the conditions required to obtain the Master’s degree in

Journalism  at  the  School  of  Communication  and  Media  Studies  (Lisbon

Polytechnic  Institute),  is  my  original  work,  except  when  there  is  a  clear

acknowledgement or reference to the work of others. Furthermore, I declare that

this work has never been submitted to any other higher education institutions,

being aware that plagiarism is  a breach of  ethics and that it  may lead  to the

nullification of this work.

Ruben de Almeida Wu

ii



Dedication

I am grateful for all the people I came across on my academic journey.

The teachers who passionately shared their knowledge and always supported

students in their learning.

My fellow student colleagues,  who cooperated in projects and tasks with

incredible teamwork and dedication.

My  coordinator,  Prof.  Fernanda  Bonacho,  who  always  stood  by  me  and

remained patient even in my lowest and darkest days.

Last but not least, I dedicate my efforts during the Master’s degree to my dear

mother Célia,  my grandparents Maria Teresa and Manuel,  and Diky.  For their

support, resilience, love, and ability to make me smile.

We keep moving forward. Always.

Thank you.

iii



TABLE OF CONTENTS

 1.  Introduction ……………………………………………………………………………………………………..……… 9

 2.  Methodology ……………………………………………………………………………………………………..……. 12

 3. Historical Context of Xinjiang ………………………………………………………………………………….. 12

 4. Dissidence & Terrorism in China ………………………………………………………………………………. 12

 5. Xinjiang’s De-Radicalization Program ……………………………………………………………………… 14

 6. The Chinese Media Coverage ……..……….…………………………………………………………………... 18

 7. The International Response ……..……………………………………………………………………………… 20

 8. The Western Media Coverage...………………………………………………………………..………………. 25

8.1  Irregularities  in  the  Number  of  “Imprisoned”  Uyghurs

………………………………………………………………………………………………………………………………….. 31

8.2 The Link Between the World Uyghur Congress & the National Endowment for

Democracy ….……………………………………………………………………………………………………………. 33

8.3 Adrian Zenz ….……………………………………………………………………………………………………. 34

8.4 Peculiarities in Western media Narrative ………………………………………………….……….. 36

 9. Conclusions ………………………………………………………………………………………………………..……. 53

Bibliography …………………………………………………………………………………………………………….. 57

Appendices  ……………………………………………………………………………………………………………… 73

iv



        ABSTRACT

This analysis  seeks to examine the journalistic  narrative weaved by media

outlets like The Washington Post  and The New York Times  that focuses on  the

ethnic concerns surrounding the Chinese Government against the Uyghur people,

native to the region of Xinjiang. There seems to be a strong bias in the Western

media coverage of this subject,  which appears to align itself  with western state

interests. Examples of  this can be  equally found in articles made by the British

Broadcasting Corporation (BBC) and the Cable News  Network (CNN), and  the

similar sources they cite (Sun, 2019).

An attempt will be made to draw a parallel between this western narrative

and U.S. geopolitical interests policies, and how often they align. There appear to

be  some  similarities  with  the  grave  accusations  on  China’s  de-radicalisation

strategy in the region and the accusations towards Iraq and their alleged Weapons

of Mass Destruction (WMD). The idea that the latter was a narrative pushed by

the U.S. media to manufacture consent towards war in the Middle East has been

thoroughly examined and confirmed by other investigators (Chomsky & Herman,

2011). Today, the focus has now shifted towards China as the U.S. fears to lose its

own influence on Asia (Pilger, 2020).

The Belt and Road Initiative, a sort of modernisation of the Silk Road, would

greatly increase China’s sphere of influence (Zhou, 2019), of which Xinjiang is an

important  node for international  connection.  But  much like the controversial

Nord Stream 2 Pipeline linking Russia to Europe, they are apparent threats to the

U. S. hegemony. The effects of Western media narratives over Iraq’s alleged WMD

resulted in the destruction of homes and the death of innocents at the hands of

the  United  States  and  its  allies.  By  manufacturing  consent,  war  was  seen  as

enticing, virtuous even (Jaffer, 2021). The danger of similar media narratives in the

v



present day is of great concern to me, which is why I decided to write about this

subject.

Another reason why I chose to investigate this subject was to understand the

reasoning  behind  these  claims  and  their  apparent  lack  of  consistency  in  the

Western media narrative, specifically the biased nature of these allegations which

range from “concentration camps”, to “forced labour” and even “genocide”. China’s

treatment of  the Uyghur minority is not a simple one-sided issue, and as such,

should not be covered so matter-of-factly by journalistic discourse in Western

media (Hadjab,  & Filali,  2021).  Sources that go against this narrative are often

disregarded as being ‘state-affiliated’ to China,  simply because their arguments

favour it (Mozur,  Zhong,  Krolik & Aufrichti,  2021).  Journalism should seek the

truth  of  the  matter  from  both  sides,  without  waving  aside  valid  opposing

testimonies and reporting.

One must question cui bono – who benefits from these media narratives: the

media  outlets  that  profit  from  a  narrative  that  cultivates  fear  and  ends  up

promoting intolerance against the other (Seneviratne & Muppidi,  2021),  or the

state  government  which  seeks  to  maintain  their  influence  and  expand  its

geopolitical ambitions.

Keywords:  Media  Narratives,  Discourse  Analysis,  Geopolitics,  Xinjiang,

Uyghurs, Manufacturing Consent.

vi



RESUMO

Esta análise procura examinar a narrativa jornalística tecida por meios de

comunicação como o The Washington Post e o The New York Times que se centra

nas preocupações étnicas em torno do Governo chinês contra o povo uigure, nativo

da região de Xinjiang. Parece haver um forte enviesamento na cobertura mediática

ocidental  deste  assunto  que  parece  alinhar-se  com  os  interesses  de  governos

ocidentais.  Exemplos disso também se encontram em artigos partilhados  pela

British Broadcasting Corporation (BBC) e pela  Cable News Network (CNN), e as

fontes semelhantes que citam (Sun, 2019).

Tentaremos  em  traçar  um  paralelo  entre  esta  narrativa  ocidental  e  os

interesses geopolíticos dos EUA,  e a frequência com que se alinham.  Parecem

existir  algumas  semelhanças  com as  graves  acusações  contra  a  China  e  a  sua

estratégia  de  desradicalização  em  Xinjiang  e  a  alegada  posse  de  Armas  de

Destruição  Maciça  do  Iraque.  A  ideia  de  que  esta  última  foi  uma  narrativa

impulsionada pelos meios de comunicação norte-americanos para “manufaturar

consentimento” para a guerra no Médio Oriente foi cuidadosamente examinada e

confirmada por outros investigadores (Chomsky & Herman, 2011).  Hoje,  o foco

mudou para a China, no momento em que os EUA receiam perder a sua própria

influência na Ásia (Pilger, 2020).

A  Iniciativa  Belt  and  Road,  da  qual  Xinjiang  é  um  importante  nó

internacional, é uma via económica que é vista como uma nova “rota da seda” e que

aumentaria consideravelmente a esfera de influência da China (Zhou, 2019). Mas

tal  como o Gasoduto  Nord Stream 2,  é uma aparente ameaça para os Estados

Unidos. As consequências de uma narrativa mediática bem sucedida que vai de

encontro com os planos dos Estados Unidos é bem exemplificado no contexto da

Guerra no Iraque, e da qual resultou um rasto de destruição e morte de inocentes

devido às ações dos Estados Unidos e dos seus aliados. 

vii



Com o  “consentimento  manufaturado”  do povo,  a  guerra  foi  vista  como

sedutora,  e  até  virtuosa  (Jaffer,  2021).  O  perigo  de  narrativas  mediáticas

semelhantes nos dias de hoje é para mim de grande preocupação, e foi por isso que

decidi analisar este assunto.

Uma das outras razões pelas quais decidi investigar os discursos críticos dos

meios de comunicação ocidentais sobre Xinjiang é a aparente falta de coerência e a

natureza duvidosa destas alegações,  desde campos de concentração,  a trabalho

forçado e até genocídio. O contexto da região e a estratégia de desradicalização não

é uma questão simples e, como tal,  deve ser abordada com cautela no discurso

jornalístico dos meios de comunicação ocidentais (Hadjab, & Filali, 2021). Fontes

que vão contra esta narrativa são muitas vezes ignoradas como sendo filiadas ao

Estado chinês,  simplesmente porque os  seus argumentos a  favorecem (Mozur,

Zhong, Krolik & Aufrichti, 2021). O jornalismo deve procurar a verdade da questão

de ambos os lados, sem ignorar testemunhos legítimos opostos.

É preciso questionar cui bono – quem beneficia destas narrativas mediáticas:

os meios de comunicação que lucram com uma narrativa que cultiva o medo e

acaba por promover a intolerância contra “o Outro” (Seneviratne & Muppidi, 2021),

ou governos como os EUA que procuram manter a sua influência e expandir as suas

ambições geopolíticas.

 

Palavras-chave: Narrativas  mediáticas,  Análise  de  discurso,  Geopolítica,

Xinjiang, Uigures, Consentimento manufaturado.

viii



1. Introduction

The Fourth Estate – a term thought to have originated from Edmund Burke

in 1787,  is used to describe the news media circle as an addition to the three

traditional  state powers:  the executive,  the legislative and the judicial  systems

(Schultz, 2003). 

Perhaps an accurate description due to the instrumental role of journalism in

our society. By informing the common citizen to the everyday events that occur in

our world,  we remain connected  in our globalised  world,  less ignorant to the

fortunes and plights that are around us. Some believe that the beginning of the

end of the US-Vietnam War begun in the television screens of North-Americans,

being one of the first televised wars at the time (Mandelbaum, 1982).  Such is the

influence of media.

War, like many other things, can be an abstract concept for those who live

their everyday lives only learning about it in books or films. It would be naive to

think that perceiving the brutality of  war in their own home wouldn’t have the

same kind of impact. 

At  the  same  time,  history  has  also  shown  how  the  potential  of  media

platforms could be harnessed for geopolitical reasons. Whether knowingly or not,

the mainstream media played a pivotal role in normalising the US-Iraq War, thus

supporting the foreign policy of  the United States  (Chomsky & Herman, 2011).

American  foreign  policy  has  historically  been  defined  by  interference  in  the

domestic affairs of other countries (Sirvent & Haiphong, 2019).

This is further exemplified by its extensive history of interference during and

after the Cold War, which range from the invasion of Iraq through Afghanistan and

Somalia. America has, in fact, always taken a proactive stance in foreign affairs.

Whatever the motivations,   various administrations have shown some level  of

willingness to interfere in other countries.  Such was the case of  the Iraq War,

9



which toppled Saddam Hussein’s regime under the “shield” of humanitarianism 

(Hadjab & Filali,  2021).

Douglas Kellner, an American academic, once asserted that “In the US and

much  of  the  western  world,  the  corporate  media  have  followed  the  Bush

administration in demonising bin Laden, Saddam Hussein and terrorism, while

celebrating US military interventions” (Kellner, 2004).

The same could be said of the main subject of this dissertation, that being

the apparent bias in Western mainstream media coverage of the Uyghurs in the

Autonomous Region of Xinjiang. According to the Chinese media, the region was

subject to a slew of state-imposed restrictions as a way to combat radicalisation in

the area (Xinjiang Daily, 2014).

In opposition, Western media in general believes this minority is being kept

in concentration camps where they are abused, or as a way to ethnically cleanse

them (Eve, 2018). Many of these accusations of forced labour or outright genocide

have been refuted  by China,  which asserted  that the Uyghurs enjoy the same

freedoms as other Chinese citizens (Xinhua, 2017).

This  calls  into  question  the  United  States  apparent  duplicity  approach

towards human and Muslim rights. After September 11th 2001, the United States‘

media  coverage  and  the  government’s  foreign  policy  ensured  that  Islam  and

Muslims were seen  as  threats  to their existence,  and  thus,  were marginalised

(Hadjab & Filali,  2021).

Violent actions were taken against Muslim populations in the Middle-East in

the name of freedom. And yet, the United States portrays itself as righteous and as

a bastion of democracy, defending the rights of Muslim minorities in China. This

double standard is very telling, as it seems to align with their geopolitical goals. 

Today, China is uncritically represented by several American media outlets as

a nation that practices genocide against its own people in much the same way that

10



Middle-Eastern countries were portrayed as threats such as Iraq, a country accused

of being a rogue state in possession of WMD (Hadjab & Filali, 2021).

2. Methodology

This  dissertation will  analyse the journalistic discourse of  some Western

media,  between 2017  and  2022,  with  the objective of  determining  if  parallels

between the U.S. geopolitical agenda and Western media narratives coincide on

the matter of the Autonomous Region of Xinjiang’s de-radicalisation measures.

It will delve on Western media platforms such as The New York Times (NYT),

The Washington Post (WaPo),  the  British Broadcasting Corporation (BBC) and

Reuters,   with an additional focus on the content produced by NGOs such as the

National Endowment for Democracy (NED), and the Australian Strategic Policy

Institute (ASPI), as well as their links.

A thorough critical discourse analysis of some of the most relevant articles

on this subject, which show up as some of the very first results in a search engine

such as  Google,  and a comparison with opposite Western sources and Chinese-

based ones is vital to recognise their characteristics: how the language is used and

differs, does it rely on neutral or hostile testimonies, which narrative techniques

are used to lead the audience, what kind of sources are used, and what exactly it

chooses to cover and omit. 

This  methodology  has  the  objective  of  proving  this  hypothesis:  On  the

subject of Human Rights Violations in Xinjiang, Western media has a bias towards

spreading  narratives  that  are  U.S.  underwritten  rather  than  independent

journalistic accounts.

11



3. Historical Context of Xinjiang

Geographically, Xinjiang may be divided into two primary areas: Dzungaria

in the north and the low-lying Tarim Basin in the south. The latter is where the

Uyghurs have been traditionally present whereas in other areas it is considerably

more cosmopolitan, with larger pockets of Kazakh, Hui and Han groups present

(Perdue, 2010). 

For a very long time, many Chinese emperors had a vital interest in what is

now Xinjiang. The first dynasty to create a protectorate in Xinjiang was the Han

Dynasty. The Tang would go a step farther and provide military protection in areas

as  far  away  as  what  is  now  Uzbekistan.  Through  Xinjiang,  Buddhism  was

introduced to China, establishing influential Buddhist centres of study throughout

the early history of this area (Perdue, 2010). 

Whilst trade and the maintenance of the Silk Road appear to be the primary

reasons for this interest, it would also play a crucial role in the defence of China

from nomadic horde raids.  Xinjiang's remoteness from Beijing and consequent

slack  governance  lead  to  many  periods  of  unrest,  but  nevertheless  the  Qing

Dynasty  would  maintain  steady  authority  over  the  region  until  they  were

overthrown by the Republic of China and later reunited with Communist Party of

China, as they still held a claim over these lands (Perdue, 2010).

4. Dissidence & Terrorism in China

The  Tiananmen  June  4th  Protests  of  1989,  which  was  sparked  by  the

disintegration of the Soviet Union and its demise on December 26, 1991, as well as

difficulties  from  market  reform  and  Gorbachev's  perestroika,  caused  a

generational crisis in China. It was a turning point in where a large number of

disillusioned students and upwardly mobile young people fled the country and

took up residence in Western countries, such as the United States. Some of them

12



are given lavish attention and given platforms as "dissidents" (Qiao Collective,

2022).

Erkin Alptekin, Rushan Abbas, Dolkun Isa, Rebiya Kadeer, Omer Kanat, and

Nury Turkel are some of the most well-known Uyghur diaspora activists that are

frequently referenced in the context of Xinjiang’s Human Rights Violations. All of

these left China during or after 1989, except for Alptekin and Kanat who had left

earlier (1949 and 1971 respectively) (Qiao Collective, 2022).

The Baren Township Conflict (April, 1990) is described as the first terrorist

act in a period that lasted until 2016 and during which terrorism was seen as a

serious issue in Xinjiang. Additionally, this is the first terrorist attack that China

has linked to the East Turkistan Islamic Movement (ETIM) (Xinhua, 2019).

China, along with Afghanistan, Kyrgyzstan and the United States would later

make a formal request to the United Nations to designate the ETIM as an official

terrorist group in 2002. In the UN’s own words: 

“The Eastern Turkistan Islamic Movement is an organization that includes

components in Kyrgyzstan, Afghanistan, Uzbekistan, Kazakhstan, Pakistan, and

the  Xinjiang  Province  of  China.  The  ETIM’s  aim  is  the  establishment  of  a

fundamentalist Muslim state to be called "East Turkistan." To that end, from 1990

to 2001  elements  of  the  Eastern  Turkistan  Islamic Movement  have  reportedly

committed over 200 acts of terrorism, resulting in at least 162 deaths and over 440

injuries.” (United Nations Press Statement, 2002) 

This proves how the group had connections with other terrorist groups and

was  active  in  regions  even  outside  Xinjiang,  to  the  point  that  the  UN

acknowledged their presence and danger.

From Baren Township Conflict in 1990,  there were several  other terrorist

attack up to recent years. Among the most violent were the Urumqi Riots in 2009

(197 killed & 1700 wounded) (Xiaoxun, et al., 2009), the 2013 Tiananmen Attack (5

13



killed & 40 wounded) (Xinhua, 2013), the Kunming Train Station Attack (31 killed

& 141 wounded) and the Urumqi Attack (39 killed & 94 injured), both in 2014

(Xinhua, 2014). In light of the escalation of violence along the years, the Xinjiang

Uyghur Autonomous Region released a statement titled "Striking Hard Against

Terrorist Activities Within the Confined of the Law" (Xinjiang Daily, 2014), which

sought to crackdown on terrorist activities and assure the safety of  its citizens

through a series of rules and prohibitions.

5. Xinjiang’s De-Radicalization Program

China  started  extensive  de-radicalization  and  economic  development

initiatives in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region in the middle of the 2010s.

The province, which takes up 17% of China's area and has 65% ethnic minorities as

its population, was previously little known to casual Western observers. Fewer yet

could discuss the autonomous region's intricate political, cultural, and religious

past as well as the nuanced effects of  its long history as a crossroads for many

peoples (Qiao Collective, 2022)

The "Anti-Terrorism Law," the first of its type in China, was passed by the

12th Standing Committee of the National People's Congress in 2015. (Xinhua, 2015)

This law was later adapted to the environment and circumstances of Xinjiang in

July 2016 (Qiao Collective, 2022).

By  2017,  the  “Xinjiang  De-Radicalization  Regulations”  approved  by  the

National People’s Congress were formally adopted in the region. This document

offered a general  guideline to fight off  extremism, first by explaining how this

phenomenon  manifests  and  secondly  the  manner  in  which  the  Autonomous

Region would act in order to fight it. 

Many  of  the  articles  appear  to  be  reasonable  attempts  to  encourage

integration. Among these in the Xinjiang De-Radicalization Regulations:

14



Article  10 -  “De-extremification  should  accurately  grasp  the  boundaries

between ethnic customs, normal religious activities, illegal religious activities and

extremification,  distinguish  their  nature,  and  implement  policies  by  category,

insist on uniting and educating the majority, and isolate the very few.”

Article 11 -  “De-extremification should  adhere to systematic governance,

comprehensive  policies,  and  both  symptoms  and  root  causes,  and  should  be

closely  integrated  with  the  improvement  of  people's  livelihood,  poverty

alleviation, and the establishment of ethnic unity and progress, so as to achieve

mutual promotion.”

Article 13 - “De-extremification should carry out large-scale publicity, large-

scale  study,  and  large-scale  discussion,  use  modern  scientific  and  cultural

knowledge to educate the masses to uphold science and civilization,  use legal

knowledge to educate the masses to study the law and  abide by the law,  use

religious faith to clear the source, refute heresy and fallacy, and guide religion. The

masses establish righteous beliefs and conduct themselves, and consciously resist

extremism.”

Article 14 - “To de-extremifiy, we should do a good job in the transformation

of  education,  and  implement  the  combination  of  individual  education  and

centralized  education,  the  combination of  legal  education  and  assistance and

education  activities,  the  combination  of  ideological  education,  psychological

counselling,  behaviour  correction  and  skills  training,  and  the  combination  of

education  transformation  and  humanistic  care.  Combined,  enhance  the

effectiveness of education transformation.”

The apparent lack of clarity and vagueness in the document are justifiable

causes for concern, as are some of the articles that appear to be rather prohibitive.

For  instance,  Article  9  which  seeks  to  showcase  general  manifestations  of

extremism:

15



Article 9 - “Affected by extremism, the following speeches and behaviours

are extremism and are prohibited:

(…)

(7)  Those  who themselves  or  force  others  to  wear  burqas  or  extremism

symbols;

(8)  Those  who  use  abnormal  beards  or  names  to  play  up  religious

fanaticism;” (Xinjiang People’s Congress, 2019).

In June of the same year, the State Council Information Office of the People’s

Republic  of  China  released  a  document  titled  “Human  Rights  in  Xinjiang  –

Development and Progress” (Xinhua,  2017). In this, it becomes apparent that the

government is  attempting  to reassure the citizens of  the region that they are

committed to combat extremism and protect their political, civil, economic, social,

cultural and environmental rights. 

In the fifth chapter focused on the Cultural Rights of the citizens of Xinjiang,

it reads:

“Xinjiang  is  committed  to providing  equal  access to basic public cultural

services, to using the spoken and written languages of ethnic minorities, and to

protecting cultural heritage, thereby safeguarding the citizens’ cultural rights.”

(...)

“Spoken and written languages of ethnic minorities are extensively used in

such areas as judicature, administration, education, press & publishing, radio &

television, the Internet and social public affairs. Xinjiang now has 13 publishing

houses publishing  books,  audio and video products,  and  e-publications in  six

languages – Uygur, Han Chinese, Kazakh, Kirghiz, Mongolian and Xibe. Xinjiang

publishes 110  newspapers,  including 52  in ethnic minority languages,  and 200

periodicals, including 120 in ethnic minority languages. “

16



The official provincial-level newspaper, Xinjiang Daily, is published in four

languages – Uygur, Han Chinese, Kazakh and Mongolian – making this outlet one

of  the most accessible to minorities throughout China (Xinhua,  2017).  Qapqal

News is  the world’s  only newspaper published in the Xibe language.  Xinjiang

People’s Broadcasting Station now provides 15 radio channels in five languages –

Uygur, Han Chinese, Kazakh, Mongolian and Kirghiz. Xinjiang TV provides 12 TV

channels  in  four languages  –  Uygur,  Han Chinese,  Kazakh and  Kirghiz;  it  is,

therefore the provincial-level TV station with the most channels and broadcasts in

different languages throughout the country” (Xinhua, 2017).

In what appears to be a response to the international media coverage of these

measures,  the  Thirteenth  Standing  Committee  of  the  People's  Congress  of

Xinjiang  Uygur  Autonomous  Region  would  announce  in  October  2018  an

amendment  (Cyber  Law  Outpost,  2018) of  the  “Xinjiang  De-Radicalization

Regulations”, which added more articles and clarified how vocational education

was a vital part for de-radicalization. 

It is relevant to note that re-education facilities don’t appear to be isolated to

Xinjiang, but rather, it is a measure often adopted across all of China. The PRC’s

Ministry of Education in the 2015 National Statistical Communiqué specifies this

in the “Adult Training and literacy education”:

“There were 7,258,400 students nationwide who received various types of

non-academic higher education, and 9,075,400 who had graduated (completed)

that year; 45,615,300 students received various non-academic secondary education,

and 49,090,700 who had completed  (completed)  that year.  There were 99,000

vocational and technical training institutions nationwide, a decrease of 6,100 over

the previous year; 473,000 faculty members; 284,200 full-time teachers.

There are 14,800 adult primary schools nationwide, with 948,200 students

and 29,900 faculty members, including 15,700 full-time teachers; 1,071 adult junior

17



high schools with 337,000 students and 4,414 faculty members, including 3,692

full-time teachers.

　　A total of 447,500 illiterate people were eliminated across the country,

an increase of 6,000 over the previous year; another 474,800 were participating in

literacy studies, an increase of  19,300 over the previous year. There were 22,200

teaching staff in literacy education, a decrease of 3,956 over the previous year; and

10,700 full-time teachers, a decrease of  136 over the previous year.”  (Ministry of

Education of the People’s Republic of China, 2016).

6. The Chinese media coverage

It was August 30th 2016 when the Chinese Embassy in Kyrgyzstan was the

stage of a terrorist bombing. This was one of many attacks against Chinese targets

along the years that are attributed to the Turkistan Islamic Party/TIP (previously

called East Turkistan Islamic Movement/ETIM).  As mentioned before,  from at

least 1990, Xinjiang has been a hotbed to violent attacks with roots in Muslim

extremism (Qiao Collective, 2022). 

Chinese media platforms have since documented  these events  and  often

shared the perspectives of  the citizens regarding the situation and the need to

improve it. At the same time, they have questioned why Western narratives are

incoherent in the coverage of  Human Rights Violations and their sources, with

articles  such  as  “Why are  western  media  silent  on  China’s  documentaries  on

Xinjiang?” (Tong, 2019),  which asks why the violence and terrorism committed

against  people  in  Xinjiang  and  elsewhere  have  received  little  attention  from

Western voices  who profess  to defend  human rights,  or “Joint Letter to Mike

Pompeo,  From  Scholars  and  Religious  Personnel  in  Xinjiang”  (Tianshan  Net,

2019), which contains a joint statement from a hundred academics and religious

leaders in Xinjiang  condemning  the U.S.  and  the Secretary of  State Pompeo’s

stance. Next to these articles, of course, are others more which show a different

perspective by Chinese citizens.

18



To tackle extremist movements present in southern Xinjiang, the Chinese

government “established education and training institutes” there,  by equipping

them with  practical  skills  for everyday work  and  the teaching  of  the Chinese

language and  law,  in  order to better integrate them in  Chinese society (Qiao

Collective, 2022). 

According  to Chinese media,  these facilities  were meant to de-radicalize

Chinese nationals involved in terrorism, whether through membership in the East

Turkestan Independence Movement (removed from the U.S. terrorist list in 2020)

or the Islamic State of  Iraq and the Levant (ISIL/ISIS).  It is also significant to

highlight that reporting and statistics from the Western narrative often do not

distinguish  between  broad  vocational  education  in  Xinjiang—which  is  a

component  of  measures  to  reduce  poverty  in  China  overall—and  vocational

education as part of focused de-radicalization initiatives (Qiao Collective, 2022).

Many  international  dignitaries  (Xie &  Bai,  2019) and  foreign  journalists

(Xinhua, 2019) have visited these “re-education camps” and were even invited by

the  Chinese  government.  Despite  the  Western  media  coverage  campaign  to

condemn the country’s efforts to combat radicalism in Xinjiang, it has failed to

persuade a great majority of Muslim nations in denouncing these camps in the

same way Western countries have (Qiao Collective, 2022).

Such  was  the  case  in  December  2018  when  Foreign  Dignitaries  from 12

nations such as India,  Indonesia,  Thailand and Kazakhstan visited the region.

(Xinhua,  2019)  Mumtaz  Baloch,  the  ambassador  for  Pakistan,  shared  her

experience with The News International:

“Our  visit  reinforced  my  perceptions  about  this  region  that  it  has  a

multicultural and multi-ethnic identity, that it is critical for the development of

the  western  regions  of  China  and  that  it  is  an  important  node  for  regional

connectivity under the Belt and Road initiative.”

19



(…)

“I  did  not  find  any  instance  of  forced  labor  or  cultural  and  religious

repression. The imams we met at the mosques and the students and teachers at

the Xinjiang Islamic Institute told us that they enjoy freedom in practicing Islam

and that the Chinese government extends support for maintenance of mosques all

over Xinjiang. I learned that there are over 30,000 mosques all over Xinjiang that

form part of the religious life of the people there” (Associated Press of Pakistan,

2019).  Similar  visits  from  journalists  and  different  international  delegations

(including the European Union) would occur throughout 2019 (Qiao Collective,

2022).

7. The International Response

It appears that a number of influential Western media outlets (e.g. The New

York Times, BBC, Reuters) and Western government representatives (e.g. the U.S.,

the U.K., Australia, France, Germany) scrutinized Chinese government behaviour

in  Xinjiang,  relying  solely  on  a  number  of  think  tank  publications  (e.g.  the

National  Endowment  for  Democracy,  the  Australian  Strategic  Policy  Institute,

Radio Free Asia, and Human Rights Watch) and anonymous eyewitness accounts

(e.g.  HRW’s  Xinjiang’s  2018  report)  to  make  escalating  accusations  of  forced

labour, slavery, and eventually genocide.

Though  the  level  of  extremist  violence  in  Xinjiang  had  decreased

significantly, tensions between the United States and China increased. China was

cited as a strategic danger to American dominance in the Trump Administration's

first National Security Strategy paper, which sought to justify the trade against the

PRC and  pave the way towards  ideological  and  diplomatic  conflicts  (National

Security Strategy of the United States of America, 2017).

As part of a (seemingly) concerted effort to isolate China on the global stage,

the U.S.A. brought up concerns regarding Xinjiang in international meetings and

20



federal  legislation.  For  instance,  the  “2017  Report  on  International  Religious

Freedom: China (Includes Tibet, Hong Kong, and Macau)”,  brings attention to the

fact that:

“In  Xinjiang  human  rights  groups  and  others  reported  hundreds  of

thousands  of  Uighur  Muslims  were  forcibly  sent  to  re-education  camps,  and

extensive  and  invasive  security  and  surveillance  practices  were  instituted.

According to Human Rights Watch, restrictions on religious dress and expression

came into effect in April along with restrictions on giving children names with

religious  connotations.  Authorities  increasingly  restricted  travel  for  religious

purposes, and continued to bar Uighur children from participating in religious

activities. Radio Free Asia reported that officials stayed with some families for up

to 15 days during Ramadan to ensure they did not fast or pray” (U.S. Department of

State, 2017).

Around  early  August  2018,  China  started  receiving  harsh  criticism  from

Western sources for their strategy in fighting Muslim radicalism. In particular, Gay

McDougall,  a U.S. member of  the UN Committee on the Elimination of  Racial

Discrimination  (CERD),  brought  up  “credible  reports”  which  suggested  that

millions of  Uyghur Muslim minorities were being held in "internment camps"

during  a  routine  assessment  of  China's  compliance  with  the  International

Convention on the Elimination of  All  Forms of  Racial  Discrimination,  but no

sources were cited to back up these claims (OHCHR, 2018).

At the UN Human Rights Council in August 18th, McDougall did not cite any

sources or reports in support of her claim. However, one study (CHRD, 2018)  that

the Equal Rights Initiative and the Chinese Human Rights Defenders filed to the

CERD that McDougall  may have used as evidence for her argument.  One can

uncover flawed presumptions in this paper: interviews with 8 people (Figure 3) in

the Kashgar county led to the “millions” figures for instance, courtesy of a report

by Chinese Human Rights Defenders (CHRD, 2018). The interviewees made an

educated  guess  as  to  how  many  individuals  attended  the  schools,  and  after

21



calculating and averaging these numbers, the NGO applied this extrapolation to

the whole region of Xinjiang. By this logic, all citizens who attended these facilities

had  been  incarcerated,  based  on a  very  small  number of  anonymous sources

whose legitimacy is unknown.

On the  other  hand,  the  Organization  of  Islamic  Cooperation  (OIC),  an

international group with 57 members, 53 of  which are Muslim-majority nations

and with delegations in the United Nations and the European Union,  did not

condemn these facilities and in fact approved a motion (Organisation of Islamic

Cooperation, 2019) in support of China’s strategy. In Abu Dhabi, March 2nd 2019,

the OIC stated that "commends the efforts of the People's Republic of China in

providing care to its Muslim residents." 

This resolution was most likely based on the OIC’s week-long visit to the

region in January 2019. Four months later in the same year, 37 countries (e.g. Syria,

Tajikistan, Saudi Arabia and Egypt) within the United Nations Humans Rights

Council  (HRC) finished with a statement also praising China’s stance (Zaobao,

2019). 

This  happened  just  days  after  twenty-two  countries  had  denounced  it.

Among the countries who had done so, none have Muslim-majorities and some

had participated in military actions (e.g. Australia, France, UK) against Muslim

nations (e.g. Afghanistan, Iraq, Libya, Syria, Yemen) during the 21st century.

22



 Figure  1.  Map  of  the  International  Response  to  the  Chinese  De-

Radicalisation Strategy. (The Economist, 2019)

On October 29th 2019, the United Nations General Assembly held a meeting

in which a joint statement was issued on behalf of 23 nations to denounce China’s

methods once more. In response, 30 other nations released an opposing statement

supporting the country. This signalled an increase of support towards China, with

more countries in support of it rather than against (China Daily, 2019).

“China has undertaken a series of  counterterrorism and de-radicalization

measures  in  Xinjiang,  including  setting  up  vocational  education  and  training

centers. (…) The fundamental human rights of people of all ethnic groups there

are safeguarded. (…) We express our firm opposition to relevant countries' practice

of politicizing human rights issues, by naming and shaming, and publicly exerting

pressures on other countries” (China Daily, 2019).

By  taking  into  account  the  PRC's  policy  toward  ethnic  and  religious

minorities,  as  well  as  first-hand  accounts  of  delegations  from  nations  and

organizations like Egypt,  Pakistan,  Afghanistan,  Thailand,  the Organisation of

Islamic  Cooperation,  and  even  the  World  Bank  that  visited  Xinjiang,  neither

genocide nor slavery are accurate descriptions of the situation there. 

23



“In line with standard practice, immediately after receiving a series of serious

allegations  in  August  2019  in  connection  with  the  Xinjiang  Technical  and

Vocational  Education  and  Training  Project,  the  Bank  launched  a  fact-finding

review,  and  World  Bank  senior  managers  travelled  to  Xinjiang  to  gather

information directly. After receiving the allegations, no disbursements were made

on the project.  The team conducted a thorough review of  project documents,

engaged in discussions with project staff, and visited schools directly financed by

the project, as well as their partner schools that were the subject of  allegations.

The review did not substantiate the allegations” (World Bank, 2019).

The fact that the Human Rights violation claims have risen in a time of ever-

increasing Western hostility towards the PRC (which parallels the Red Scare and

McCarthyism) is not an apparent coincidence, but rather an attempt to challenge

Western narratives on the East. Instead, the main purpose of  these accusations

appears to be support for war, intervention, and confrontation with China through

a form of “manufactured consent.” Likewise, the countries in support of China’s

actions seem motivated to challenge Western narratives on the East.

Between 2019 and 2020, in two separate meetings of the UN Human Rights

Council, letters denouncing Chinese actions in Xinjiang were rejected by votes of

22  to  50  and  27  to  46,  respectively.  64  countries  signed  a  joint  statement

supporting  China's  stance,  however  no  joint  statements  criticizing  China's

Xinjiang practices were issued during the 46th Human Rights Council Session in

March 2021 (Qiao Collective, 2022).

Some nations that have battled against extremism in their own countries and

support Chinese actions in Xinjiang include Iraq, Palestine, and Pakistan. The vast

contrast between the Global South's and the U.S. bloc's perspectives on Xinjiang

suggests that Western critiques of the province are mostly political in character.

24



8. The Western media Coverage

Just two months after the State Council Information Office of the People’s

Republic  of  China  published  “Human Rights  in  Xinjiang  –  Development  and

Progress”  (June 2017),   the  World  Uyghur Congress  started  publishing  about

“internment camps” and how they were being used to persecute Uyghurs. They

identified April and May as the initial months of Uyghur people' detention (WYC,

2017). Other international groups followed suit,  with the Human Rights Watch

(HRW) also claiming in September 10th 2017,  that thousands of  prisoners were

being held there (HRW, 2017).

In January 2018, Radio Free Asia, a think tank funded by the U.S (Blumenthal

& Hedges, 2018), wrote an article titled “Around 120,000 Uyghurs Detained For

Political Re-Education in Xinjiang’s Kashgar Prefecture”, based on the testimony of

“the  security  chief  of  Kashgar  city’s  Chasa  township  (...)  on  condition  of

anonymity” (RFA, 2018). Later in February,  Foreign Policy would also publish an

article written by an anonymous correspondent titled  “A Summer Vacation in

China’s Muslim Gulag” (Foreign Policy, 2018).  The ever-escalating words used in

these headlines almost make the reader associate these de-radicalization facilities

to  Soviet  purging  camps,  with  the  supposed  the aim of  erasing  the Uyghur’s

cultural identity.

Despite the lack of information, Western media outlets reported the meeting

with headlines that read "U.N. says it has credible reports that China holds million

Uighurs  in  secret  camps" (Nebehay,  2018)  even  though  the  CERD  lacks  the

authority to speak on behalf of the United Nations as a whole, nor did McDougall

possess a credible report (Norton & Singh, 2018):

“A spokesperson from the UN Office of the High Commissioner for Human

Rights (OHCHR) confirmed in a statement to The Grayzone that the allegation of

Chinese “camps” was not made by the United Nations, but rather by a member of

an independent committee that  does not  speak  for the UN as  a whole.  That

25



member happened to be the only American on the committee, and one with no

background of scholarship or research on China” (Norton & Singh, 2018).

Furthermore, this charge is supported by claims from a Chinese opposition

group that receives funding from the regime-change branch of the US government

and is closely associated with exiled pro-US dissidents. It appears that, in order to

apply pressure on China,  the US government has sponsored and armed media

outlets and groups to spread information about detention camps housing 1 million

people (Norton & Singh, 2018).

After CERD released their review, Reuters wrote the article titled: “U.N. says

it has credible reports that China holds million Uighurs in secret camps.” Other

outlets like The New York Times and The Washington Post quickly replicated this

assertion. Readers were led to believe that the UN had undertaken an inquiry and

had officially and jointly levelled these accusations against China when the UN

had not, in fact, taken such an action (Norton & Singh, 2018).

In  the  article, Reuters states  that  “the  allegations  came  from  multiple

sources, including activist group Chinese Human Rights Defenders, which said in

a report last month that 21 percent of all arrests recorded in China in 2017 were in

Xinjiang” (Reuters, 2018).  It is relevant to note that, in the subject of  Chinese

Human Rights Violations in Xinjiang, the CHRD is one of many other commonly

cited NGOs which regularly campaign against China and are linked to the U.S.

government.  Not only are their headquarters in Washington, DC,  but they are

directly funded by the state itself.  The Grayzone found evidence of  this specific

NGO through the IRS, which showed that the vast majority of their funds come

from “government grants”(Norton & Singh, 2018).

26



 Figure 2. Chinese Human Rights Defenders’s Statement of Revenue (Norton

& Singh, 2018)

It is also relevant to point out that the Reuter’s headline in regards to “secret

camps,” is contradicted by HRW’s 2017 publication, which writes that:

“State media in Xinjiang,  including  the  Xinjiang  Daily,  have reported  on

these  facilities.  People  interviewed  and  state  media  generally  refer  them  as

“counter extremism training centers”” (HRW, 2017).

If  these  camps  were  indeed  secret,  as  Reuters  claimed,  the  PRC  was

apparently not very efficient in keeping them hidden, since their own state media

(Xinjiang Daily) had written about these facilities.:

“Ai Li, who had a low level of education, was invisibly affected because he

lacked sufficient vigilance against the harm of the "three evil forces". In February

last year, he was dispatched from the village to study at the Lasque sub-station of

the Hotan Education and Training Center,” the three evils here, being a reference

to terrorism, extremism and separatism (Liu, 2017).

Australian NGOs like the  Australian  Strategic  Policy  Institute (ASPI)  also

participated in the media coverage of Xinjiang. In a publication dated November

27



2018 and titled “Mapping Xinjiang’s ‘re-education’ camps”, the group identifies 28

facilities meant to serve as re-education facilities, whilst referencing that “Agence

France-Presse (AFP) estimates there are at least 181  such facilities in Xinjiang,

while research by German-based academic Adrian Zenz suggests there may be as

many as 1,200 facilities (ASPI, 2018).

If one searches for the AFP report in question, the outlet claims that: “The

centre featured on state broadcaster CCTV last week is one of  at least  181  such

facilities in Xinjiang,  according to  data collected by AFP”  (Dooley,  2018).  No

other explanation is given on the origin of this data.

It’s  relevant  to  note  that  ASPI,  similarly  to  the  National  Endowment  for

Democracy (NED) (which will also be analysed), is a think-tank based in Australia

that is funded not only by weapon manufacturers such as Lockheed Martin, BAE,

Northrop Grumman,  Thales and  Raytheon, but also geopolitical competitors like

its own Department of Defence and the U.S. State Department (Robin, 2020). For

a think-tank to be concerned with humanitarian issues is rather suspect when

their funding is based on industries that thrive through warmongering.

 This warring nature, however, does not appear to be limited to its funding.

Bob Carr, a politician who served as Premier of New South Wales, described ASPI

and those who fund it of fomenting a “one-side, pro-American view of the world,”

while  former  Department  of  Foreign  Affairs  and  Trade  (DFAT)  chief  John

Menadue describes it as lacking “integrity” and bringing “shame to Australia.” Last

but not least, Kim Carr, a former Labour Party Senator, would exclaim that ASPI

and its patrons are no more than “hawks intent on fighting a new cold war (Robin,

2020),”  “hawk”  being  a description often associated  with  U.S.  individuals  who

support foreign interventionism, militarily or through subterfuge,  by coup d'etats.

Although  they  are  part  of  the  eastern  hemisphere,  Australian-based

platforms seem to align themselves with Western media narratives more often

than not. This could be explained by their White Anglo-Saxon Protestant (WASP)

28



heritage,  which  finds  more  common  ground  with  the  West  than  the  East.

Secondly,  Australia  no doubt  has  geopolitical  interests  in  its  hemisphere  and

China is a natural challenger of their sphere of influence, so it is only natural that

they would ally themselves with Western narratives that challenge China.  This

indicates a symbiotic relationship between them since they will often cite each

other as trusted sources.

Likewise, Adrian Zenz’s claim, which is also cited by  The Washington Post

(WaPo) in an opinion piece unsuitably-titled “China finally admits it is building a

new archipelago of concentration camps. Will the world respond?” that the WaPo

is willing to use biased sources like him:

“People were sent to reeducation by public security agencies without trial or

legal procedure; it was widely used for dissidents and petty criminals, according to

Adrian Zenz (...).  In 2013,  China’s government wisely closed down this system,

seeing it as a relic of the past. At the time, Mr. Zenz estimates, it had 350 facilities

with about 160,000 people” (WaPo, 2018).

Zenz’s claim originates from his own article ‘Thoroughly reforming them

towards  a  healthy  heart  attitude’:  China’s  political  re-education  campaign  in

Xinjiang”, which will be delved into later in this dissertation.

The U.S.  media took such allegations as gospel  truth without thoroughly

investigating the veracity of these accusations. By comparison, “de-radicalisation

strategies” used in Western countries were not covered in the same hostile way,

which  shows  some  journalistic  incoherence:  “France  Toughens  Stance  in

Combating  Radicals  in  Prisons  and  Schools”  (Nossiter,  2018),  “Denmark  De-

Radicalization Program Aims to Reintegrate, Not Condemn” (Cobiella, 2015), “De-

radicalisation approach needs 'fundamental review' - Prison Officers' Association”

(Goldberg & Clifton, 2020). In stark contrast to the Chinese case, these attempts to

de-radicalise are praised, or lightly criticised in a discourse that does not resort to

extrapolations and politicisations.

29



Here,  it  is  possible  to  perceive the harshness  in  which American media

outlets twisted the nature of the vocational training facilities in Xinjiang, and refer

back  to  the  influential  power  of  media  discourse  in  developing  international

narratives.  Words  that  are  nefarious  and Orwellian  from  the  get-go,  from

“concentration camps” to “re-education camps”, are often based in inferences or

questionable sources that are either anonymous or have ulterior motives.

A common talking point in Western media outlets is China’s refusal of entry

for investigations to take place (Qiao Collective, 2022), but the country has in fact

allowed it in multiple occasions.  Chinese foreign ministry spokesman Lu Kang

stated in January 2019 that: “Xinjiang is an open region, we welcome all parties,

including UN officials, to visit, if they abide by China's laws and regulations, and

go through the proper travel procedures” (AFP, 2019).

A  similar  statement  was  made  in  June  2019,  where  Chen  Xu,  China’s

ambassador to the UN expressed how China hopes “to see the high commissioner

pay  a  visit  to  China  including  a  trip  to  Xinjiang  to  see  by  herself.  Seeing  is

believing” (Telesur, 2019).

Numerous news organizations have also produced films on the subject, with

outlets such as BBC getting a chance to see the vocational training facilities first-

hand. In June 18th 2019 the BBC released a video report based on the visit to these

facilities in Xinjiang that reveals a biased point of view in the editing.

Although the video showed Uyghur instructors teaching vocational skills in a

decent  environment,  the  British  outlet  still  made  an  effort  to  portray  these

facilities unfavourably by using erroneous translations, inappropriate word choices

and  an  excessive  focus  on  barbed  wire,  commonly  used  around  any  Chinese

educational building. At the same time, the video also cast doubt on the claim that

these are concentration camps by showing that students were permitted to go

home on weekends. 

30



One of the dancers is questioned if he came to the school voluntarily, and he

responds that he did (having held radical beliefs in the past) under the suggestion

of a police officer. This interaction is translated in the video as him saying that “a

policeman  told  me  to  get  enrolled”,  as  if  it  were  an  order.  When  correctly

translated,  it infers a suggestion: “what a great school  (that is),  you can enroll

there, and change your world-view / ideas” (Sun, 2019).

8.1 Irregularities in the Number of “Imprisoned” Uyghurs

The number of Uyghurs who are alleged to be imprisoned by Western media

sources vary greatly between outlets. According to them, there are either a million

(Amnesty  International,  2018)  Uyghurs in the facilities,  three million (Stewart,

2019), or a few hundred thousand (WaPo, 2019).

The source for some of these numbers appears to be Omer Kanat, President

of the World Uyghur Congress (WUC), and Adrien Zenz, a Senior Researcher in

China Affairs at the Victims of Communism Memorial Foundation in Washington,

D.C., author of  reports that have appeared in media outlets like  Foreign Policy,

Foreign Affairs and The New York Times.

In an interview with Max Blumenthal, from The Grayzone, at a Capitol Hill

gathering for the National Endowment for Democracy, Kanat appears quite unsure

when asked how the 1 million Uyghur prisoners figure was obtained.  He falls back

and asserts that this information “had come from Western media” (Blumenthal &

Hedges,  2018).  This reveals an apparent circulatory nature to these claims:  the

World Uyghur Congress is cited as the source in a sizeable proportion of media

outlets, and at the same time, the WUC cites the very same outlets (Blumenthal &

Hedges, 2018).  This paper trail leads to a report made in August 3rd 2018 by the

NGO  Chinese  Human  Rights  Defenders,  titled:  “China:  Massive  Numbers  of

Uyghurs & Other Ethnic Minorities Forced into Re-education Programs.”

31



 Figure 3 – The estimated numbers based on 8 interviewees (Chinese Human

Rights Defenders, 2018).

By their own admission, the data they acquired was based on the testimony

of eight anonymous ethnic Uyghurs and was extrapolated to reach the “million

estimate”:

“We have extrapolated estimates of the numbers of rural residents detained

in “de-radicalization” camps or forced to attend “re-education” sessions in both

Kashgar Prefecture and all of Southern Xinjiang by mid-2018. The extrapolations

are based on the limited data drawn from our interviews with Kashgar villagers,

numbers provided by high-level XUAR officials, and the XUAR government’s claim

that  it  nearly  accomplished  its  “anti-terrorism”  and  “de-extremism”  targets,

including for the re-education programs, by the end of 2017.

Based on the sampling of  interviews in villages in Kashgar Prefecture, we

have  conservatively  estimated  that  at  least  10%  of  villagers  there  are  being

detained in re-education detention camps, and 20% are being forced to attend

32



day/evening re-education camps in the villages or townships, totaling 30% in both

types of camps” (CHRD, 2018). 

In  a  region  with  a  total  population  of  20  million  people,  the  NGO

"extrapolated estimates" that "at least 10% of villagers [...] are being detained in re-

education detention camps, and 20% are being forced to attend day/evening re-

education camps in  the villages  or townships,  totalling  30%  in  both types  of

camps"  based  on  this  rather  small  sample  of  research  subjects.  (Singh  &

Blumenthal, 2019). 

These estimates  would  later be cited  by the U.S.  in  their “2018  Country

Reports  on  Human Rights  Practices:  China  (includes  Tibet,  Hong  Kong,  and

Macau) – China,” which only makes more apparent the symbiotic relation between

NGOs, such as CHRD, and the U.S. government, especially when one takes into

account the state funding it receives (Norton & Singh, 2018).

8.2  The  Link  Between  the World  Uyghur Congress  &  the

National Endowment for Democracy

It is relevant to mention how the World Uyghur Congress (WUC), a group

whose objective is to “promote the right of  the Uyghur people to use peaceful,

nonviolent,  and  democratic  means  to  determine  the  political  future  of  East

Turkistan”, is also promoted by the U.S. government. The NED admits as much,

claiming to have, given $354.000 in 2018 alone (NED, 2018).

“From its inception, the WUC has been backed by the National Endowment

for Democracy (NED).  With millions in US taxpayer money,  the NED and its

subsidiaries  have backed  opposition parties,  “civil  society”  groups,  and  media

organizations in countries targeted by the US for regime change.

Philip Agee, the late CIA whistleblower, described the work of the NED as a

more sophisticated version of  the old-fashioned covert operations that Langley

used to engineer. “Nowadays,” Agee explained, “instead of having the CIA going

33



around  behind  the  scenes  and  trying  to  manipulate  the  process  by  inserting

money  here  and  giving  instructions  secretly  and  so  forth,  they  have  now  a

sidekick, which is this National Endowment for Democracy, NED (Singh, 2020).

Agee’s assessment was confirmed by Allen Weinstein, a former Trotskyist and

founding member of the NED. Weinstein told the Washington Post in 1991, “A lot

of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA” (Singh, 2020).

One could consider this as a humanitarian act by the U.S. to empower ethnic

minorities and help them achieve some kind of independence. At the same time, it

could also be argued that this encourages a sentiment of separatism, emboldened

by Western media narratives which cite these very same groups. Especially when

one takes into account how the NED is often associated with coup d'etats against

countries like Nicaragua, Venezuela, and Russia (Blumenthal & Hedges, 2018).

It brings back the idea of “Balkanisation”, in other words, the shattering of

another nation into different homogenous states.  From a geopolitical  point of

view, it only makes sense for the U.S. to fund these NGOs in the eventuality that

they succeed in weakening rival  superpowers. At the very least,  it would be as

underhanded in nature as a scenario in which China funds Catalan separatist

NGOs (in the context of Spain).

8.3 Adrian Zenz

Five months had passed since China’s "Anti-Terrorism Law" was adapted and

implemented in Xinjiang  in July 2016,  when Adrian Zenz begun his efforts to

discredit  with  a  Foreign  Affairs  piece  “exposing”  the  region's  police  and

surveillance system (Zenz & Leibold, 2016).

In May 2018, he authored an article in The Jamestown Foundation (where he

regularly made submissions under the “China Brief” segment (Zenz, 2018) which

focused  on  the  de-radicalization  efforts  in  Xinjiang,  condemning  educational

34



initiatives as de-radicalization efforts (that are permitted under Article 14 of the

Xinjiang De-radicalization Regulations). 

He estimates that the number of  “inmates”  is  between "several  hundred

thousand and slightly over one million," citing a Newsweek Japan story by Naoko

Mizutani which in turn, cites a Turkey-based media outlet called Istekral TV. This

outlet is “operated by a Uyghur organization in exile living in Istanbul, Turkey”

which apparently had obtained these numbers from an anonymous “reliable local

public security source” (Mizutani, 2018).

In his peer-reviewed publication of September 2018 “Thoroughly Reforming

Them Towards a Healthy Heart Attitude: China’s Political Re-Education Campaign

in Xinjiang”,  he confirms that his sources were,  in fact,  the  Newsweek  Japan’s

article and Radio Free Asia. (Zenz, 2018).

His foundation, Victims of Communism Memorial Foundation  (VOC), is a

non-profit organisation dedicated to combating the spread of  Communism and

the influence of  their authoritarian regimes. It claims there are more “than 100

million victims of Communism throughout the years”, a number originally from

the The Black Book of Communism which includes Nazi soldiers killed in combat

by the Soviet Union during WWII. A curious choice to say the least (VOC, 2022).

On July 6th 2020, The Washington Post editorial board published an opinion

piece  titled  “What’s  happening  in  Xinjiang  is  genocide,”  based  in  Zenz’s

publications. The article states that the re-education facilities are no more than

concentration  camps  with  the  intention  to  “eradicate”  Uyghur  “language,

traditions and ways of life”, even though other foreign dignitaries and journalists

did  not  perceive this.  At  the same time,  it  mentions  that  “new evidence has

surfaced  that China has also imposed on the Uighurs a form of  demographic

genocide with forced  sterilizations and other measures aimed at reducing  the

population”  but  it  only  cites  Adrian  Zenz's  paper  from  June  2020  for  the

35



Jamestown Foundation and an "investigative report"  from the Associated Press

that also draws on Zenz's work (WaPo, 2020).

8.4 Peculiarities in Western media narrative

In  contrast  of  such  claims  of  genocide,  a  China  census  conducted  in

November 2020 reports that Xinjiang's population increased by 18.52% to 25.85

million people from 21.81 million in 2010. Although the Han accounted for 42%,

minorities of the region in total accounted for 57.76%, with Uyghurs making up

44.96%. By comparison, this minority had grown by 1.62 million (16%) from an

official  2010 census (Xinhua,  2021).  From this result,  it becomes apparent that

either China  is  committing  a  genocide,  using  fake  data  to  hide  it,  or  is  just

inefficient at it, since systematic murder would inevitably decrease the population,

not increase it.

On the subject of ethnic cleansing and torture, two testimonies from these

camps,  Tursunay  Ziyawudun  and  Rushan  Abbas  are  two  notable  instances.

Ziyawudun  recounted  that  Uyghurs  in  these  camps  were  being  abused  and

forcefully sterilized (a claim also made by Zenz), herself having experienced this:

“Tursunay Ziyawudun, who spent nine months inside the camp system, told

the Associated Press that she was given injections and kicked repeatedly in the

stomach. Now, she no longer gets her period and can’t have children. (The AP

obtained Xinjiang hospital slides revealing that pregnancy prevention injections,

including with Depo-Provera, are a commonly used measure for family planning.)

Ziyawudun also said a “teacher” at the camp told the women that if  they were

found to be pregnant, they would have to get abortions” (Samuel, 2021).

 However,  in  a  previous  interview with  the  media  outlet  BuzzFeed,  she

claimed she had not been “beaten or abused” (Rajagopalan, 2020).

36



“I  wasn’t  beaten or abused,”  she said.  “The hardest part  was mental.  It’s

something I can’t explain — you suffer mentally. Being kept someplace and forced

to stay there for no reason. You have no freedom. You suffer” (Rajagopalan, 2020).

Abbas, on the other hand, Rushan Abbas, served as the Uyghur American

Association’s (UAA) vice president and also worked for Radio Free Asia (Campaign

for Uyghurs,  2022).  It  is  relevant  to note that  she also appears  to have been

affiliated  to  the  NED  (ISI  Consultants,  2018),  having  previously  worked  as  a

Language  Specialist  at  Guantanamo  Bay  in  2003,  a  place  surrounded  with

controversy for human rights abuse (Arlan, 2019).

On May 28th 2022, Michelle Bachelet, a UN High Commissioner for Human

Rights, issued a statement on the 6 days she spent in the Autonomous Region of

Xinjiang, two of them in Urumqi and Kashgar, seeing cotton fields, a prison, and

the Kashgar Experimental School (a former vocational institution), among other

sites.  During the visit,  she also spoke with Xinjiang's senior authorities,  ethnic

minority people,  academics,  religious leaders,  detainees,  and former vocational

centre trainees. All of  these encounters, according to High Commissioner, were

"unsupervised and planned by us" (Global Times,  2022). Moreover,  while High

Commissioner  Bachelet  did  mention  her  worries  on  China’s  de-radicalisation

operations  in  Xinjiang,  there  was  no  statement  on  Western  accusations  of

genocide or forced labour. This sentiment would be contradicted on August 31 st

when the UN Office of  the High Commissioner for Human Rights  released  a

report  that  accused  China  of  being  responsible  for  “serious  human  rights

violations” in Xinjiang (OHCHR, 2022).

In contrast, two NYT articles from before and after the visit show how the

outlet sought some kind of  validation on Human Rights Abuse allegations. On

May 27,  one article reads:  “As U.N. Rights Chief  Visits China,  Some Fear She’ll

Become Part of  the Spin”  (Wang & Ramzy,  2022).  There,  it is mentioned that

“critics say Beijing is using her for propaganda”, simply because her remarks did

not criticise China enough. The “critics” they cite are related to Mehmet Tohti, the

37



executive director of a Canada-based Uyghur Rights Advocacy Project: once, again,

an NGO with funding from the NED, just like the World Uyghur Congress (Dere,

2022).

The second article, titled “A ‘Toothless Trip to Xinjiang”, displayed an even

greater dissatisfaction over the results of the visit: 

“In so doing, Bachelet couched her references to Xinjiang — where rights

groups  and  scholars  say  China  has  held  one  million  or  more  people  in

indoctrination camps — in the language preferred by Beijing: It has described its

program as vocational training in response to terrorist attacks,”  alluding to the

allegations  that  these  facilities  are  more  alike  to  concentration  camps  than

vocational facilities (Nierenberg, 2022).

This visit was referenced in multiple Western media articles, as was the case

of  the  Portuguese  online  newspaper  Observador.  In  a  July  15th  article  titled

“Chinese  President  visits  Xinjiang,  where  China  is  accused  of  human  rights

abuses”, the first picture already tells a story to the reader: Xi Jinping stares blankly

as  a  worker  pours  him  tea,  which  could  represent  an  intent  to  portray  the

President  as  nonchalant  towards  the  subject  of  the  article.  It  is  relevant  to

highlight how the initial  paragraphs begin to tell  the reader how China views

Xinjiang as a key area for the “Belt and Road Initiative” which aims to open “new

trade routes between Asia,  Europe and  Africa”.  The geopolitical  nature of  the

region is one of the first concerns of the article (Observador, July 15th 2022). 

Although it gives a brief background on the dangerous climate of the region

due to terrorist attacks along the years, it portrays China’s anti-terror campaign

without much nuance, attributing to it an “oppressive” nature from the start. The

article then develops this angle by citing the stance of many western government

against China, such as the U.S. and the European Union, with the use of sanctions.

It ends the article by citing  Bachelet’s  visit and her plea for Beijing  to “avoid

arbitrary  measures”  in  Xinjiang,  though  it  does  not  specify  which  of  their

38



measures  were  arbitrary,  as  well  as  in  what  way  they  were  indeed  as  such

(Observador, July 15th 2022).

In another Portuguese article from August 21st by the newspaper O Público,

the testimony of a Uyghur woman named Gulbahar Haitiwaji takes centre stage,

titled “Surviving Xinjiang to scream louder: “Everytime China attacks me, I feel

powerful”. She was also part of an article from The Guardian titled “’Our souls are

dead’: how I survived a Chinese ‘re-education’ camp for Uyghurs” (Guardian, Jan

12th 2021), of which the very same cover picture of her would also be used in the

Portuguese outlet.  She details her alleged abuse in a Xinjiang detention centre

where she lacked the freedom speak her native Uyghur language, or not be allowed

to pray, among others (Público, Aug 21st 2022). This would go against China’s Anti-

Terrorism  Act,  which  detailed  how  cultural  and  religious  practices  would  be

protected in the fight against extremism. She is also one of  many other voices

which accuse China of forced sterilisation in Xinjiang’s re-education facilities, and

she reiterates this accusation in the Portuguese article. The book which she wrote

with the aid of  a French journalist is featured in the first paragraphs,  titled “I

Survived  the  Chinese  Gulag”,  which  implicates  a  parallel  between  Xinjiang’s

vocational facilities and the Russian prison camps. The language of the article is

not  neutral,  as  it  appears  to  take  the  testimony  at  face  value  and  without

challenging questions that ascertain the veracity of her claims.

It wasn’t until  August 31st 2022 that the Office of  the High Commissioner

released its official “Assessment of human rights concerns in the Xinjiang Uyghur

Autonomous Region, People’s Republic of China.” In stark contrast to Bachelet’s

neutral statement after her six day visit to Xinjiang, China was accused of “serious

human rights violations (…) in the context of  the Government’s application of

counter-terrorism and counter-extremism strategies.” Though it lacked conclusive

evidence to ascertain the extent of  these violations, it maintained that it “may

involve elements of coercion and discrimination on religious and ethnic grounds”,

citing Western-based sources such as Reuters,  The New York Times and ASPI to

39



help determine the scope of these violations (OHCHR, 2022). It failed to find any

evidence of genocide, but it still lent credence to “reported instances of of the use

of  coercive measures, including forced abortion and forced sterilization, with a

view to limiting births” (OHCHR, 2022).

The positive tone of  Michelle Bachelet's  statement following  her visit  to

China in May is incongruous with the rhetoric of the report, which may be related

to the politicisation of  the subject in  the Western media.  In  response to the

OHCHR’s  report,  China’s  ambassador  Chen  Xu  reacted  negatively,  stating  on

September 9th that the Office of the High Commissioner had “closed the door of

cooperation by itself” and that “such an act deviates from the funding mission of

UN human rights bodies, namely promoting and protecting human rights through

dialogue and cooperation. It provokes confrontation and division, and poisons the

atmosphere of international human rights cooperation, thus brings far-reaching

harm to the international human rights cause”.

Reactions to OHCHR’s assessment came immediately after on September 1st

across multiple Western media articles. A  UN News article titled “Report about

China cites “grave human rights’  violations”  in Xinjiang”  provides a somewhat

neutral and concise summary of the report’s main arguments and China’s response

towards it (UN News, 2022). The article cites António Guterres, who highlights the

of  the OHCHR as an independent organisation of  the UN.  Whilst  the article

appeals to the continued cooperation between China and the United Nations,

other Western articles adopted a different approach. 

The Portuguese newspaper Jornal Económico, in an article titled “Report by

the UN about the Chinese region of  Xinjiang indicates possible crimes against

humanity”  (Jornal  Económico,  Sep 1st 2022),  writes  how the report was under

pressure by the United States and unnamed NGOs to be released, whilst China

was against its publication for being biased towards Western sources, and thus,

aligned with US interests. The importance of this report is not understated, as the

article spells out that the report is something akin to a “seal of approval” in favour

40



of past accusations of human rights abuses in Xinjiang. The article points out how

the term “genocide” was not present in the OHCHR’s assessment, but reiterates

the accusation by citing western governments like the United States, France, the

United Kingdom, the Netherlands and Canada for having done the same.  The

article then makes reference to the accusation against Bachelet herself  for not

being thorough enough in this report, made by different NGOs in favour of her

dismissal. Last but not least, the Portuguese outlet writes how there are at least “a

million  Muslims  imprisoned  in  these  political  re-education  camps”  (Jornal

Económico, Sep 1st 2022). It is relevant to remember that this figure had also been

used  in  2018  by  Omer Kanat  (President  of  the  WUC)  previously,  who in  an

interview  with  Max  Blumenthal  at  a  gathering  for  the  NED,  revealed  some

insecurity when asked how the 1 million Uyghur prisoners figure was obtained,

saying  how this figure had come from western media (Blumenthal  &  Hedges,

2018).

Reuters also addressed the OHCHR’s report in an article titled “Uyghurs in

Turkey disappointed by UN report on China’s Xinjiang”, by interviewing Uyghurs

living in Turkey about how they felt (Reuters, Sep 1st 2022). According to the news

outlet, they also expressed how the report was not “challenging enough” against

China’s actions, and that it had come too late. It then reiterates how Bachelet has

been criticised for this very reason by “diplomats and rights groups for being too

soft  on China”  (Reuters,  Sep 1st 2022),  whilst  also repeating  the accusation of

genocide made by the United States. 

This bias towards the U.S.A. is further expanded in another article of  the

same outlet,  titled  “U.S.  welcomes UN report  on  China’s  actions  in  Xinjiang”

(Reuters,  Sep  1st 2022).  It  begins  by  writing  “The United  States  on  Thursday

welcomed a United Nations report that said China may have committed crimes

against humanity in Xinjiang, saying it deepened Washington's concerns about

what it calls a genocide there against Uyghurs and other ethnic groups.”   This

accusation takes centre stage in the article, whilst Bachelet’s report which states

41



that  “China’s  “arbitrary  and  discriminatory  detention  may  constitute  crimes

against humanity” is left in second, which seems to imply a preference towards the

U.S.’  attitude against  China.  It  then  attempts  to  discredit  Chinese officials  by

stating how they “initially denied the existence of any detention camps, but later

admitted the government had set up "vocational training centres" necessary to

curb what it said was terrorism, separatism and religious radicalism in Xinjiang”

(Reuters,  Sep  1st 2022).  This  is  a  straw-man  fallacy  since  China’s  Act  Against

Terrorism  never  implied  the  use  of  detention  camps,  instead  of  vocational

facilities which are widely used  in the rest of  the country.  Therefore,  Chinese

officials stating that these facilities are meant for education is not an admittance of

guilt on the idea that these were some form of concentration camps.

The  Associated  Press also covered  the situation in the article “For exiled

Uyghurs,  UN report is  long-awaited vindication”  by giving voice to an alleged

Uyghur survivor from Xinjiang on her opinion regarding the report (Kang, Sep 1st

2022). Furthermore, it highlights how the report had been at the centre of a tug-

of-war between rights groups and the Chinese government, which had repeatedly

sought  to  stymie  its  publication.  It  largely  corroborates  earlier  reporting  by

researchers,  activist  groups  and  the  news  media,  while  steering  away  from

estimates and other findings that cannot be definitively proven” (Kang,  Sep 1st

2022). 

The latter appears to be a reference to the absence of the word “genocide” in

the report.  The article further highlights how the assessment is significant for

being a part of the United Nations, seen as a neutral organisation, because it aligns

with the long held accusations by Western countries like the U. S., the U.K and

France, while also pointing out the Chinese response towards it, in which Foreign

Ministry spokesperson Wang Wenbin accused it of  being false information in

service of Western powers.

The article further reiterates the idea that China has been manipulating the

“narrative” and going as far as coercing residents of Xinjiang into reading scripts

42



that denounced Western accusations. Another testimony, this time from an ethnic

Kazakh who allegedly spent almost a year in detention, reinforces this idea, by

stating that “she had she had been forced in the camps to sing and dance for

journalists  and  officials,  parrot  propaganda  and  pretend  life  was  great  there”

(Kang, Sep 1st 2022).

Another piece by the Associated Press (AP) titled “UN cites possible crimes

vs. humanity in China’s Xinjiang” further emphasized the clash between countries

in regards to human rights in Xinjiang: “The report has fanned a tug-of-war for

diplomatic influence with the West over the rights of the region’s native Uyghurs

and other ethnic groups” (Keaten & Lederer, Sep 1st 2022). 

It also cites “Western diplomats and U.N. officials” in stating that this report

had been ready “for months”,  as well  as Agnes Callamard, secretary general  of

Amnesty International:  “Beijing’s repeated denial  of  the human rights crisis in

Xinjiang rings ever-more hollow with this further recognition of the evidence of

ongoing crimes against humanity and other human rights violation in the region”

(Keaten & Lederer, Sep 1st 2022). 

It also highlights how the OHCHR’s report “made no mention of genocide”,

when “some countries, including the United States” have accused China of  this

crime. Additionally, Japan’s Chief Cabinet Secretary Hirokazy Matsuno is cited to

have welcomed the release of the assessment (Keaten & Lederer, 2022), which is

not unexpected given how often Japan aligns itself with the West and its turbulent

history with China itself.

The piece also writes that “In a statement from her office early Thursday,

Bachelet said she had wanted to take “the greatest care” to deal with responses and

input received from the Chinese government last week”, and that “such reports are

typically shared with the concerned country before final publication, but generally

to check facts — not to allow vetting or influence of  the final report.” Here,  it

seems as though the news outlet is implying that China meddled in the report by

43



vetoing, in one way or another, its content, which seems to clash with the general

narrative given how dissatisfied China’s response was towards the report. Clearly,

the country had little influence in its release.

It is also relevant to note Bachelet’s citation: “To be perfectly honest,  the

politicization of these serious human rights issues by some states did not help. I

appeal to the international community not to instrumentalize real, serious human

rights issues for political ends, but rather to work to support efforts to strengthen

the protection and  promotion of  human rights”,  to which the article ends by

writing how her trip had been criticised by NGOs, “the U.S. administration and

other governments as a public relations exercise for China” (Keaten & Lederer,

2022).

The New York Times, in an article titled “For Uyghurs, U.N. Report on China’s

Abuses Is Long-Awaited Vindication” (a curiously similar title to the first AP article

analysed) reiterates the accusations made against China over Xinjiang (Ramzy, Sep

1st 2022).  The  author  shows  an  apparent  interest  that  human  rights  activists

“increase pressure on businesses to distance themselves from China”, which would

more than likely affect the local population first and foremost (when it comes to

employment and income) rather than harming the government itself. 

The author also brings up how the report “did not go far enough in pushing

China for accountability” for not calling it a “genocide”, stating how this conclusion

was reached by the U.S. and the U.K. in order to increase its validity, as well as

correlating “a “stark” decline of Uyghur birthrates, the destruction of shrines and

mosques and curbs on Uyghur language instruction”  (Ramzy,  Sep 1st 2022)  to

genocide. This viewpoint is shared with Mehmet Tohti who is cited in the article,

being the director of Uyghur Rights Advocacy Project (which, as stated previously,

is an NGO with funding from the NED).

The  BBC  reacted  positively  to  the  report  as  well,  with  an  article  titled

“Uyghurs: China may have committed crimes against humanity in Xinjiang – UN”

44



in which they cite Omer Kanat from the WUC, who urges for a “swift international

response” (Murphy, Drury & Wong, Sep 1st 2022). The article includes aerial shots

of what they refer to as “Xinjiang’s Dabancheng detention centre”, which shows the

expansion of a facility complex from 2017 to 2022 without much description. It too

mentions how “The US and lawmakers in several other countries have previously

denounced China's actions in Xinjiang as a genocide, but the UN stopped short of

making the accusation”, further emphasizing the role of Western countries in this

investigation. It writes that: 

“China insists that the camps provide grateful and willing Uyghurs and other

Turkic minorities with lessons that steer them away from the dangers of terrorism

and extremism. In some regards, they bear a passing resemblance to schools, with

the rote learning of Chinese and the reciting of propaganda slogans.

But the cache goes further than ever before in showing the harsh, involuntary

nature of these facilities designed to target almost any aspect of Uyghur identity,

and replace it with an enforced loyalty to the Communist Party” (Murphy, Drury &

Wong, Sep 1st 2022).

This implies that they did not have a good grasp on the Chinese language

prior to going to these educational facilities. One could consider that learning the

official language of  their country would actually be inclusive,  and allow one to

communicate and participate in their society, rather than remain segregated and

divided by ethnic and linguistic reasons.  Integration seems to be a key part in

China’s Act Against Terrorism, but this is not the message conveyed in this article.

Instead, it relies on what the article calls the “Xinjiang Police Files”, which refers to

a “cache by a consortium of international journalists of which the BBC is part –

have formed the basis of a large part of reporting done by the BBC on the Uyghurs

in recent years” (Murphy, Drury & Wong, Sep 1st 2022).

The article,  like others before it,  also cite Uyghur dissatisfaction towards

having expectations that Bachelet would “be firmer on China overall", whilst also

45



citing  Bachelet’s  concerns  over  the  “politicisation”  of  the  region  by  “some

countries” (Murphy, Drury & Wong, Sep 1st 2022).

The Guardian (Davidson,  Sep 1st 2022)  takes a similar stance to its peers,

highlighting  the  accusations  of  crimes  against  humanity,  arbitrary  detention,

forced  labour,  forced  medication  and  sexual  abuse  and  the  criticism towards

China’s anti-extremism strategy in the article “Five key points from the UN report

on Xinjiang human rights abuses”. It brings up the lack of “genocide” in the report,

stating that “the UN didn’t call this a genocide, as the US government and others

have”,  to which the article also cites HRW as having determined that China is

committing  “crimes against humanity”  against ethnic minorities  in  the region

(Davidson, Sep 1st 2022). 

The author further elaborates on this dissatisfaction in another article, “‘Our

people are still trapped’: Uyghur exiles demand action on abuses”, in which she

goes further and writes how the report “demolished” China’s narrative, with the

testimony of  Uyghurs  who share  their  stories  and  reactions  to  the  report.  A

relevant point of this article is that it also mentions how the OHCHR’s assessment

has “credible indications” of forced sterilisation (Davidson, Sep 5th 2022).

In the French newspaper Le Monde (in collaboration with AP and the Agence

France-Presse), they write: “UN report on treatment of Uyghurs in China warns of

possible  'crimes against humanity'”  (Le Monde,  Sep 1st 2022).  Similarly to the

previous articles,  the idea of  a diplomatic “tug-of-war”  between countries over

Xinjiang  persists,  questioning  China’s  role  in  the  United  Nations  amid  these

accusations. China’s viewpoint is also cited, in which Wang Wenbin accuses the

UN rights office of becoming an “instrument” of “the US and the West against the

vast majority of developing countries”. 

The criticism against Bachelet over not challenging China enough  “when

other rights monitors had cited abuses against Muslim Uyghurs and others in

Xinjiang” is echoed here, ending the article by reasserting how China’s campaign

46



in Xinjiang imprisoned ethnic minorities in a “network of  prisons and camps”

(dismissing the term “training centres”), and that it continues to this day. Last but

not  least,  they recall  how “some countries,  including  the United  States,  have

accused Beijing  of  committing genocide in Xinjiang” (Le Monde,  Sep 1st 2022)

showing how the U.S. is ever-present in their source.

In an opinion article by  The Washington Post titled “The U.N.  report on

China’s  atrocities  against the Uyghurs is  damning”  (Washington Post,  Sep 2nd

2022),  it  is  quite perceptible to the reader to notice a certain  confrontational

attitude right in the first lines.  They state how “there are no surprises” in the

OHCHR’s report on China’s “brutal” human rights violations in Xinjiang (WaPo,

Sep 2nd 2022). It is interesting to point out that the term “damning” and its use in

“damning report” was, curiously,  also a common term in the previous two  The

Guardian articles, which had used them in this particular subject. In the summary

of  the report, the article spares no time to label the “vocational education and

training  centres  as  a  “sanitized  term for internment  camps”  or concentration

camps (WaPo, Sep 2nd 2022). 

The outlet takes the United States’ government words as gospel, stating how

the  alleged  human  rights  violations  “echo  what  many  other  institutions  had

already concluded”, then stating how the U.S. “rightly declared” China’s actions in

the region as “a genocide”  (WaPo,  Sep 2nd 2022).  The usage of  words such as

“rightly” imply a bias, as does their reliance on the words of the U.S. government.

They  also  state  that  “other  organization”  had  also  made  similar  accusations,

making a reference to a HRW article titled “Break Their Lineage,  Break Their

Roots”. 

In regards to the release of the report by Bachelet, and the subsequent 131-

page  response  from  China,  the  article  immediately  labels  it  as  “replete  with

propaganda  and  diversions”,  without  so  much  as  an  addressing  any  of  their

arguments  and  rebuking  them.  It  then  subtly  suggests  how  the  Biden

administration  “should  vigorously  enforce the  Uyghur Labour Prevention  Act,

47



which bans products from Xinjiang unless companies can prove they were not

manufactured with forced labour” (WaPo, Sep 2nd 2022), which makes it seem that

the WaPo is biased towards sanctioning the region, regardless if these sanctions

will  hurt  the  very  populace’s  lives  they  claim  to  care  about  rather  hurt  the

government. 

Last but not least,  they make a bold declaration that “Beijing  cannot be

allowed to continue committing atrocities with impunity” (WaPo, Sep 2nd 2022),

and that it is up to the international community to “follow through”. One can only

assume this means more sanctions against the country.

In a September 26th article by the Portuguese newspaper Diário de Notícias

titled “Uyghur activist in Lisbon” (Avó, Sep 26th 2022), Rushan Abbas takes centre

stage to bring awareness to a documentary which tells her story as a repressed

ethnic minority. The first line of the article tells us that the activist was “radicalised

in the U.S.”, which already tells us that her ideology and biases were shaped by her

life there, having left China for the U.S. in 1989. As stated previously, Abbas, served

as the Uyghur American Association’s (UAA) vice president and also worked for

Radio Free Asia (Campaign for Uyghurs, 2022), appearing to be affiliated to the

NED  (ISI  Consultants,  2018),  and  having  worked  as  a  Language  Specialist  at

Guantanamo Bay in 2003 (Arlan, 2019). 

The article tells us that Abbas’ is one of the reasons that Xinjiang and the

alleged  abuses  came to  be  known in  U.S.  society,  and  then  echoes  the  term

“concentration camps”  to describe what “the regime calls  re-education camps”

(Avó, Sep 26th 2022). The use of the term “regime” is interesting because it is often

used to discredit or delegitimise a government for being authoritarian or not as

liberal as most Western countries. Very rarely is the word used to describe Western

countries, even if they have authoritarian policies. Lastly, the article tells us that

Abbas had spoken in the U.S. Congress, having been in some way instrumental for

the approval of the Uyghur Labour Prevention Act (Avó, Sep 26th 2022).

48



On September 30th in another opinion article by  The New York Times, it

reads: “Why China’s Crimes in Xinjiang Cannot Go Unpunished” (Bequelin, Sep

30th 2022). Right from start, the reader is faced with sombre artwork: a lone officer

of the UN in bright blue colours and a clear illuminated face, and behind him a

legion of CPC officer in bright red colours, as well as darker shades of this very red.

Their  faces  are  obscured  by  shadows,  ominous-looking  and  unemotional.

Immediately, this evokes a feeling of uneasiness in the reader, which takes us back

to  the  Cold  War-era  propaganda  posters  that  warned  the  West  of  the  “Red

Menace”. Far from a neutral choice of artwork.

After a summary of the OHCHR’s findings, the author proceeds to justify a

conflict  with  China  by  saying  how  “the  stakes  extend  far  beyond  Xinjiang’s

borders”,  accusing  China of  undermining  “the U.N.’s  ability  to protect  human

rights”, and Human Rights Council (Bequelin, Sep 30th 2022). It further expands on

China’s so called “offensive” by citing the HRW (it’s relevant to point out that the

author himself  was  part  of  Amnesty  International  and  the HRW) on what  it

perceives to be an attempt by China to de-fund and discredit anything related to

the protection of human rights. It then reveals the “ultimate goal” of the CCP (a

misnomer, since it is officially called the Communist Party of China, or CPC): “to

cripple  the  international  community’s  ability  to  censure  countries  for  human

rights violations” (Bequelin, Sep 30th 2022).  

The usage of the word “regime” is once again used as a way to delegitimise,

citing the “rise of authoritarianism around the world” and how China uses this as a

way to gain leverage on these countries,  whilst  also implying  that China uses

“financial assistance and investments” (Bequelin, Sep 30th 2022) as a way to force

other countries into siding with them. At the same time, this is also an insult

towards these countries, since it implies they lack the sovereignty to make their

own decisions.

The author states that it is up to the Human Rights Council  to confront

China, suggesting options like “a mandate to conduct further investigation, which

49



has been done for Russian aggression in Ukraine and many other crises, and to

press for accountability”. If this does not happen, he author states that “inaction

would be a severe blow to the U.N. credibility” (Bequelin, Sep 30th 2022), forgetting

the fact that China itself called out the very same credibility after the OHCHR’s

report. In other words, one way or another, it appears that both sides have reason

to believe the U.N. is losing power in a way that could mirror the downfall of the

League of Nations.

Despite  the  OHCHR’s  assessment,  and  the  accusation  of  genocide  by

Western  countries  like  the  U.S.  and  the  U.K.,  the  vast  majority  of  what  is

considered to be the Global South joined in support of China on multiple events,

such  as  the  51st Human  Rights  Council  of  September  13th,  with  28  countries

criticising the OHCHR’s assessment,  and on September 26th with a total  of  68

countries supporting  China’s  role in Xinjiang.  In October 6 th,  a motion which

sought to  debate  China’s  role  in  Xinjiang  was  rejected  by  the  Human Rights

Council, with 17 countries who voted in favour of a debate: 

•  Czechia, Finland, France, Germany, Honduras, Japan, Lithuania, Luxembourg, Marshall

Islands, Montenegro, Netherlands, Paraguay, Poland, the Republic of Korea, Somalia, the

United Kingdom, the United States

19 who voted against it:

•  Bolivia,  Cameroon, China,  Côte d'Ivoire,  Cuba, Eritrea,  Gabon, Indonesia, Kazakhstan,

Mauritania,  Namibia,  Nepal,  Pakistan,  Qatar,  Senegal,  Sudan,  UAE,  Uzbekistan,  and

Venezuela

And 11 who abstained:

•  Argentina,  Armenia,  Benin,  Brazil,  Gambia,  India,  Libya,  Malawi,  Malaysia,  Mexico,

Ukraine.

50



On this matter,  an article by the Portuguese news outlet  O Público titled

“Human  Right  Council  Rejects  Motion  to  Debate  Abuse  Denouncements  in

Xinjiang”, the author highlights that the ones in favour of this motion were indeed

mostly from what one calls the “Western world”, marking the second time since

2006 that a motion was rejected (Lima, 2022). The media outlet Reuters is cited for

the result of the motion and the applause that followed it, the majority of which

are from the African and the Asian continents. 

The article also cites the Chinese HRC Ambassador Chen Xu, who stated that

“China rejects any presupposition that comes for this proposition categorically.”

The author then references the report made by the OHCHR, which was the basis

for the motion itself, citing the testimonies of Uyghur activists such as Haitiwaji

and Abbas (in previous articles) and from NGO investigations to give validity to

the report. Article makes reference to Michele Taylor, U.S. Amassador of the HRC,

who had stated that “no country in the Council  has a perfect record”  when it

comes  to  human  rights,  “which  includes  the  U.S.  and  China”  (Lima,  2022).

Likewise, Amnesty International is also cited, having shown dissatisfaction over

the result and questioning the credibility of the HRC.

More recently at the 76th UN General Assembly on October 31st, 50 countries

made a joint statement carried  out by Canada condemning China’s  actions in

China, while 66 countries made an opposing one delivered by Cuba, supporting

China. On a diplomatic level, it shows that the OHCHR’s report was not enough to

sway all members of the UN into condemning, though some authors will perhaps

justify this as a part China’s manipulation through economic investments in the

countries that support it.

51



9. Conclusions

Throughout this dissertation, I have attempted to argue that a bias towards

China’s de-radicalisation efforts permeates Western media narratives. Obviously,

this did not take into account every single article the Western media has to offer in

regards  to  China,  the  Uyghurs  and  Xinjiang,  so  I  cannot  make  any  kind  of

generalisation,  positive or not,  that uniformly applies to every Western media

outlet. From the articles I have analysed, a great majority of them appear to follow

the same kind of narrative against China, with many sharing the same sources that

contradict China’s statements.

The reason I believe these sources are worthy of discussion and criticism, is

because they were never neutral to begin with. They already had some kind of bias

towards  China,  whether  because  of  foreign  policy,  desire  for  autonomy,  or

ideological incompatibility. This isn’t to say that, if  Western media were to cite

more Chinese sources it would suddenly become neutral. Chinese media has its

own bias, in favour of itself. But it would be naive to believe that the media from

the West is not as biased as China’s.

When the majority of claims in an outlet is almost exclusively from sources

like  NGOs which  display  ulterior interests  in  antagonising  China,  it  becomes

imbalanced towards it.  Even when Chinese sources are cited,  they are seen as

almost untrustworthy.  And when Western dignitaries go to China and describe

their visit in a favourable way, more often than not they are described as not being

harsh or thorough enough, or manipulated by state agents.

China,  like any other nation in  the world,  is  not perfect and  should  be

scrutinized. But, in terms of media narrative, this should be developed in a concise

and coherent manner, striking a balance between confirmed sources from both

sides. China’s De-Radicalisation Strategy has many issues which can and should be

addressed, but the point of this dissertation wasn’t to comment on it, but rather

analyse the Western media narrative about it,  if  it  was biased,  how this  bias

52



displayed itself and if their motives align with the U.S.. And according to the data,

I can conclude they are indeed aligned.

Whether knowingly or not,  Western outlets cite NGOs which are clearly

under the influence of  the US, be it ideologically or for their funding. At that

moment, the narrative will have a bias that aligns itself with said NGO. In turn, if

the organisation in question has a perspective that lines up with US interests, then

the State has already reaped the benefits of their funding.

Western propaganda is most powerful when it can dominate the creation of

information and truth itself, making any criticism or alternative unimaginable. It

is crucial to remember in this situation that the United States and its allies are in

the  minority  when  it  comes  to  criticizing  Chinese  policy  in  Xinjiang,  being

commended by the Organisation of Islamic Cooperation (composed of 57 member

states, 48 of them Muslim-majorities) in the 46th Session of the Council of Foreign

Ministers (1-2 March 2019). 

Additionally,  in the 41st Session of the Human Rights Council (July 9th 2019),

50 countries (e.g. Angola, Bangladesh, Bolivia, Cuba, Egypt, Iraq, Mozambique,

Nigeria,  Palestine,  Russia,  Syria,  etc.)  stood  in  support  of  China’s  policy  in

Xinjiang, whilst 22 primarily western countries criticised it (e.g. Australia, Canada,

France, Germany, Spain, Sweden, the U.K., etc.). A similar disparity was witnessed

in the 74th Session of the General Assembly of the United Nations (October 29 th

2019), with 57 countries supporting China and 24 countries criticising it, as well as

the  44th United  Nations  Human Rights  Council  (July  2020),  with  46  and  27

countries respectively. 

What is interesting to note about these results is how they correlate with the

Global North, which tends to follow a western viewpoint, and the Global South,

which generally defended China in these joint statements (with exceptions on

both sides, as is the case of countries like Russia and Serbia which are technically

inserted in the Global North but sided with China). This pattern repeated in the

53



75th Session of the General Assembly (October 6th 2020), the 47th Human Rights

Council (June 22nd 2021), the 50th Human Rights Council Session (June 14th 2022)

and the 76th UN General Assembly (October 31st 2022).

It  is  relevant  to  note  that  the  timing  and  context  of  these  accusations,

coincided with the China-U. S. trade war (which is still ongoing as of 2022) as well

as the development of  the Belt and Road Initiative,  of  which Xinjiang is a key

node.

In order to further demonstrate the relevancy of  these concerns towards

Western media narrative, there are two measures taken by the United States and

the United Kingdom as a consequence of  the Chinese Human Rights violation

narrative: on the one hand, in September 2020, the US imposed sanctions towards

the importation  of  cotton  and  clothing  from Xinjiang  due to  “forced  labour”

concerns (Global Times, 2020).

On the other hand, U.S. Customs and Border Patrol would also take over

products products (from cotton to tomatoes) which came from the Autonomous

Region (CBP, 2021). The U.K. would follow suit and declare similar sanctions. (U.K.

Foreign Affairs, 2021). These decisions are well aware of the fact that the cotton

and tailoring sectors are crucial for Xinjiang’s economic growth and stability, and

how many citizens from the region (not just minorities) depend on it (Xinhua,

2018). 

One could speculate that this is exactly the intention of Western sanctions,

to increase the poverty of the very citizens they claim to be worried about and to

incite them towards separatism (Haq, 2018).

From a geopolitical viewpoint, the goal of these denouncements are two-fold:

to signal to the world that Western countries are concerned with Human Rights

Violations  and  to create unrest through  proxies  in  the target  country:  China,

perhaps a great example of Chomsky’s fifth filter in his propaganda model: Anti-

Communism, Ideology and Fear (Chomsky & Herman, 2011).

54



One could also highlight how useful such narratives are as a diversion from

the  West’s  own  societal  issues.  The  narratives  towards  “Uyghur  genocide”  or

“Uyghur mass internment”, combined with the normalisation of keywords such as

the “need” to “contain” China (as if it were some kind of disease) further promotes

a hostile language, which may decrease tolerance between Chinese and Western

societies. 

The  purpose  of  this  dissertation  is  to  demonstrate  that  Western  media

narratives  adopt  a  more  nuanced  overview  of  countries  like  China,  without

labelling those who share opposing perspectives from the country as “paid actors”

(Mozur, Zhong, Krolik & Aufrichti, 2021). No matter who is right or wrong, in the

end, it appears that the common people are the ones who suffer the most at the

whims of the powerful and the world media perception loses insight for what is

really going on.

55



BIBLIOGRAPHY

Bradley, J. (2015) The China Mirage: The Hidden History of American Disaster in 

Asia. Little, Brown and Company.

Chomsky, N., & Herman, E. S. (2011). Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media. Pantheon Books.

Dickens, M. (1990) The Soviets In Xinjiang Mark Dickens. Academia. Retrieved 

October 20th 2022, from: 

https://www.academia.edu/398262/The_Soviets_In_Xinjiang

Fairclough, N. (2003) Analysing Discourse. Routledge, New York.

Fairclough, N. (1995) Media Discourse. Oxford University Press, London.

Foucault, M. (1997) A Ordem do Discurso. Relógio d’ Água, Lisboa.

Hadjab, K. R., & Filali, B. (2021). News as propaganda. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

http://bib.univ-oeb.dz:8080/jspui/bitstream/123456789/11780/1/memoir.pdf

Haiphong, D. & Sirvent, R. (2019). American Exceptionalism and American 

Innocence: A People's History of Fake News―From the Revolutionary War to

the War on Terror. Skyhorse.

Hartley, J. (2002) Communication, Cultural and Media Studies. Palgrave 

Macmillan, New York.

Immerwahr, D. (2020). How to Hide an Empire: A History of the Greater United 

States. Farrar, Straus and Giroux; Picador.

56



Kellner, D. (2004). “9/11, spectacles of terror, and media manipulation.” Tell Me Lies 

Propaganda and Media Distortion in the Attack on Iraq. Ed. David Miller. 

London: Pluto Press. Pdf.

Jaffer, N. (2021). Fake News and Disinformation in Modern Statecraft. Institute of 

Regional Studies.

Jaworski, A. & Coupland, N., (2000) Perspectives on Discourse Analysis. In A. 

Jaworski & N. Coupland (eds.), The Discourse Reader, Routledge, London, 

pp. 1-44.

ISI Consultants (2018) Rushan Abbas. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20181207031224/https://www.isi-

consultants.com/rushan-abbas/

Ministry of Education of the People’s Republic of China (2016, Jul. 6). 2015 

National Education Development Statistical Bulletin. Retrieved October 20th

2022, from: 

http://www.moe.gov.cn/srcsite/A03/s180/moe_633/201607/t20160706_2709

76.html

National Endowment for Democracy. (2018) XINJIANG / EAST TURKESTAN 

(CHINA) 2018. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20210110160712/https://www.ned.org/region/

asia/xinjiang-east-turkestan-china-2018/

Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (2018, Aug. 

13). Committee on the Elimination of Racial Discrimination reviews the 

report of China Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2018/08/committee-elimination-

racial-discrimination-reviews-report-china?LangID=E&NewsID=23452

57



Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights  (2022, Aug. 

31st) OHCHR Assessment of human rights concerns in the Xinjiang Uyghur 

Autonomous Region, People’s Republic of China. Retrieved October 25th 

2022, from: 

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/countries/2022-08-

31/22-08-31-final-assesment.pdf

Organisation of Islamic Cooperation (2019, Mar. 2) Resolutions on Muslim 

Communities and Muslim Minorities in the Non-OIC Member States 

Adopted by the 46th Sessions of the Council of Foreign Ministers. Retrieved 

October 20th 2022, from: https://www.oic-oci.org/docdown/?

docID=4447&refID=1250

Perdue, P. (2010, Sep. 30) China Marches West: The Qing Conquest of Central 

Eurasia Paperback – Illustrated.

Pilger, J. (2020, Jan. 01). The Coming War on China. Youtube. Retrieved October 

20th 2022, from: https://www.youtube.com/watch?v=vAfeYMONj9E

Richardson, J. (2007) Analysing Newspaper. Palgrave Macmillan, New York.

Roeh,  I.  (1989)  Journalism  as  Storytelling,  Coverage  as  Narrative.  American

Behavioural Scientist, vol. 33, nº 2, November/December, pp. 162-168.

Schultz, J. (2003) Reviving the fourth estate: Democracy, accountability and the 

Media. Cambridge University Press. 

White House (2017, Dec.). National Security Strategy of the United States of 

America.  Retrieved October 20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20190128003511/https://www.whitehouse.gov/

wp-content/uploads/2017/12/NSS-Final-12-18-2017-0905-2.pdf

United Nations Press Statement (2002, Dec. 9) Press Statement on the UN 

Designation of The Eastern Turkistan Islamic Movement. Retrieved October 

58



20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20150414062251/https://www.treasury.gov/

press-center/press-releases/Pages/po3415.aspx

United Kingdom. Foreign Affairs (2021, Jan. 12). Press release – UK Government 

announces business measures over Xinjiang human rights abuses. Retrieved 

October 20th 2022, from: https://www.gov.uk/government/news/uk-

government-announces-business-measures-over-xinjiang-human-rights-

abuses

United States of America. U.S. Customs and Border Protection (2021, Jan. 13) CBP. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-issues-

region-wide-withhold-release-order-products-made-slave

U.S. Department of State (2017). 2017 Report on International Religious Freedom: 

China (Includes Tibet, Hong Kong, and Macau). Retrieved October 20th 

2022, from: https://www.state.gov/reports/2017-report-on-international-

religious-freedom/china-includes-tibet-hong-kong-and-macau/

NEWS ARTICLES:

Agence France-Presse (2019, Jan. 7) China invites UN observers to restive region of 

Xinjiang, but with 'conditions'. Dawn. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.dawn.com/news/1456065

Agência Lusa (2022, Jul. 15) Presidente chinês visita Xinjiang, onde China é acusada 

de violar direitos humanos. Observador. Retrieved October 28th 2022, from:

https://observador.pt/2022/07/15/presidente-chines-visita-xinjiang-onde-

china-e-acusada-de-violar-direitos-humanos/

Amnesty International (2018, Sep.) Up to one million detained in China’s mass “re-

education” drive. Retrieved October 20th 2022, from: 

59



https://www.amnesty.org/en/latest/news/2018/09/china-up-to-one-

million-detained/

Arlan, R. (2019, Dec. 12) A Reddit AMA Claiming To Be A Uyghur Quickly Exposes A

CIA Asset Slandering China. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://medium.com/@bobbyarlan/a-reddit-ama-claiming-to-be-a-

uiyghur-quickly-exposes-a-cia-asset-slandering-china-1d667c098b77

Associated Press of Pakistan (2019, Jan. 24) Pakistani diplomat narrates visit to 

China's Xinjiang. The News International. Retrieved October 20th 2022, 

from: https://www.thenews.com.pk/latest/422970-pakistani-diplomat-

narrates-visit-to-chinas-xinjiang

Austin, R., Buckley, C. (2019, Nov 16) ‘Absolutely No Mercy’: Leaked Files Expose 

How China Organized Mass Detentions of Muslims. The New York Times. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/11/16/world/asia/china-

xinjiang-documents.html?action=click&module=Top

%20Stories&pgtype=Homepage

Australian Strategic Policy Institute (2018, Nov. 1) Mapping Xinjiang’s ‘re-education’

camps. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.aspi.org.au/report/mapping-xinjiangs-re-education-camps

Avó, C. (2022, Sep. 26) Ativista uigur em Lisboa. Diário de Notícias. Retrieved 

November 16th 2022, from: https://www.dn.pt/internacional/ativista-uigur-

em-lisboa-15190087.html

Bequelin, N. (2022, Sep. 30) Why China’s Crimes in Xinjiang Cannot Go 

Unpunished. The New York Times. Retrieved November 17th 2022, from: 

https://www.nytimes.com/2022/09/30/opinion/international-world/china-

human-rights-xinjiang-un.html

60



Blumenthal, M., Hedges, T. (2018, Aug. 20) Inside America’s meddling machine: 

NED, the US-funded org interfering in elections around the globe. Retrieved 

October 20th 2022, from:  https://thegrayzone.com/2018/08/20/inside-

americas-meddling-machine-the-us-funded-group-that-interferes-in-

elections-around-the-globe/

Campaign for Uyghurs (2022) Campaign for Uyghurs – Leadership. Retrieved 

October 20th 2022, from:  https://campaignforuyghurs.org/leadership/

China Daily (2019, Oct. 31) Statement at the UN supports China on Xinjiang. 

China.org. Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.china.org.cn/world/2019-10/31/content_75358278.htm

Chinese Human Rights Defenders (2018, Aug. 3). China: Massive Numbers of 

Uyghurs & Other Ethnic Minorities Forced into Re-education Programs. 

Retrieved October 20th 2022, from: https://www.nchrd.org/2018/08/china-

massive-numbers-of-uyghurs-other-ethnic-minorities-forced-into-re-

education-programs/

Cobiella, K. (2015, May 24) Denmark De-Radicalization Program Aims to 

Reintegrate, Not Condemn. NBC News. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.nbcnews.com/storyline/isis-terror/denmark-de-

radicalization-n355346

Cyber Law Outpost (2018, Oct 10). "Xinjiang Uygur Autonomous Region De-

radicalization Regulations" announced for implementation. Guancha. 

Retrieved October 20th 2022, from:

https://www.guancha.cn/politics/2018_10_10_474949.shtml

Davidson, H. (2022, Sep. 1) Five key points from the UN report on Xinjiang human 

rights abuses. The Guardian. Retrieved November 12th 2022, from: 

https://www.theguardian.com/world/2022/sep/01/five-key-points-from-

the-un-report-on-xinjiang-china-human-rights-abuses-uyghur-muslims

61



Davidson, H. (2022, Sep. 1) ‘Our people are still trapped’: Uyghur exiles demand 

action on abuses. The Guardian. Retrieved November 12th 2022, from: 

https://www.theguardian.com/world/2022/sep/05/uyghur-exiles-demand-

action-abuses-china-xinjiang-un-report

Dere, W. (2022, May 14) Uyghur Rights Advocacy Project takes Canadian 

government to court, hints at extent of their NED funding. The Canada Files.

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.thecanadafiles.com/articles/uygur-separatist-organization-

takes-canadian-government-to-court-hints-at-extent-of-their-ned-funding

Dooley, B. (2018, Oct. 25) Inside China’s Internment Camps: Tear Gas, Tasers and 

Textbooks. Agence France-Presse. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.afp.com/en/inside-chinas-internment-camps-tear-gas-tasers-

and-textbooks

Douthat, R. (2021, Sep. 11). What Comes After the 9/11 Era? The New York Times. 

Retrieved October 20th 2022, from: https://archive.is/AUhUp

Eve, F. (2018, Nov. 3). China needs to hear from its peers it cannot commit ethnic 

cleansing in Xinjiang. The Guardian. Retrieved October 21st, 2022, from 

https://www.theguardian.com/world/2018/nov/03/china-is-committing-

ethnic-cleansing-in-xinjiang-its-time-for-the-world-to-stand-up

Foreign Policy (2018, Feb. 28) A Summer Vacation in China’s Muslim Gulag. 

Retrieved October 20th 2022, from: https://foreignpolicy.com/2018/02/28/a-

summer-vacation-in-chinas-muslim-gulag/

Goldberg, A., Clifton, H. (2020, Mar. 10) De-radicalisation approach needs 

'fundamental review' - Prison Officers' Association. BBC. Retrieved October 

20th 2022, from: https://www.bbc.com/news/uk-51801724

62



Haitiwaji, G., & Morgat, R. (2021, Jan. 12) ‘Our souls are dead’: how I survived a 

Chinese ‘re-education’ camp for Uyghurs. The Guardian. Retrieved October 

25th 2022, from: https://www.theguardian.com/world/2021/jan/12/uighur-

xinjiang-re-education-camp-china-gulbahar-haitiwaji

Haq, I. (2018) Xinjiang, BRI and ‘Islamic Card’. Daily Times. Retrieved October 20th

2022, from: https://dailytimes.com.pk/320694/xinjiang-bri-and-islamic-

card/amp/?

utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&__twitter_impression=true

Human Rights Watch (2017, Sep. 10) China: Free Xinjiang ‘Political Education’ 

Detainees. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.hrw.org/news/2017/09/10/china-free-xinjiang-political-

education-detainees

Kang, D. (2022, Sep. 1) For exiled Uyghurs, UN report is long-awaited vindication. 

Associated Press. Retrieved November 9th 2022, from: 

https://apnews.com/article/china-un-report-on-uyghur-crackdown-in-

xinjiang-ccd2a6900d2152c99afe9e39d2b9b2b9

Keaten, J. (2022, Sep. 1) UN cites possible crimes vs. humanity in China’s Xinjiang. 

Associated Press. Retrieved November 9th 2022, from: 

https://apnews.com/article/china-beijing-united-nations-michelle-

bachelet-government-and-politics-6fa4626b3b60a722eb355c56ef1a67ec

Jornal Económico & Lusa. (2022, Sep. 1) Relatório da ONU sobre região chinesa de 

Xinjiang indica possíveis crimes contra a humanidade. O Jornal Económico. 

Retrieved November 6th 2022, from: 

https://jornaleconomico.pt/noticias/relatorio-da-onu-sobre-regiao-

chinesa-de-xinjiang-indica-possiveis-crimes-contra-a-humanidade-931344

Le Monde, AP & AFP (2022, Sep. 1) UN report on treatment of Uyghurs in China 

warns of possible 'crimes against humanity'. Le Monde. Retrieved November

63



13th 2022, from: 

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2022/09/01/un-publishes-

xinjiang-report-on-uighur-repression_5995439_4.html

Lima, A. (2022, Aug. 21) Sobreviver a Xinjiang para gritar bem alto: “Sempre que a 

China me ataca, sinto-me poderosa”. O Público. Retrieved November 3rd 

2022, from: https://www.publico.pt/2022/08/21/mundo/noticia/sobreviver-

xinjiang-gritar-bem-alto-china-ataca-sintome-poderosa-2016488

Lima, A. (2022, Oct. 6) Conselho dos Direitos Humanos da ONU chumba moção 

para debater denúncias de abusos em Xinjiang. O Público. Retrieved 

November 19th 2022, from: 

https://www.publico.pt/2022/10/06/mundo/noticia/conselho-direitos-

humanos-onu-chumba-mocao-debater-denuncias-abusos-xinjiang-

2023036

Liu, D. (2017, Apr. 5) 'Government helped me on my way to 'home'.' Xinjiang Daily. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20170911122947/http://www.xinjiangyaou.com

/xinjiang/002/1455513.shtml 

Martina, M., Brunnstrom, D., Singh, K., et al. (2022, Sep. 1) U.S. welcomes UN 

report on China's actions in Xinjiang. Reuters. Retrieved November 7th 

2022, from: https://www.reuters.com/world/china/us-welcomes-un-report-

saying-china-may-have-committed-crimes-against-humanity-2022-09-01/

Mizutani, N. (2018, Mar. 13) More than 890,000 inmates in Uyghur concentration 

camps. Newsweek Japan. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.newsweekjapan.jp/stories/world/2018/03/89-3_1.php

Mozur, P., Zhong, R., Krolik, A., Aufrichti, A. (2021, Dec. 13). How Beijing 

Influences the Influencers. The New York Times. Retrieved October 20th 

2022, from: 

64



https://www.nytimes.com/interactive/2021/12/13/technology/china-

propaganda-youtube-influencers.html

Murphy, M., Drury, F., & Wong, T. (2022, Sep. 1) Uyghurs: China may have 

committed crimes against humanity in Xinjiang – UN. BBC. Retrieved 

November 11th 2022, from: https://www.bbc.com/news/world-asia-

62744522

Nebehay, S. (2018, Aug. 10) U.N. says it has credible reports that China holds 

million Uighurs in secret camps. Reuters. Retrieved October 20th 2022, from:

https://www.reuters.com/article/us-china-rights-un/u-n-says-it-has-

credible-reports-that-china-holds-million-uighurs-in-secret-camps-

idUSKBN1KV1SU

Nierenberg, A. (2022, May 29) Your Monday Briefing: A ‘Toothless’ Trip to Xinjiang. 

The New York Times. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.nytimes.com/2022/05/29/briefing/china-un-bachelet-

xinjiang-asia.html

Norton, B., Singh, A. (2018, Aug. 23) No, the UN did not report China has ‘massive 

internment camps’ for Uighur Muslims. The Grayzone. Retrieved October 

20th 2022, from: https://thegrayzone.com/2018/08/23/un-did-not-report-

china-internment-camps-uighur-muslims/

Nossiter, A. (2018, Feb. 23) France Toughens Stance in Combating Radicals in 

Prisons and Schools. The New York Times. Retrieved October 20th 2022, 

from: https://www.nytimes.com/2018/02/23/world/europe/france-tough-

new-anti-islamist-policies-in-schools-and-prisons.html

UN News. (2022, Sep. 1) Relatório sobre a China cita “graves violações de direitos 

humanos” em Xinjiang. United Nations. Retrieved November 4th 2022, 

from: https://news.un.org/pt/story/2022/09/1799872

65



Qiao Collective (2022, Sep. 13) Sinophobia Inc: Understanding the Anti-China 

Industrial Complex. Retrieved October 20th 2022, from:   

https://www.qiaocollective.com/articles/sinophobia-inc

Qiao Collective (2022, Sep. 21). Xinjiang: A Report and Resource Compilation. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.qiaocollective.com/education/xinjiang

Radio Free Asia (2018, Jan 22). Around 120,000 Uyghurs Detained For Political Re-

Education in Xinjiang’s Kashgar Prefecture. Retrieved October 20th 2022, 

from: https://www.rfa.org/english/news/uyghur/detentions-

01222018171657.html

Rajagopalan, M. (2020, Feb. 15). She Escaped One Of China’s Brutal Internment 

Camps For Muslims. Now She Could Be Sent Back. Buzzfeed. Retrieved 

October 20th 2022, from: 

https://www.buzzfeednews.com/article/meghara/china-uighur-xinjiang-

kazakhstan

Ramzy, A. (2022, Sep. 1) For Uyghurs, U.N. Report on China’s Abuses Is Long-

Awaited Vindication. The New York Times. Retrieved November 10th 2022, 

from: https://www.nytimes.com/2022/09/01/world/asia/china-xinjiang-

uyghurs.html

Robin, M. (2020, Feb. 15) The think tank behind Australia's changing view of China.

Australian  Financial  Review.  Retrieved  October  20th 2022,  from:

https://www.afr.com/policy/foreign-affairs/the-think-tank-behind-

australia-s-changing-view-of-china-20200131-p53wgp

Samuel, S. (2021, Mar. 10)  China’s genocide against the Uyghurs, in 4 disturbing

charts.  Vox.  Retrieved  October  20th 2022,  from:

https://www.vox.com/future-perfect/22311356/china-uyghur-birthrate-

sterilization-genocide

66



Singh, A. (2020 Mar. 5) Inside the World Uyghur Congress: The US-backed right-

wing regime-change network seeking the ‘fall of China’. The Grayzone. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://thegrayzone.com/2020/03/05/world-uyghur-congress-us-far-right-

regime-change-network-fall-china/ 

Stewart, P. (2019, May 3) China putting minority Muslims in 'concentration camps,'

U.S. says. Reuters. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.reuters.com/article/us-usa-china-concentrationcamps/china-

putting-minority-muslims-in-concentration-camps-u-s-says-

idUSKCN1S925K 

Sun, Y. F. (2019, Jul. 8). Breaking down the BBC’s visit to Hotan, Xinjiang. Medium. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://medium.com/@sunfeiyang/breaking-down-the-bbcs-visit-to-

hotan-xinjiang-e284934a7aab

Telesur (2019, Jun. 13) China Invites UN To Visit 'Education Centers' in Xinjiang. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.telesurenglish.net/news/China-Invites-UN-to-Visit-

Education-Centers-in-Xinjiang-20190613-0004.html

The Economist (2019, Jul. 27) Chinese actions in Xinjiang become a matter of 

international dispute. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.economist.com/china/2019/07/27/chinese-actions-in-

xinjiang-become-a-matter-of-international-dispute

The Editorial Board (2022, Sep. 2) The U.N. report on China’s atrocities against the 

Uyghurs is damning. The Washington Post. Retrieved November 14th 2022, 

from: https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/09/02/un-report-

china-uyghurs-xinjiang/

67



The Global Times (2020, Sep. 15) China urges US to stop restrictions on Xinjiang 

cotton exports. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.globaltimes.cn/content/1200947.shtml

The Washington Post (2018, Oct. 11) China finally admits it is building a new 

archipelago of concentration camps. Will the world respond? Retrieved 

October 20th 2022, from: 

https://www.washingtonpost.com/opinions/china-finally-admits-it-is-

building-a-new-archipelago-of-concentration-camps-will-the-world-

respond/2018/10/11/fb3b6004-ccc6-11e8-a3e6-44daa3d35ede_story.html

The Washington Post (2019, Jan 7) China has launched a massive campaign of 

cultural extermination against the Uighurs. Retrieved October 20th 2022, 

from: https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/china-

has-launched-a-massive-campaign-of-cultural-extermination-against-the-

uighurs/2019/01/07/efe03c9c-12a4-11e9-b6ad-9cfd62dbb0a8_story.html

The Washington Post (2020, Jul. 6) What’s happening in Xinjiang is genocide. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/whats-

happening-in-xinjiang-is-genocide/2020/07/06/cde3f9da-bfaa-11ea-9fdd-

b7ac6b051dc8_story.html 

Tiashan Net. (2019, Jul 19) Joint Letter to Mike Pompeo Secretary of State, the 

United States of America From Scholars and Religious Personnel in Xinjiang. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

http://english.ts.cn/system/2019/07/19/035791736.shtml 

Tong, L. (2019, Dec. 9) Why are western media silent on China’s documentaries on 

Xinjiang? CGTN. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://news.cgtn.com/news/2019-12-08/Why-are-western-media-silent-

on-China-s-documentaries-on-Xinjiang--MgdvJJmMfu/index.html 

68



Wang, V., Ramzy, A. (2022, May 27) As U.N. Rights Chief Visits China, Some Fear 

She’ll Become Part of the Spin. The New York Times. Retrieved October 20th 

2022, from: https://www.nytimes.com/2022/05/27/world/asia/un-china-

xinjiang.html

World Bank (2019, Nov. 11) World Bank Statement on Review of Project in Xinjiang, 

China. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.worldbank.org/en/news/statement/2019/11/11/world-bank-

statement-on-review-of-project-in-xinjiang-china

World Uyghur Congress (2017, Aug. 1) Internment Camps. Retrieved October 20th 

2022, from: https://www.uyghurcongress.org/en/political-indoctrination-

camps/

Usta, B., Erkoyun, E., Macfie, N. (2022, Sep. 1) Uyghurs in Turkey disappointed by 

UN report on China's Xinjiang. Reuters. Retrieved November 7th 2022, 

from: https://www.reuters.com/world/china/uyghurs-turkey-disappointed-

by-un-report-chinas-xinjiang-2022-09-01/

Xiaoxun, L., Jia, C., Hooi, A. (2009, Jul. 6). Death toll in Xinjiang riot rises to 140. 

China Daily. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.chinadaily.com.cn/china/2009-07/06/content_8384017.htm

Xie, W., Bai, Y. (2019, Jan. 24). Diplomatic envoys, foreign journalists praise 

Xinjiang’s stability, economic development. People’s Daily. Retrieved 

October 20th 2022, from: http://en.people.cn/n3/2019/0124/c90000-

9540955.html

Xinhua (2013, Oct. 30). Police identify Tiananmen car crash as terrorist attack. The 

Global Times. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.globaltimes.cn/content/821389.shtml

69



Xinhua (2014, Apr. 3). Int'l condemnation grows in wake of Kunming terror attack. 

China Daily. Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.chinadaily.com.cn/china/2014-03/04/content_17321831.htm

Xinhua (2015, Mar. 4). Anti-Terrorism Law of the People's Republic of China. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20201102171651/http://www.china.com.cn/

legal/2015-12/28/content_37406693.htm

Xinhua (2017, Jun. 1). Human Rights in Xinjiang – Development and Progress. The 

State Council of the People’s Republic of China. Retrieved October 20th 

2022, from: 

http://english.www.gov.cn/archive/white_paper/2017/06/01/content_281475

673512156.htm

Xinhua (2019, Jan. 8). Diplomatic envoys from 12 countries visit Xinjiang. Xinhua 

Net. Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.xinhuanet.com/english/2019-01/08/c_137729175.htm

Xinhua (2019, Mar. 18). White paper on anti-terrorism, human rights protection in 

Xinjiang. The State Council Information Office of the People’s Republic of 

China.Retrieved October 20th 2022, from: 

https://web.archive.org/web/20210308223807/https://www.chinadailyhk.co

m/articles/196/188/95/1552893904882.html

Xinhua (2019, Jul. 23). Journalists from 24 countries visit Xinjiang. China Daily. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.chinadaily.com.cn/a/201907/23/WS5d36bc78a310d830564008e4

.html

Xinhua (2021, Jun. 14). Xinjiang's population increases 18.5 % over past decade. 

Xinhua Net. Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.xinhuanet.com/english/2021-06/14/c_1310006801.htm

70



Xinhua (2019, May 18) Pic story: young man's cultural and creative shop in 

Kashgar, NW China's Xinjiang. Xinhua Net. Retrieved October 20th 2022, 

from: http://www.xinhuanet.com/english/2019-05/18/c_138069671_2.htm

Xinhua (2018, Oct. 23) Across China: Cotton picking lifts Xinjiang locals out of 

poverty Retrieved October 20th 2022: 

http://www.xinhuanet.com/english/2018-10/23/c_137552660.htm

Xinjiang Daily (2014, May 25). Notice on cracking down on violent terrorist 

activities in accordance with the law. Central Government Portal. Retrieved 

October 20th 2022, from: 

http://www.gov.cn/xinwen/2014-05/25/content_2686604.htm

Xinjiang People’s Congress (2014, May 25). Xinjiang Uyghur Autonomous Region 

De-extremification Regulations. Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.xjpcsc.gov.cn/article/225/lfgz.html

Zenz, A., (2018, May 15) New Evidence for China’s Political Re-Education Campaign 

in Xinjiang. Jamestown. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://jamestown.org/program/evidence-for-chinas-political-re-

education-campaign-in-xinjiang/

Zenz, A., (2018, Sep) "Thoroughly Reforming Them Towards a Healthy Heart 

Attitude" - China's Political Re-Education Campaign in Xinjiang. Academia. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.academia.edu/37353916/NEW_Sept_2018_Thoroughly_Reform

ing_Them_Towards_a_Healthy_Heart_Attitude_Chinas_Political_Re_Educ

ation_Campaign_in_Xinjiang

Zenz, A., (2022) Victims of Communism Memorial Foundation – Research. 

Retrieved October 20th 2022, from: 

https://victimsofcommunism.org/programs/research-programs/ 

71



Zenz, A., Leibold, J. (2016, Dec. 23) Beijing’s Eyes and Ears Grow Sharper in 

Xinjiang. Foreign Affairs. Retrieved October 20th 2022, from: 

https://www.foreignaffairs.com/china/beijings-eyes-and-ears-grow-

sharper-xinjiang

Zaobao (2019, Jul. 13) Ambassadors from 37 countries including Saudi Arabia, 

Russia, and other countries support China's Xinjiang policy. Retrieved 

October 20th 2022, from: 

https://www.zaobao.com.sg/realtime/china/story20190713-972151

Zhang, A., Wallis, J., & Meers, Z. (2021). Strange bedfellows on Xinjiang: The CCP, 

fringe media and US social media platforms. Australian Strategic Policy 

Institute. Retrieved October 20th 2022, from: 

http://www.jstor.org/stable/resrep31494

Zhao, H. (2019, Nov. 16). XinJiang: Facts Vs. Fiction. Medium. Retrieved October 

20th 2022, from https://leohezhao.medium.com/xinjiang-facts-vs-fiction-

bdc2aa403c91

Zhou, L. (2019, Apr. 30). Why China’s belt and road loans may not be the debt trap 

other countries fear. South China Morning Post. Retrieved October 20th 

2022, from: 

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3008326/why-

chinas-belt-and-road-loans-may-not-be-debt-trap-other

72



APPENDICES

73



APPENDIX I. Observador’s Article

74



75



APPENDIX II. O Público’s Article

76



APPENDIX III.  UN News’ Article

77



78



APPENDIX III.  Jornal Económico’s Article

79



80



APPENDIX IV.  Reuters’ Article

81



82



APPENDIX V. Reuters’ Article

83



84



APPENDIX VI. Associated Press’ Article

85



86



87



88



APPENDIX VIII.  Associated Press’ Article

89



90



91



92



93



94



APPENDIX IX.  The New York Times’ Article

95



96



97



APPENDIX X.  BBC’s Article

98



99



100



101



APPENDIX XI.  The Guardian’s Article

102



103



104



APPENDIX XII.  The Guardian’s Article

105



106



107



108



APPENDIX XIII.  Le Monde’s Article

109



110



APPENDIX XIV.  The Washington Post’s Article

111



APPENDIX XV.  Diário de Notícias’ Article

112



113



APPENDIX XVI.  The New York Times’ Article

114



115



116



APPENDIX XVII.  O Público’s Article

117



118



119


